Glapp ena primärluftröret --> Delvis oförbränd pellets?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
barfotalasse
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 12 feb, 2007 12:59

Glapp ena primärluftröret --> Delvis oförbränd pellets?

Inlägg av barfotalasse »

Har blivit med en ecotec. Känns som att den har två syndrom som jag tänkte försöka få ordning på.

1) Märkte att ena primärluftröret (lilla böjda som sitter på båda sidorna om koppen) satt lite löst in mot själva huset eller vad det kallas. Det var glapp där och röret satt vridet lite åt sidan. Jag vred tillbaka så gott det gick så att röret låg rakt för hålet. Så ska det väl ändå inte vara? Ska det vara helt tätt där? Hur fixa?
Kan detta vara orsaken till att jag får en märkbar mängd inte helt förbränd pellets -6-7mm stora knottror liksom- mitt bland den i övrigt fina askan?

2) Ingen låga... Tog ut optovakten och torkade av. Såg fint ut och röret var fint inuti. Märkte att den lilla kretsen inuti optovakten satt snett, liksom vinklad 45 grader där inuti röret. Är detta riktigt?
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Glapp ena primärluftröret --> Delvis oförbränd pellets?

Inlägg av xdigger »

Hej!
Först och främst vilken modell har du?

Plocka bort motorn som driver Slussen och skruven i brännaren.
Plocka bort fläkten och rengör den med tryckluft och smörj båda lagren med olja, sätt snurr med tryckluften och droppa en olja i varje lager som slutkläm.

Där fläkten sitter blås rent med tryckluft och även i lilla röret som går från fläkten till stora röret där skruven går i.

Beställ och bytt slussvingar.

Gör rent brännkoppen(huggmejsel) ordentligt samt alla slitsar(bågfilsblad).

Vill du på riktigt få driftsäkerhet så plocka isär motorn som sitter på Slussen och fyll på med nytt fett.

Gör rent fotomotståndet till höger om fläkten, ett gummi på ett rör, där i finns ett glasrör, gör rent detta.
Gör rent förrådsgivarns, sitter två dioder efter Slussen en på insidan mot fläkten och en mot utsidan vid kedjan.

Det felet du har beror på att fläkten flyttar på lyften för dåligt, om du gör det jag skrev så kommer brännaren fungera perfekt sen.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Glapp ena primärluftröret --> Delvis oförbränd pellets?

Inlägg av xdigger »

Optovaktens fotomotstånd ska nog egentligen sitta rakt men skit i det nu, dry fungerar troligen ändå hur bra som helst. Däremot om den suttit för långt in och börjat smälta så är det inget bra.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
barfotalasse
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 12 feb, 2007 12:59

Re: Glapp ena primärluftröret --> Delvis oförbränd pellets?

Inlägg av barfotalasse »

Plocka isär, plocka bort, gör rent, sätt ihop: Pelletseldarens mantra. Och imorgon måndag börjar jobbet igen efter julledigheten... Åh, så roligt :lol:

Nu har jag justerat signaturen så det syns att brännaren är en bioline.

Finns det någon servicemanual -hemsnickrad eller inte- någonstans att ladda ned?
Nybliven sedan dec-2015 med en EcoTec Bioline 20 i en Focus PE-20 som värmer 30-talsbygge på 120m2 i två plan. 9m skorsten och bra drag.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Glapp ena primärluftröret --> Delvis oförbränd pellets?

Inlägg av xdigger »

Det finns en manual att ladda ner, länk finns säkert här i forumet.

Dom är ganska lättmeckade, det mesta har andra redan gjort på sina brännare redan och därför går det att söka reda på forumet. :)

Gör du dom åtgärdens som jag skrev så kommer det funka sen. Hade exakt samma fel förra veckan, pannan var full av halvbrända pellets.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Glapp ena primärluftröret --> Delvis oförbränd pellets?

Inlägg av xdigger »

Börja med att plocka bort motorn till slussen och lägg den åt sidan! Sen tar du bort fläkten uppåt. Gör rent alla flöktblad på insidan med en tandborste, varje fläktblad ska se ut som en liten skopa, detta gör hur mycket som helst, min fläkt fortsatte strula, gjorde detta idag på min och vips så trycker fläkten på MYCKET mera luft.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar