Zelio logic

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
macbacon
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 18 aug, 2013 18:49

Zelio logic

Inlägg av macbacon »

Min pelletsbrännare har kastat in handduken efter några års körning. Har dock nyligen bytt motor mm så är inte så sugen på att byta ut hela anläggningen direkt. Felet den här gången är att externskruven inte vill mata fram pellets. Har bytt ut nivåvakterna och kontrollerat att de verkar fungera. Ca. 4,8V vid full binge, och 0V vid tom binge (internförrådet), men får ingen spänning till skruven. Grejen är den att jag inte är så hemma på elektronik, så felsöka kortet är inget alternativ för mig. Har dock en beg. Zelio Logic som jag tänkt använda för att lära mig programmera lite på, och nu dök givetvis iden upp att använda den. Finns 6 digitala och analoga ingångar på den. Har tyvärr inga förkunskaper inom programmering, och just nu känns det inte som jag har tid att lära mig heller. Därför den stora frågan... Är det någon som styr en A3 via något liknande och har ett program att bygga vidare på, eller kunskaper nog att hjälpa mig med detta? Verkar inte vara alltför avancerat att programmera en sådan, men stötte på patrull direkt med optovakt och nivågivare.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Zelio logic

Inlägg av -PMK- »

Jag körde med en Mitsubishi Alpha-2 till min A3:a.
En Zelio är skitenkel att programmera i, det är "vanlig ladder" + lite special block, men enkelt.
Det knöliga är att det bara finns ett visst antal "rader" så det gäller att tänka till lite så man får plats med allt man tänkt.

Skissa på papper ett "flödes schema" och koda efter et sen så brukar man bli av med de största missarna.
CTC 256B + Ecotec A4
macbacon
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 18 aug, 2013 18:49

Re: Zelio logic

Inlägg av macbacon »

Största problemet är väl att jag inte har någon erfarenhet alls inom programmering...
Hade tänkt lära mig via en Zelio, men det tar tid och ett program till en pelletsstyrning är nog långt över mina kunskaper. Hade förhoppningen att någon gjort något liknande ( helst med en Zelio) så man kunde få ordentligt med hjälp på traven. Speciellt md dom analoga styrningarna. (Antar att nivå och flamvakt är analoga...?) Eller om någon har kunskaper i elektronik och skulle kunna tipsa mig om vad det är för kretsar som ev. skulle behöva bytas på det bef. styrkortet. Verkar som sagt som Nivåvakterna fungerar, men styrningen struntar helt i dom.
macbacon
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 18 aug, 2013 18:49

Re: Zelio logic

Inlägg av macbacon »

-PMK- skrev:Jag körde med en Mitsubishi Alpha-2 till min A3:a.
En Zelio är skitenkel att programmera i, det är "vanlig ladder" + lite special block, men enkelt.
Det knöliga är att det bara finns ett visst antal "rader" så det gäller att tänka till lite så man får plats med allt man tänkt.

Skissa på papper ett "flödes schema" och koda efter et sen så brukar man bli av med de största missarna.
Har du något program man kan få se, ifall det går att översätta till Zelio? :D
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Zelio logic

Inlägg av -PMK- »

Här är en länk till programmet jag gjorde och körde med (även mjukvaran, den är gratis att ladda ner men kan vara knölig att hitta på mitshubishis site).
Problemet är väl att det är "FBD" och det blir lite att knåpa för att få det i ladder men det ger en ide hur jag tänkte funktionsmässigt. (programmet är lite dörigt knske då det, som vanligt när det gäller mig kodades lite för dirket ut ur skallen )

Mitsubishi till A3
CTC 256B + Ecotec A4
macbacon
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 18 aug, 2013 18:49

Re: Zelio logic

Inlägg av macbacon »

Tack som fan. Hjälper mig enormt mycket.
Ska sätta mig ner och klura lite på hur du gjort :D
Hur har du kopplat flamvakt och Nivåvakt?
Bara mata in +5V på ena sidan och ansluta andra sidan till ingången eller hur funkar det?
Har du gjort något kopplingsschema?
(Mycket frågor, men det här var jätteintressant tycke jag. Alltid kul att skaffa sig nya kunskaper. Hoppas det är ok 8) )
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Zelio logic

Inlägg av -PMK- »

Jojjomen, det har jag ;)

Lade upp ett elchemat oxå, kommer inte ihåg hur aktuellt det är men rätt så aktuellt då jag ser att jag ritat in en LM335 som tempgivare till värmen istället för att köra på drifttermostaten (för bättre kontroll på hysteres). Det var det sista jag ändrade i programmet vad jag kommer ihåg.

(Matar med 5 Volt över ett 100 Ohms motstånd.)
CTC 256B + Ecotec A4
macbacon
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 18 aug, 2013 18:49

Re: Zelio logic

Inlägg av macbacon »

Det här var ju kanon. Håller på att bygga mig en styrlåda för fullt. Lyckades dessutom byta bort min Zelio mot en alpha2. Fick lägga några hundringar emellan då alphan var ny, men känns som en kanondeal. Får låna programeringskabel dessutom så slipper köpa en sån. En lite fundering bara. Varför lastar du ner dom analoga ingångarna med 100 ohms motstånd. Vad skulle hända om du inte gjorde det?
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Zelio logic

Inlägg av -PMK- »

På ingångarna blev det nog av bara farten.

Men en diod tar så mycket ström(A) den kan få så matar du 5V 1 Ampere så tar den 1 Ampere MEN den tål kanske bara 200 mA så 100 Ohms motståndet är till för att begränsa strömmen genom dioden så att den inte brinner upp.

Jag kan sparka igång min alpha och skriva ner värdena på parametrarna jag kört med.
Och så kan jag kolla att det är samma verion på programmet jag lade upp som jag körde med (jag tog bara ett projekt som såg hyffsat nytt ut, alla har gått att köra med men jag fixade en bug i uppstarten i en av de nyaste)
Ska lägga upp en förklaring till inställningarna i menyn med så snart jag dubbelkollat verionen.
Senast redigerad av -PMK- den sön 10 jan, 2016 13:05, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 256B + Ecotec A4
macbacon
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 18 aug, 2013 18:49

Re: Zelio logic

Inlägg av macbacon »

Ahaa. Tack för förklaringen [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Skriv svar