A4 - Styrning 3006

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av Roli »

Det är ingen omöjlighet att fixa vad internskruven matar per sekund. Den mätningen har jag gjort på min brännare.
Jag körde internskruven manuellt, dvs matade den mad 230V direkt. Först körde jag så att koppen blev full. Därefter gjorde jag ett antal 6 min. körningar med internskruven och samlade upp allt som "svämmade" över i koppen, internförrådet matade jag manuellt under tiden. Detta vägde jag sedan och jämförde med de olika 6 min. drifterna och tog ett medelvärde för alla körningarna.
Har inte siffrorna framför mig nu då jag är på jobbet men vill minnas att det inte var speciellt mycket diff mellan de olika mätningarna. Nu vet man i alla fall vad skruven ger per driftstid.
Eftersom internskruven går i intervall så får man väl dela driftstid med skruvtid under en bestämd tidsintervall, resultatet borde väl bli en medeleffekt under det valda tidsintervallet. Eller är jag ute och cyklar här.

Kan försöka komma ihåg att jaga rätt på internskruvens matningsvärde om någon är intresserad, dock grejar jag det inte i kväll eftersom jag kommer hem sent..... Nu gäller det min brännare med den motor som satt i då men det skiljer nog inte så mycket mellan olika brännare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av -PMK- »

Placering av JP2 på MITT kort.
Nyare kan ha annorlunda placering.

Hastighet som fungerar är 9600, N, 8, 1

Brännaren säger inte ett knyst om den inte får något på porten.

Skickar man till exempel (i Python):
bytearray(b'\xC0\x82\x05\xB9') #Pulse
bytearray(b'\xD0\x82\x06\xA8') #Pause

Bytesträngen är[STX]\[8][Parameter]\[parameter]\[cheksumma]
Så parameternummren i bytearray är 205 och 206

Den är kinkig på hur man skickar frågor.
Det måste vara varannan D0 xx xx xx - C0 xx xx xx givetvis med rätt checksumma.
Sedan är den inte snabb, jag väntar 0.6 sekunder mellan skriv / läs, snabbare än så ger korta datasträngar som tillslut fyller RX bufferten så att de kommer en datasträng utan dess like.

Jag ska fixa lite till med min kod m.m. så återkommer jag med det jag har knåpat ihop.


Om man "vet" kW på brännaren, så kan man grovt räkna ut matningen.

20kW = 100%
0,6874 g pellets / minut 100%
2,88708 Kg i timmen 100%
4.85 kW / Kg pellets

70% effekt av 20 kW = 14 kW
((0,6874 x 7 / 100) * 60) * 4,85 = 14 kW (Byt ut 7 till 8, 9, 10 så ger den 16, 18, 20 kW)
Bilagor
layout.jpg
layout.jpg (64.83 KiB) Visad 5075 gånger
CTC 256B + Ecotec A4
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av Cicaro »

Oj vad jag önskar att inte ovanstående var rena grekiskan för mig. :shock: Analoga prylar förstår jag mig på men det där övergår min programmeringskunskap. (Och då har jag ändå läst pythonprogrammering en gång i tiden).

Nåväl, jag ser spänt fram emot att se vad resultatet blir och om det blir något som går att få fungera utan massa programmering är jag beredd att göra ett försök att addera loggningen även till anläggningen här hemma :)
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av Roli »

Cicaro, du är inte ensam... Här är ytterligare en som drar sig för att börja logga, även om intresset finns. Just för denna "grekiska" som man inte förstår speciellt mycket av.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av xdigger »

Roli, leta gärna reda på det när du har tid. Borde vara ungefär samma på alla Bioline 29! :D Tack PMK för info om serieporten.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av -PMK- »

Nu börjar jag få till mätningen på drifttiden på internskruven.
mäter tiden i sekunder, per dygn, sparas i databas, ny dag ny mätning från noll.
Mätningens start blir tyvärr +4 -0 sekunder olika beroende på cykeltiden i programmet. (Kommunikationen som gör det mesta av det)

Kan ju bara nämna att om man tar bort alla svordomar när jag programmerat i python, ja då är jag alldeles tyst..vilket skitspråk egentligen ;)

å än är det inte färdig svuret....
CTC 256B + Ecotec A4
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av Honda »

Varför har du valt python då om det är ett skitspråk :D ? Finns knappast något språk som inte är tillgängligt på en raspberry i en eller annan form (möjligen swift då)

(Jag blir annars lite trött på att folk klassar nåt som 'skit' bara för att det inte fungerar precis som nåt annat som de redan kan. Eller du kanske menar att alla programmeringsspråk är skit på ett eller annat sätt, DET kan jag nog hålla med om... För mig tog det en vecka att lära mig grammatiken i python och ett år att sluta försöka använda det som en dålig kopia av C. Det är en helt annan typ av verktyg som löser andra problem på andra sätt. Om alla språk fungerade likadant så skulle det knappast vara någon vits med att ha mer än ett språk)

Nog om det, skulle vara intressant att se koden också. Jag kunde förstås koka ihop nåt från den utmärkta protokollspecifikationen du har gjort, men då jag inte kan testa så kommer det knappast att fungera på första försöket ändå. Finns det någon som är intresserad av att testa ett pellmonplugin för ecotec så säg till.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av Roli »

Den dagen jag vågar starta ett pellmon-logger race så vill jag gärna prova, men jag är inte riktigt där än. Tiden räcker liksom inte riktigt till att göra "roliga" saker, finns så mycket "måsten" som skall göras först. Men jag är starkt intresserad av att få vet vad man kan få ut ur brännaren och vad man kan göra med den informationen. Skall försöka hitta mina testkörningarna på pellets skruvens matning, kanske kan det bidraga till något....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av -PMK- »

Haha,ja. Python fanns redan och det skadar aldrig att lära sig något nytt.
Enkelt språk ja. men för en som är van att deklarera variabler med typ. Börja \ avsluta med { }eller endif osv kan man inte annat än svära över ett mellanslag på fel ställe ;)
Sen är det första gången jag programmerar i det, inte php heller för dem delen.
Har faktiskt haft planer på att göra om det i C/C++, kan tänka mig att prestandan blir bättre.
Men det får bli någon dag med tristess ;)

Jag håller på, lite då och då, och försöker verifiera parameterlistan, det finns flera parametrar som inte heter det som de står i listan (fel version på TmManager mot brännaren gissar jag)

Kommer kod när jag har röjt upp lite i det, programmerar "ur skallen" så det blir väl inte riktigt optimalt överallt. Funktionen först ;)

jag tänker försöka hålla det enkelt, som nu typ, fast med en liten historik. (kanske lite snyggare layout, men nu gör den sitt jobb)
Min enkla sida
Bara lite PHP och en formatmall, och en refresch på sidan.
Tid från servern för att se om skriptet hängt sig.
CTC 256B + Ecotec A4
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av -PMK- »

Lite, halvstökig, ej klar kod för den intresserade, under GPL3 licens.
Den koden som just nu körs på min Raspberry PI.

eca4serial-v0.1
CTC 256B + Ecotec A4
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av xdigger »

Sjysst! :D Ska se om jag orkar göra ett ryck snart, är riktigt sugen på att fixa med det själv. Ska dock orka installera allt i raspbian... Jag kan tänka mig att köra demo på ecotec plugin med! Men det hade varit smutt om det fanns en färdig image.. :roll:
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av -PMK- »

Jag har tänkt, när jag är "klar", fixa till något sätt att få in det enkelt.
Behöver det själv också sen om det krachar ;)
CTC 256B + Ecotec A4
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av Honda »

Tack för det, ser alldeles utmärkt ut!

Kollade lite på din serial read funktion. Du borde väl kunna bara sätta timeout till tex 1 sekund (istället för 0) och sedan direkt efter ser.write så kör du ser.read(så många byte du vill ha) utan delay mellan, så slipper du vänta i onödan om svaret kommer fortare.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av -PMK- »

Tack, försöker vara lite ordentlig i mitt "ur huvudet" kodande :)


Precis.

Har tänkt att kolla vad jag läser och splitta på start byten (C2/D2, C4/D4) då jag vet hur långt det skall vara och kan vänta tills det är klart. Har inte fokuserat på det än :)
CTC 256B + Ecotec A4
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av Honda »

Några frågor på det...

Hur var det med "Sparka igång kommunikationen med att skicka hex 60" och avsluta med 0x40. Verkar som du inte har med det? Behövdes det inte?

Startar svaret med 0x40 + 7 eller 9 tecken varav sista är 0x40, eller kastar du bort ett eventuellt 0x40 i början för att sluttecknet från förra frågan kan vara kvar i buffern?

Kan man kanske begära flera data i ett svep, tex såhär:
60c081ffc0d08209a5c08201bd40
och få alla tre tillbaka på en gång:
40c2ppddccd2ppddccc2ppddcc40
Senast redigerad av Honda den sön 15 nov, 2015 15:51, redigerad totalt 1 gånger.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar