Tändningsfel - Bioline 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Tändningsfel - Bioline 20

Inlägg av teufel »

Hej!

Så här på hösten har jag börjat få "Tändningsfel" i displayen.
Den försöker tända tre gånger men ger sen upp.
Det lustiga är att när jag kollar in i "vedluckan" på pannan (CTC kombipanna) så ser jag sken av flammor från pelletsdelen, så uppenbarligen har den ändå tänt, men tycker inte det själv.

Kan det vara fel på eller igensotad optovakt?
Om det skulle vara fel på den, går den enkelt att byta själv?

När räknar man med att behöva byta tändelement förresten? Den har gått i 12600h och har fortfarande originaltändelementet.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tändningsfel - Bioline 20

Inlägg av Roli »

Optovakten är lätt att rengöra samt byta. Inga problem att göra själv. Om man har motståndsuppgifter på den befintliga så går det nog att köpa själva optovakten, som är ett ljuskänsligt motstånd monterat ett glasrör, i en elektronikbutik eller nätbutik som säljer komponenter, mycket billigare än en "färdig" komponent hos brännaråterförsäljaren.

Själv har jag ännu inte behövt byta denna komponent, men fått rengöra den några gånger. Tändningsproblem brukar dyka upp på min brännare några gånger höst och vår när det är långt mellan gångerna då brännaren kör. Pelletsen hinner brinna tillbaka i matarröret så långt att brännaren inte hinner mata fram tillräckligt med bränsle så att den startar. Har länge tänkt öka på matningstiden men ännu ej kommit till skott.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Tändningsfel - Bioline 20

Inlägg av Cicaro »

Säkerligen en igensotad eller trasig optovakt. Gå in i menyn under inställningar -> givare och kolla optovakt är när du ser skenet av flammorna om det inte hjälper att rengöra. Vill mig minnas att värdet ska vara över 30 för att brännaren ska fatta att det brinner. Under drift ofta uppemot 7-800
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Tändningsfel - Bioline 20

Inlägg av teufel »

Jag lirkade ur optovakten, gjorde rent den med en trasa, och lös på den med en stark ficklampa.

Jo, uppemot 800 visade menyn, så det verkar som att den funkar.
Jag kollade även med den efteråt - istucken i röret igen, och den visar också 800, så röret verkar vara okej.

Nu på morgonen får jag "Ingen låga". :(
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Skvader
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 29 aug, 2015 14:41

Re: Tändningsfel - Bioline 20

Inlägg av Skvader »

Verkar höra till höst och vårstandard :evil: Jag har även fått "fel extern matning" med pellets ända upp i slangen, jäkligt besvärligt med en timmes skruvning som följd. Jag kör underhållsfyr med fler vilostarter, då funkar det någorlunda/ mvh
Enplan ca 90 kvm med källare. CTC 172 -81 med Ecotec bioline 20, 3 m skruv och Mafa midi
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Tändningsfel - Bioline 20

Inlägg av teufel »

Jag öppnade och såg att den inte hade pellets i brännarkoppen, precis som Roli beskrev.
Jag körde "Ladda brännare" 4-5 gånger igår, och till slut tände den. Men den måste köra 2-3 tändningsförsök vid varje tillfälle.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tändningsfel - Bioline 20

Inlägg av Roli »

Man kan hjälpa brännaren på traven lite med att fylla koppen med 1-2 dl pellets om man misstänker att det har brunnit tillbaka i brännarröret. Så man slipper vänta på alla startförsök. Alternativt direkt efter att brännaren gjort sin fyllning så stänger man brännaren och startar igen. Då börjar fyllnings sekvensen igen och förhoppningsvis blir brännarkoppen tillräckligt fylld så att brännaren kan tända.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Tändningsfel - Bioline 20

Inlägg av teufel »

Fortfarande problem, så för säkerhets skull har jag beställt en ny optovakt.

Jag noterade att trots att jag hör i startfasen att det har börjat brinna ordentligt, så visar optovakten 0. Efter en stund så trevar den försiktigt uppemot 10, 20, 30, osv, innan den hamnar på runt 800 där den ska ligga när den är i full drift.

Är det normalt?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tändningsfel - Bioline 20

Inlägg av Roli »

Vad är en "stund"? Har inte stått och studerat min brännare direkt så jag kan säga om det är normalt eller inte men min brukar i alla fall börja fladdra i värdena när elden börjar ta sig. Om den sedan når ett värde på 800 vet jag inte, tycker det låter högt. Men det beror nog på vilken typ av ljuskänsligt motstånd som sitter i brännaren (kan vara olika).

Hur rent är ditt rör som optovakten sitter i? Och hur långt in sitter din vakt, dels i brännarens metallrör resp. i glasröret? Ju längre in desto senare kommer värde, dvs ljuset får svårare att nå givaren.

Kommer inte ihåg på rak hand vad gränsvärdet är för "eld i koppen" men har för mig att det ligger någonstans kring 30-50, exakt värde står i manualen som jag inte har framför mig......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skvader
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 29 aug, 2015 14:41

Re: Tändningsfel - Bioline 20

Inlägg av Skvader »

Optovakt bör är 30 från fabrik, kanske man kan ändra i avancerade inställningar, min gör likadant, fast man har rejäl låga så kommer signalen efter ca 30 sek, klättrar fladdrigt upp mot 180 - 240. Du har inte tjuvdrag nånstans som gör att det fortsätter brinna och tömmer koppen helt?
Enplan ca 90 kvm med källare. CTC 172 -81 med Ecotec bioline 20, 3 m skruv och Mafa midi
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Tändningsfel - Bioline 20

Inlägg av teufel »

En stund = Typ 3 minuter efter att det har börjat brinna.

Jo, det brinner rejält i början om man tittar in i veddelen av pannan där olje/pelletsdelens brännkammare mynnar.

Om jag tar ut optovakten och lyser på den med en ficklampa får jag också 800, så det är därnånstans som maxvärdet är.
En grej jag kom på, är om det skulle vara fullt av tjock grå rök i brännkammaren från strax innan det börjar brinna, som inte har ventilerats ut ännu, men att det tar dessa 2-3 minuter, och att det är därför jag inte får fullt värde på optovakten.

Har skrapat rent från skit i optovaktens mynning ut mot brännarkoppen, och jag har även kikat igenom röret. Jag skulle kunna blåsa rent röret med hjälp av luftkompressorn, men jag tvivlar på att det skulle ge så mycket bättre sikt.

Kan det bli tjuvluft genom tätningslisten som sitter runt brännarhålet? Och att det är den som bör bytas?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tändningsfel - Bioline 20

Inlägg av Roli »

Det viktiga är ju att optovakten eller det ljuskänsliga motståndet (kärt barn har många namn) registrera värden över brännarens "bör" värde. Som tydligen var 30 i Biolinen. Så fort värdet passera detta gränsläge så har brännaren fått programinfo om att det brinner i koppen. Sedan gäller det "bara" att värdet hållet sig över den nivån. Annars väntar brännarprogrammet en viss tid (kontroll så att värdet inte stiger igen) för att sedan stänga ner och larma för ingen låga.
Vid uppstart finns det också en tid (ställbar) som fläkten går med fast fart innan den pulserande gången startar. Denna fläkt "blåsning" gör så att det brinner rejält i början om det är det som du menar med det du skriver.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Tändningsfel - Bioline 20

Inlägg av teufel »

Nja, med "tjuvluft" menar jag att det var nån som skrev att tjuvluft in i brännarkammaren kunde ge konstiga effekter.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Tändningsfel - Bioline 20

Inlägg av teufel »

Nu fick jag den nya optovakten idag.

Har installerat den, och den gick betydligt snabbare från "Start"-läge till "Drift"-läge än tidigare.

MEN jag var ute en halvtimme, och när jag kom tillbaka hade den stannat med "Ingen låga".

Blir snart galen på den! :(

Jag har en grej till att testa inatt: Nu har jag ställt upp shunten manuellt (har automatisk shunt baserat på rumstemperaturen i köket annars), så att systemet ska funka så som det är i vinter, med att brännaren går tätare. Om det nu är som ni skrev att den varma hösten gör att den går så sakta att det hinner brinna ut i skruven, och att den har svårt att hinna skruva ut mer pellets, så borde det funka som i vintras nu.

Am I right?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tändningsfel - Bioline 20

Inlägg av Roli »

Du kanske skall öka matningstiden för pellets innan startsekvensen går in? Vad har du värde där idag?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar