Ecotec A4 ryker baklänges med följd att pellets tar slut!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Davve
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 28 okt, 2005 14:17
Ort: Åby, Växjö

Ecotec A4 ryker baklänges med följd att pellets tar slut!

Inlägg av Davve »

Har fått problem med min Ecotec A4 (panna Effecta Pellets 220), som rubriken säger så ryker den nu baklänges, trots nya slussvingar (ska prova justera dem, återkommer om det hjälper).
Detta får till följd att givaren i slusshuset tror att det är fullt med pellets och nya kommer inte fram, med följd att det slocknar i förtid. Brännaren har så klart stannat för "Ingen låga". Detta har fått mig att i flera dagar misstänka strul med optovakten, har t.o.m. köpt ny...
Men felet är alltså röken som går bak med följd att givarna luras och pelletsen tar slut.
Felet har uppstått efter den senaste rengöringen, gick klockrent dessförinnan.
Så vad kan ha gått fel?
Rökgastemp. på 200grader eller strax däröver.
Inställningarna är samma som den dagen då den installerades.
Effecta Pellets 220 -08
Ecotec A4 -04
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec A4 ryker baklänges med följd att pellets tar slut

Inlägg av Stegatorparn »

Under sekundärluftröret sitter ett klent rör som går ner i internskruvsröret.
Det röret är tätt.
Är troligen enklast att demontera fläkten för att komma åt och rensa med en grov ståltråd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Ecotec A4 ryker baklänges med följd att pellets tar slut

Inlägg av Taxen »

Här har du en film om din brännare.
http://www.youtube.com/watch?v=65QMYEreWvY
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ecotec A4 ryker baklänges med följd att pellets tar slut

Inlägg av xdigger »

Jag brukar ta bort fläkten och sätta ett tryckluftsmunstycke i det lilla röret och blåsa med fullt ös, det funkar bra! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Davve
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 28 okt, 2005 14:17
Ort: Åby, Växjö

Re: Ecotec A4 ryker baklänges med följd att pellets tar slut

Inlägg av Davve »

Stegatorparn skrev:Under sekundärluftröret sitter ett klent rör som går ner i internskruvsröret.
Det röret är tätt.
Är troligen enklast att demontera fläkten för att komma åt och rensa med en grov ståltråd.
Detta är nog det enda jag aldrig "servat" under de år jag haft brännaren. Ska kolla detta imorgon. Stort tack för detta tips! :)
Effecta Pellets 220 -08
Ecotec A4 -04
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ecotec A4 ryker baklänges med följd att pellets tar slut

Inlägg av xdigger »

Jag får rensa där en gång per år, annars får jag samma bekymmer som dig!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ecotec A4 ryker baklänges med följd att pellets tar slut

Inlägg av Roli »

Här är ytterligare ett tips som kan ge bakåtgående rök:

När man byter slussvingar skall man samtidigt kontrollera själva slusskammaren så att det inte finns beläggningar i den, speciellt i hörnen. Den skall vara metallren på ytorna annars tätar inte slussvingarna tillräckligt bra.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Davve
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 28 okt, 2005 14:17
Ort: Åby, Växjö

Re: Ecotec A4 ryker baklänges med följd att pellets tar slut

Inlägg av Davve »

Jodå, det lilla röret mellan "fläktrummet" och skruven var täppt av av gammal pellets. Detta i kombination med att (misstänker jag) sotaren som var här i torsdags lyckats få ner en massa sot i pannans röklåda tror jag är två bovar som tillsammans har fått brännaren att strula hela helgen. Jag sotade röklådan och rören igår med gott resultat, anläggningen har lyckats gå felfritt i ett dygn nästan tills jag stannade den för att ta itu med röret. Nu kan det väl ändå bara bli bättre? :)
Dock lite fundersam över att rökgastempen sjunkit från ca 200 ner till 150 grader. Den har nämligen alltid legat på ca 200. :?
Effecta Pellets 220 -08
Ecotec A4 -04
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ecotec A4 ryker baklänges med följd att pellets tar slut

Inlägg av xdigger »

Låter kanon! :) rökgastempen är högre när det hänger sot överallt, kanske inte varit hundra rent innan? Hur har brännaren gått nu?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Norrlands
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov, 2017 21:23

Re: Ecotec A4 ryker baklänges med följd att pellets tar slut!

Inlägg av Norrlands »

Lossa förbränningfläkt för att komma åt att rengöra det lilla röret skriver ni.

Måste man riva typ hela brännaren för att få läs förbränningsfläkten på en ecotec a4 har lyft av gröna kåpan och står och tittar in i brännaren måste man även lossa internmotorn först för att komma åt och lossa fläkten?

Vill rengöra den på min har lyft av kåpan men blir osäker om man måste riva mycket eller går det lossa denna fläkt enkelt för att rengöra?
gunnar42
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 20 mar, 2017 12:00

Re: Ecotec A4 ryker baklänges med följd att pellets tar slut!

Inlägg av gunnar42 »

Ställ internmotorn rakt upp lossa skruven till fläkten och kablarna och lyft upp fläkten. Då kommer du åt röret.
Skriv svar