Inför byte från A3 till BL20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Dempa76
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 17 jul, 2012 18:36

Inför byte från A3 till BL20

Inlägg av Dempa76 »

Hej.
Har införskaffat en bioline 20 som ska ersätta min gamla A3.
Största anledningen till bytet är tändfunktionen på BL20 som gör att jag kan köra brännaren året om.
Nu lite frågor inför bytet:

Skruvmatningen från mitt bulkförråd är ca.4,5m långt och det sitter en blå enfasmotor med snäckväxel idag,
är det "standardmotorn" eller är den uppdimensionerad för att klara skruvlängden?

Fick med externskruv när jag köpte nya brännaren, men där har motor ingen snäckväxel, ska jag använda denna motor istället?

Inkoppling av brännaren borde man väl kunna fixa själv, bara titta hur A3:an är inkopplad och sen göra likadant på nya? Något speciellt man ska tänka på?

Tacksam för alla svar!
Timmerhus 320 kvm
Ctc265b - 1985
Ecotec A3 - 1994
Bulkförråd 3 ton med 4,5m skruvmatning
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Inför byte från A3 till BL20

Inlägg av Roli »

Jag tycker att du behåller den skruvmotor som du har idag, du vet ju att den fungerar.

Den som följer med din Bioline kan du behålla som reserv, men det är inte säkert att den orkar, eller sälja till behövande.

I stort är det "bara" att titta på hur A3:an är inkopplad och flytta över det som har samma funktion. Gjorde själv denna uppgradering sommaren 2010 och hade inga problem med montaget.
Det jag kommer ihåg som skiljer sig är att Biolinen har en "egen" tempgivare som A3:an inte har.

Men om du sätter dig och jämför inkopplingsschemat från din gamla A3:a med schemat för Bioline brännaren så ser du snabbt vad som skiljer mellan brännarna, och det är inte mycket. De passar t.o.m rakt av på samma infästningsplåt till pannan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Dempa76
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 17 jul, 2012 18:36

Re: Inför byte från A3 till BL20

Inlägg av Dempa76 »

Tack Roli för svaret.
Att BL20 har en egen temp.givare har jag inte ens tänkt på,
är det något man ska koppla in eller sitter den på brännaren?
Vad hade du för skruvmotor till din gamla A3,
känner du igen beskrivningen av min eller hade du någon annan variant?
Timmerhus 320 kvm
Ctc265b - 1985
Ecotec A3 - 1994
Bulkförråd 3 ton med 4,5m skruvmatning
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Inför byte från A3 till BL20

Inlägg av Roli »

Den externa givaren till Bioline brännaren skall kopplas in på plint, kommer inte ihåg vilka nummer men det står i kopplingsschemat. Om jag inte minns fel (var ett tag sedan jag läste manualen) så skall brännaren även gå att köra med extern termostat likvärdig A3:ans men då tappar man några inställningsmöjligheter. Bland annat möjligheten att ändra brännarens start och stopp temp och hysteresen på detta. Givaren till Biolinebrännaren rekommenderas före externtermostat. När jag köpte min Bioline begagnad så fick jag inte med den externa givaren då den hade följt med pannan till skroten, de som skrotade pannan och monterade in fjärrvärme hos säljaren hade "bara" klippt kablarna när de demonterade brännaren och styrboxen (gav mig prutmöjlighet). Den kostar strax över 600:- att köpa som reservdel.

Till min A3:a hade/har jag en liten motor som är lika stor/samma modell som den i brännaren (internskruvsmotor) men jag har ett vakuumsystem som matar pelletsen från ett bulkförråd i garaget till ett litet förråd i pannrummet där denna skruv sitter som är ca. 0,7m lång. När jag köpte min Bioline så fick jag med ett Mafa förråd för säckad pellets vilken det sitter en skruv från Ecotec i med en motor med samma beteckning som internskruven till Biolinen. Denna skruv är också kort ca. 1,8m.
Båda dessa systemen är inkopplade till brännaren, men för tillfället kör jag endast säckad pellets eftersom jag har ett skruvhaveri i bulkförrådet som jag ännu inte har fått tummen ur att reparera.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Re: Inför byte från A3 till BL20

Inlägg av KVP »

Lite sena kommentarer men.
Byt inte skruvmotor! Jag har bränt två motorer utan snäckväxel och en med på min 5 metersskruv.
Mitt problem är att den lutar något mer än 45° och går mycket tungt. Den sista gången med "blå motor" hade pellets packat sig i toppen.
Till nästa motor kommer jag att ordna överströmsskydd och någon typ av tempgivare som stoppar om den blir varm.

En annan sak att tänka på. Låt den inte gå för korta tider, se till att den har så långa gångtid som möjligt.
Varje gång den stannar vrider skruven sig lite tillbaka. När skruven är tillräckligt lång och går korta pulser kommer man till ett läge där motorn inte hinner få fart på nederdelen av skruven så den går bara fram och tillbaka. Det resulterar att hela röret blir fyllt med hårt packat pelletsmjöl.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Skriv svar