A3 -15 kW stänger av sig.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Freddy_80
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 03 maj, 2013 17:57

A3 -15 kW stänger av sig.

Inlägg av Freddy_80 »

Detta ämne har säkert tagits upp av fler än mig, men för att få så specifik hjälp som möjligt gör vi så här;

Har bott i detta hus i tre år med denna panna/brännare installerad.
Pannan är en gammal oljepanna från 1967 som heter Exonom. Brännaren är en Ecotec A3 15kW från tidigt 2000-tal.
Den har gått relativt stabilt så länge vi haft den förutom på senare tid som den dött flera gånger i veckan. Det har varit så i ca 1 månad.
Den blinkar grönt/rött varannan gång och fläkt + matarskruv går oavbrutet. Det stängs av när jag trycker in termokontakten på röret och sedan slår av vanliga strömbrytaren (ej huvudströmbrytaren).
Jag läste i instruktionsboken att detta kan vara ett tecken på att slussvingarna är kass, så sagt och gjort så bytte jag dom (dom var väldigt dåliga). Det hjälpte inte helt och hållet så min fundering på möjliga felorsaker är;
1. Har läst att det kan räcka att det interna bränsleförrådet är lite lortigt för att det ska stoppa?
2. Optovakten är ej sotig eller igensatt.
3. Kan jag ha fel inställning på Driftstermostaten, värmeinställningen (se bild)?
4. Kan det räcka att packningen mellan brännaren och pannan är dålig för att det skall stoppa?
5.Den röda spaken som jag benämnt som värmeinställning, den är väldigt glapp och inte speciellt exakt. Vad gör den? Är det till något spjäll?

Se bilder på anläggningen för att bilda er en uppfattning om läget.

Vore tacksam för alla svar, vill gärna byta till en ny panna/brännare men plånboken måste vara med och bestämma :)
IMG_0852.jpg
IMG_0852.jpg (34.57 KiB) Visad 1721 gånger
IMG_0850.jpg
IMG_0850.jpg (31.66 KiB) Visad 1721 gånger
IMG_0849.jpg
IMG_0849.jpg (28.62 KiB) Visad 1721 gånger
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: A3 -15 kW stänger av sig.

Inlägg av Roli »

När du bytte slussvingarna, rengjorde du då också själva slussen?
Där kan det bildas en hel del beläggningar som gör att de nya slussvingarna inte tätar till 100% och då får brännaren problem med att behålla glöden med driftsstörningar som slutprodukt....

När jag byter slussvingar brukar jag alltid (numera) rengöra Slussen med stålull så att ytan blir "metallren" vilket ökar chansen till bra täthet mellan vinge och slussvägg. Själva hörnet i Slussen är extra viktigt att få ren. Vingarna får heller inte vara för stora för då böjer de sig och tätheten blir återigen lidande.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Freddy_80
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 03 maj, 2013 17:57

Re: A3 -15 kW stänger av sig.

Inlägg av Freddy_80 »

Jag var inte så noggrann med rengörningen av själva Slussen. Har tänkt att ta isär igen för att göra rent ordentligt.
Vad är bäst när det gäller att passa in vingarna? Ska man lossa dom lite när man gjort rent för att de ska "sätta" sig eller ska man helt enkelt skära lite i dom för försöka få dom att passa?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: A3 -15 kW stänger av sig.

Inlägg av Roli »

För långa vingar är inte lika känsligt som för breda. Om mina vingar (som jag skall montera) är för breda så brukar jag minska bredden genom att slipa dem mot ett sandpapper som jag lägger på ett plant underlag. Skär man kanten så är risken stor att ytan blir ojämn och då tätar inte vingen....

När vingarna sedan är på plats i slussen så brukar jag lossa skruvarna lite så att själva vingen får chans att centrera sig i sitt fäste. Denna procedur upprepar jag sedan för de tre kvarvarande vingarna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar