Problem med Ecotech Bioline 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av kiho »

''Ingen låga'' beror på att optovakten inte ser något ljus under drift. Antingen är det något galet med optovakten eller så slocknar elden av någon anledning. Är ju inte kul att sitta i pannrummet och övervaka brännaren hur länge som helst för att ta reda på vilket..
Förhoppningsvis funkar det med 8mm pelletsen. Köp nya slussvingar och optovakt. Då kan du testa att byta optovakten och var det inte den som var felorsaken så har du iaf lite reservdelar hemma.

Kolla också att brännaren tätar ordentligt mot pannan. Inte bra med tjuvluft. Släck belysningen i pannrummet, när brännaren är i drift, och kolla efter ljus där det skulle kunna tänkas dra tjuvluft.
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
mivi
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 18 feb, 2013 20:09
Ort: Tobo

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av mivi »

Finns bättre optovakt, byt till Ariterms opto, fungerar bättre, inte alls lika krånglig som org.

Alltså om det är problemet, kan vara annat också. Varför köra 6mm i den? Matningsproblem?

/M
thisismycat
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 18 mar, 2013 17:54

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av thisismycat »

Orsaken till 6mm är att min farsa sade att det var bättre. Eftersom jag är novis gick jag på det.
Det är möjligt att 8mm är bättre, men det kan inte vara orsaken att den stannat 12 ggr på tre veckor nu, de problemen har jag inte haft innan. Idag har vvs:aren kollat på den och bytt något, får se vad han bytt när jag kommer hem.

EDIT: Hemma nu, han har bytt optovakt, nivåvakt och nivåvaktskablage.
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av karaff »

Jag hade nog bytt till pelletsen som fungerat, man får återställa alla parametrar till när den fungerade senast för att kunna hitta felet. När brännaren väl går så kan du väl byta tillbaka till den nya pelletsen, strular det då igen så ...
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av Roli »

thisismycat skrev: han har bytt optovakt, nivåvakt och nivåvaktskablage.
Men inte slussvingarna ännu....? Eller fungerar den nu ?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av KVP »

Hade samma problem betedde sig på samma sätt och det var slussvingarna. Sedan hjälpte det lite med att höja matningen. Man blir så lurad av felmeddelandet ingen låga.

Ett enkelt sätt att kolla opton är läsa av nivån när du drar ut den ur röret. Om du vrider den ljuset i rummet kan du snabbt se om den är defekt.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
thisismycat
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 18 mar, 2013 17:54

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av thisismycat »

Pannan har gått sen i torsdags nu, utan stopp.

Som sagt, jag är i en speciell situation. Jag hyr huset, så därför sköter min hyresvärd kontakten med rörkrökaren. När jag kommer med något förslag om vad det eventuellt kan vara för fel på brännaren, ska det gå via min hyresvärd till vvs-gubben som sen kanske tror något annat.
Han hade ingen aning om vad det var för fel, det verkade inte enligt honom vara något som var konstigt - men jag hade väl mer eller mindre tur att han bytte vad som verkar vara rätt grejer.

Siktar väl på att byta slussvingarna själv så småningom.
thisismycat
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 18 mar, 2013 17:54

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av thisismycat »

Nu har brännaren tuffat på utan problem sen bytet. Värt att nämna är att det var lite glapp i kablagen, i RCA-kontakterna. De var liksom lite slappa. Sen kan det också ha varit så att jag någon gång haft sönder optovakten, men rent visuellt såg den hel ut.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av Roli »

Bra att det löste sig. Nästa gång det börjar strula som kan du ju ha slussvingarna i baktanke, och kolla dessa först, då de troligen kommer att vara orsaken.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
CO2 minus
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 29 dec, 2007 19:47
Ort: Lidingö

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av CO2 minus »

Vi har haft samma problem, ingen låga och tändningsfel. Speciellt i början av eldningssäsongen, mer än en höst. Upptäckte vid ett tillfälle att optovakten visade 0 trots låga, visade 0 även när jag tog ut optovakten ur röret så den belystes av lampljuset. Skaffade ny optovakt men innan jag hann byta började brännaren fungera helt ok, och har fortsatt så. Kan det vara ett intermittent fel på optovakten?
Effecta 220 2006
EcoTec BioLine 20 2006
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Re: Problem med Ecotech Bioline 20

Inlägg av KVP »

Jag har aldrig sett att komponenter liknande den som används som optodetektor fått intermittenta fel.
Risken finns den är rätt komplex, men större sannolikhet är kabelanslutningar klämda kabelskor och likande.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Skriv svar