Det har brunnit i min EcoTec A4

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Goopher
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 14 feb, 2012 22:55

Det har brunnit i min EcoTec A4

Inlägg av Goopher »

Hej!

Har råkat ut för ett smärre missöde nu i eftermiddag, kom hem efter en runda på stan och på vägen in svängde jag förbi pelletsbrännaren för att se hur den mådde, hade noterat dagen innan att när brännaren var i viloläge så surrade fläkten lite och det är inget jag kan påminna mig om att den gjort innan, så därför tänkte jag kolla så att allt stod rätt till.

När jag kom ner till brännaren så stod den och surrade så fint och eldade på, temperaturen började närma sig en 74 grader så den skulle snart slå ifrån, så då skulle jag ta mig en kik och titta hur det såg ut i förrådet om jag behövde fylla på. Då sa det bara klick och så stannade brännaren, och fläkten stängde av sig oxå, bra tänkte jag då har ju felet lagat sig självt. Då jag skulle notera temperaturen den stannat på började jag ana att felet kanske inte hade lagat sig själv, skärmen var kolmörk.

Började pilla lite och slog av och på strömmen inget hände, lite mörkt var det i pannrummet så jag skulle tända ljuset. Det gick inte, mycket konstigt tyckte jag som gick och kollade faserna och mycket riktigt en fas hade gått. Tryckte igång den igen och gick ner, fortfarande inget hände, kollade säkringskåpet och mycket riktigt så hade det skjutit en säkring oxå.
Bytte den och drog igång brännaren igen, smack sa det i elektronikdosan och det börja lukta knallpulver, inget bra tecken tänkte jag och slog av strömmen, säkringen gick igen också.

Så jag skruva av locket till kablaget och såg en liten strimma vit rök kika fram. Ajdå.

Skruvade bort boxen för att försöka ta mig in i fanstyget för att se vad som hänt.
Det här är vad som jag möttes utav.

Bild

Bild


Skaplig smäll det här.

Men nu till min fråga, varför har de där kretsarna brunnit upp och vad styr dom, kan man byta ut dom rakt av och hoppas på att skiten hoppar igång igen, eller är det ett allvarligare fel som ligger bakom. Och skulle det i så fall räcka med att byta kretskortet eller är allt skrot?
Den stora svarta grejen som brunnit heter "crydom cx480d5" googlade på det och samma sak dök upp men det säger ju mig flaska vad det betyder. Är det något beläst elktronikkunnig som kan svara på vad det är för åbäke, och sen har ju även en blå liten skit brunnit upp men den lyckas jag inte läsa vad det står på den. Tror att det står typ "100 nM 3362 MKP" men om det är någon som tror att det finns hopp för att få igång åbäket så får jag väl göra en noggrannare djupdykning i det hela.

Tacksam för svar!

Frustrerad och för tillfället förbannad pelletseldare. :)
Ecotec A4 brännare monterad i en Telluspanna F8D, påkopplad mot en ackumulatortank 500l laddas med laddomat 21-60, varmvattenberedare i tanken. :)
Dragregulator monterad i skorstenen.
Å alltihop sitter i en taskigt isolerad funkisvilla från -46
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Det har brunnit i min EcoTec A4

Inlägg av Stegatorparn »

Ojojoj, det där ser inte bra ut.
Verkar vara halvledarreläet för tändelementet som har brunnit och även en kondensator har smält av värmen. Det har varit stora strömmar i kopparbanorna så det är svårt att sia om orsaken.
Kan vara kortis i tändelement, halvledarrelä och kondensator.
Relä och kondensator går att byta, men som kortet ser ut ovanifrån så är det inte säkert att det går rädda.
Har kortet förkolnats kan det leda krypströmmar.
Låt någon elkunnig kontrollmäta kort och tändelement.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Det har brunnit i min EcoTec A4

Inlägg av danei »

Det är en pelletsbrännare, det ska brinna i den. :wink:

Om man ska vara lite seriös också. Det ser ut att vara halvledarrelän, de används antagligen till att driva fläkt, tändelement och skruvmotor. Eventuellt används inte alls så att det går att flytta runt. Anledningen till felet kan ligga i den enhet som relät driver. Jag är inte alls insatt i din specifika brännare, så det är generella svar.


EDIT: Nu var jag för seg.
Goopher
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 14 feb, 2012 22:55

Re: Det har brunnit i min EcoTec A4

Inlägg av Goopher »

jippie!!

Vad lycklig jag blir, det låter ju roligt det här.
Får låta farsgubben som tittar upp imorrn att slå en kik på det, han kanske inte är den elkunnigaste men hans samling kunskap om det mesta, ska nog kunna utfälla en dom om det hela i alla fall. :lol:

Hur ser det på reservdelsmarknaden, finns det ecoteckretskort att få tag på, finns ens ecotec kvar idag? Jag är helnöjd med brännaren förutom det här då och vad kostar ett sånt här kort om man kan få tag på det.

Men om det skulle visa sig vara möjligt att byta delarna som har brunnit så finns det fortfarnade en grundorsak till problemet som man måste luska ut för att inte elda upp kretskortet igen?
De är ju tur att det går mot varmare tider i alla fall.

Det här lär nog ta ett tag.
Ecotec A4 brännare monterad i en Telluspanna F8D, påkopplad mot en ackumulatortank 500l laddas med laddomat 21-60, varmvattenberedare i tanken. :)
Dragregulator monterad i skorstenen.
Å alltihop sitter i en taskigt isolerad funkisvilla från -46
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Det har brunnit i min EcoTec A4

Inlägg av karaff »

Det är jättebra att det brunnit på kretskortet - nu ser du vilken komponent som gått sönder utan att leta 8)

Borde gå fint att fixa för en elektronikkunnig med lödkolv.. hade själv inte varit rädd för att ge mig på det om det vore min brännare.

Konding och solidstaterelä, det står spec på så det kan man ersätta med någon generell komponent säkerligen..
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Det har brunnit i min EcoTec A4

Inlägg av jerjo »

Halvledarreläet hittar du t ex här!
Kondingen torde vara på 100nF.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Det har brunnit i min EcoTec A4

Inlägg av Roli »

Tror inte att det finns reservdelskort utan det är nog en ny styrbox som gäller om du inte kan fixa felet själv eller med hjälp av kompisar.
Har för mig att en ny box ligger på 5-6 tusen (eller kanske t.o.m. mer) så det finns lite pengar att spara på att fixa själv.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Det har brunnit i min EcoTec A4

Inlägg av jerjo »

Roli har rätt, det finns inga lösa kort att köpa och ej heller något utbytessystem utan det är nytt som gäller.
Däremot så är priset lite högre, sjutusen och lite till.
Så Roli's råd är bra och kostnadseffektivt, försök reparera!

Viktigt är dock att först ta reda på vad halvledarreläet driver för något. Denna motor/tändelement måste ju fixas INNAN det går att starta anläggningen efter reparation.

Ett gott råd är också att ta hem två, eller kanske tre, halvledarreläer - behöver du det inte själv så kan du säkert hjälpa någon nödställd EcoTec-"broder" (kanske mig).
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Det har brunnit i min EcoTec A4

Inlägg av Roli »

Du får försöka följa kopparbanorna på kretskortet och se till vilken anslutning som de går. Skulle kunna vara värmeelementet om man tittar på kortet uppifrån men det är inte säkert.

Om du skriver in i din profil var du bor så kanske vi till och med inte bor speciellt långt ifrån varandra, vilket kanske skulle kunna ge hjälp på plats..... löda är inget problem, bara komponenter finns.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Det har brunnit i min EcoTec A4

Inlägg av Stegatorparn »

Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Det har brunnit i min EcoTec A4

Inlägg av jerjo »

Här kan du se priser på reservdelar - det blev visst knappt 7000:- (men de kanske har höjt priset ;-))
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Skriv svar