Nytt konstigt fel

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Nytt konstigt fel

Inlägg av Roli »

Fick i morse ett fel på brännaren som jag inte tidigare fått och heller inte höst talas om att någon annan fått.
Min skruv hade fastnat pga att brännarkoppen hade "åkt ut" ca. 1 cm vilket gjorde att armen, som "driver" kuggkransen, fastnade på koppens undersida.......

Frugan hade försökt återstarta brännaren två gånger, innan hon väckte mig, men missat att internmotorn inte snurrade.

Så det blev lite mek innan jobbet i morse. Förstår inte varför den har lossnat nu. Den har inte varit loss sen jag bytte kullagret och det var i november 2011 om jag inte minns fel.

Ett tips till alla EcoTec ägare, kolla att de tre insexskruvarna som håller brännarkoppen är ordentligt åtdragna, mina hade av någon anledning lossat så att koppen kunde röra sig utåt :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Nytt konstigt fel

Inlägg av kiho »

Tjena Roli!
Du tipsade mig i annan tråd om de insexskruvarna och centrering av brännkoppen. Plockade isär min brännare idag och kollade hur det såg ut. Skruvarna för låsning av brännkoppen på min brännare går ned i borrade hål i brännröret. Åtminstone den översta av de tre.
Saknar du det hålet? Isf är det lika bra att borra upp ett själv för att förhindra att koppen lossnar igen.
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Nytt konstigt fel

Inlägg av Roli »

Nej, det saknades inget hål, det fanns där. Hur den har lossnat har jag ingen aning om....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Nytt konstigt fel

Inlägg av xdigger »

Växelvis varmt och kallt får skruvarna att lossa, jättevanligt på andra grejer med.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Nytt konstigt fel

Inlägg av Roli »

Jo jag var inne på det också men det hände aldrig något liknande under de nästan 13 år som min gamla A3:a kördes i pannan. På Biolinen lossade koppen ca 15 månader efter att jag hade haft loss den för lagerbyte på internskruven.

Men från och med nu så kommer jag alltid att känna på dessa skruvar med jämna mellanrum.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Nytt konstigt fel

Inlägg av xdigger »

Dom skruvarna hade säkert loctite på sig, när du skruvat bort dom än gång så lossar det av sig själv med tiden av värme, kyla och lite vibrationer.. ;) Prova att göra rent alla gängor noga och applicera lite loctite på skruvarna, så kommer dom garanterat inte lossna av sig själva, ta mediumstark loctite, annars får du inte loss det när du vill lossa grejerna. :mrgreen:

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Nytt konstigt fel

Inlägg av Roli »

Så kan man göra, man vill ju inte få driftsstopp för en sådan här simpel grej...

Hur hög temperatur klarar denna Loctite produkt? Har du något bra försäljningsställe att rekommendera?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Nytt konstigt fel

Inlägg av xdigger »

Det finns lite olika gänglåsningar, tror uppåt 150-200 grader, står i databladen. Du hittar databladen på: http://www.loctite.se/cps/rde/xchg/henk ... mepage.htm

Sen finns loctite att köpa i varje välsorterad järnhandel.


150-200 grader borde räcka vid dom skruvarna, där borde det inte vara varmare.


Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
mivi
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 18 feb, 2013 20:09
Ort: Tobo

Re: Nytt konstigt fel

Inlägg av mivi »

Kan bli lite varmt för loctite. Brukar köra med värmetålig packningssilikon, tål 345grader. Räcker att låsa skruvarna.
Går att köpa på Swedol, heter SUPERRÖD SILICON 650, art.nr.OF-9248

Dra först fast den översta, sen de två på sidorna, dubbelkolla att kröken sitter rakt.


/M
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Nytt konstigt fel

Inlägg av xdigger »

Nää, det tror jag inte, vet många som använder loctite i motorer, även på ställen som blir lite varmare.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar