BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av mt4base »

Vi har ju haft en disussion här på ecotecforumet om servicebehov och smörjning av både det ena och andra i BL brännaren. Sedan jag läste om smörjning på forumet har jag väl haft en gnagande känsla att vi borde få gjort det där. Dock har det varit ISKALLT ute och det har inte varit läge att ta isär och serva nån brännare.

Imorse kom "skottet".
Brännaren hade stannat och huset var iskallt.
Jag tog loss optovakten och inspekterade. Sotig bortom galenskap. Jahapp.
Försökte starta men den lät verkligen inget vidare. Förrådsskruven gick, men något annat rörde sig inte tyvärr. Fick som tur var tag i en reparatör som kunde komma på stört. Tyvärr kunde jag inte vara hemma, har som mest på jobbet nu så det fanns inte en möjlighet. Jag berättade mina observationer och han sa att det är ett lager som gett sig, garanterat. Har du tur har inte motor/växellåda gått sönder. Sån tur har man inte...
Han berättade sen när han ringde och fått igång brännaren igen att allt suttit bom fast. Trist. Motorn var helt kass bara för att ett lager nypit. Axeln gick inte att rotera överhuvudtaget.

Jag är förstås glad över att ha fått hjälp så fort och att han hade delar hemma för ändamålet. Misstänker att det knappast är ett ovanligt fel på BL20 enligt vad man hört här tidigare men fakturan kommer svida. Då kan man lägga ännu en reparation till handlingarna, brännaren är ganska exakt 5 år och man undrar, kvaliteten är tydligen inte bättre. Synd man inte hann göra något åt den men motorn/växellåda hade kanske emigrerat med salut ändå, vem vet.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av Roli »

Jag har också haft lagerhaveri för ca 14 månader sedan (om ja inte minns fel) sedan gav internmotorn upp för 4-5 månader sedan. Så ett lagerhaveri kan nog påverka motorns livslängd men även mängden fett och dess kvalitet i växellådan på internmotorn.

I mitt fall tror jag inte att lagerhaveriet gjorde så mycket på internmotorns livslängd eftersom i stort sett alla lagerytor var "förstorade" dvs kugghjulens axlar glappade i sina hål i lådhöljet och även en kugg hade "delat" på sig dvs övre och nedre kugg satt inte längre ihop på samma axel om ni förstår vad jag menar. Detta pga att det var lite fett i lådan och att det fett som fanns hade fått en "vaxartat" konsistens.

Så för alla som inte vill lägga ca 2 tusen på en ny motor i förtid, ta för vana att minst en gång om året dela på lådan och se över fettmängd, konsistens och var fettet ligger. Så tror jag att motorn kommer att hålla längre i alla fall när det gäller v-lådans livslängd....

Att internlagret ger upp beror på att det kommer in pelletsdamm i lagret som till slut inte "orkar" rotera längre. Ett lager kostar inte så mycket så man skulle kanske ta för vana att byta det med ett ett 3 eller 4-års intervall.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av mt4base »

Nä, lagret skulle betinga en knapp hundring fick jag höra men konsekvenserna av att det slutade snurra kommer nog visa sig betydligt dyrare. Suck. Usch vad less jag blir på sånt här. Tur jag fick hjälp fort iaf. Måste säga att han som utförde reparationen var väldigt tillmötesgående och hjälpsam och det underlättar ju det hela.

Vi får väl skriva ihop en manual för oss förtappade BL20 ägare med en checklista på saker man ska kika över, minst en gång per år och annat vart annat och var fjärde. Då torde det kanske gå att få långt liv även i en ecotec? :?:
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av karaff »

Kör en bil 5 år utan service så blir det inget vidare.

Samma med andra mekaniska saker, de kräver service och underhåll.

Maskinerna på jobbet kostar betydligt mer än de flesta här tjänar före skatt på flera år, därför går vi över och smörjer och rengör mekaniska komponenter, kontrollerar olja och kylfläktar etc regelbundet...
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av bergatorparen »

Detta är ett utav skälen till att jag inte vill ha vare sig EcoTec A4/Bioline 20 eller Ariterm BeQuem: Skall du vara säker på att de fungerar som de skall när de skall, så vill det till att plocka ner dem in i minsta detalj en gång om året och kolla lager, flärpar, kontakter, fläktlager, kedjor, kedjehjul och givare. Det är ett jobb som tar minst en förmiddag - om man vet vad @£$€#¤!! man håller på med. Vet man det inte, lär det ta längre tid. Jag personligen har maskiner nog att pilla på, så för mig är det en välsignelse med rörbrännare trots allt. Men som det sägs här: Är man inte villig/beredd att ta denna förmiddag med såra fingertoppar och högtläsning från Lucifers Evangelium 7de kapitlet, versen 9 - 13, så kommer man garanterat någongång en vargavinter att med nagelsprätt och blåfrusna läppar sjunga den smäktande gamla psalmen "I Svarte @£$€&%¤#!!" varpå man läser välsignelsen från 66:a kapitlet 6:a vers över brännar@£$#¤ som inte vill gå. Jaja - åtminstone har man ju en form utav val :roll:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av Roli »

Men Bergatorparen byter hellre brännarrör på sin brännare i tid och otid vilket man inte behöver på en EcoTec brännare.

Sedan brukar inte kedja och kedjehjul vara några delar som strular på en EcoTec. Men Mr B som inte har någon brännare kanske vet något som vi EcoTec ägare inte vet.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av xdigger »

Som hyfsat nybliven A3 ägare så tycker jag att ecotecbrännaren verkar vara en av dom bättre konstruktionerna, och som allt annat mekaniskt så kräver den service, vilket även en rörbrännare gör. Dessutom tycker jag att ecotecbrännaren är hyfsat enkel att plocka isär.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av bergatorparen »

Roli skrev:Men Bergatorparen byter hellre brännarrör på sin brännare i tid och otid vilket man inte behöver på en EcoTec brännare.

Sedan brukar inte kedja och kedjehjul vara några delar som strular på en EcoTec. Men Mr B som inte har någon brännare kanske vet något som vi EcoTec ägare inte vet.....
Det jag VET är att mekanik måste hållas efter om man skall undvika problem. Jag radade upp de komponenter som jag sett andra haft problem med på EcoTec och BeQuem brännare. Du får sluta vara så känslig för EcoTec Roli. Tänk på all den skit vi som har VB får utstå? Jag håller förövrig tillgodo med att byta rör i tid, men helst inte i otid :lol:

Men vad jag sett av alla brännare som bygger på mekanik, är att de kräver en god del underhåll - och då vill det till att man har ett bra ställe att stå med jobbet - och det har inte jag: 170 cm takhöjd som mest i pannrummet, och själv är jag 190 cm. Det verkar som om man har efterisolerat golvet mellan nedanvåningen och källaren - för jag tror inte det var så lågt när stöga byggdes.

Hursomhelst så anser jag att om man vill ha säker drift av en undermatare, även om jag inte har en, så bör man plocka ner den, rengöra alla delar och se till att allt är shipshape. Det är ett långrandigt jobb, men det spar problem sedan. Och bara så det är sagt: Mekanik bryr sig inte om var den sitter: Antingen det är en pelletsbrännare, en trädgårdstraktor, snöslunga, bil, lastbil eller gaffeltruck - och jag har erfarenheter med alla de nämnda så jag tror jag kan påstå att jag kan min mekanik. Men även en rörbrännare måste underhållas - fastän den är enkel. Om jag skulle byta värmesystem idag och med de erfarenheter jag skördat, så kom det nog kanske inte bli pellets alls. Som en del har sagt på senare tid: Det har inte skedd något verklig utveckling på bioenergifronten på många år - och det börjar märkas.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av Roli »

Du gnäller på att jag är "känslig" men jag vill bara ha fram fakta. Du tar upp en massa som inte är sant bara för att du har bestämt dig för att den brännaren inte är bra i dina ögon. Jag tycker inte om din brännare men det skriver jag inte överallt i mina inlägg, och inte hänvisar jag heller till en massa psalmer och evangelium......

Det som kan stula på en brännartyp behöver inte strula på en annan, så sluta med att dra EcoTec A4/Bioline och Ariterm/Thermias BeQuem brännare över samma kam, de har förvissa samma konstuktör i botten men där slutar likheterna och felsymtomerna.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av bergatorparen »

Jaja. Vill man misstolka, så vill man. Jag tänker inte öda tid på att tjafsa om detta. Det finns ett skäl till att jag är ungkarl, och det skälet är att jag ogillar tjafsande och bråkande om oväsentligheter - och det är det här: Rena rama oväsentligheter. :roll:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av karaff »

Tänker på min A3, om man skulle sätta in fettnippel i stora lagret till skruven samt fettnippel i växelhuset, så trycker man in nytt fett en gång i kvartalet, då får man inte in någon skit och smörjningen bibehålls.

Förutom att man får droppa lite i fläkten och motorn då men det gör jag när jag sotar pannan, tar inte många minuter när flaskan står nära.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av Roli »

Kan bli svårt att få fettet på rätt plats vid kullagret då det är ont om plats för att få dit en smörjnippel.

En nippel på lådan skulle kunna vara en lösning men det gäller att få "smörjan" på rätt ställe så att inte kuggytor och axellagringar går "torrt" för då förkortas livslängden.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av karaff »

Borra pyshål i toppen sen överfyller man..
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av mt4base »

Skulle aldrig drömma om att köra min bil utan service i 5 år. Självklart inser jag att en brännare behöver service. Däremot är jag inte nån brännarexpert eller mekaniskt orakel som kan allt och vet allt. Bilen har jag koll på vad som behövs göras på tack vare något som kallas SERVICEBOK. Där står intervaller och kvaliteter på oljor, reservdelar mm. Därför går det att med ganska enkla medel få en så gammal bil som jag kör, att rulla ganska länge utan stora problem.

Vad jag vänder mig emot, är total avsaknad av sådant när det gäller denna brännare (eller det är kanske samma med alla brännare). Det är en bransch som kantas av lycksökare och förståsigpåare men INGEN är informatör eller kundvänlig för fem öre. Det går utmärkt att sälja på oerfarna husägare brännare som kan ge en myriad av gråa hår men det tydligen oerhört oöverstigligt att se till att utrustningen funkar längre än 1 år i stöten? Går det sönder "ska man skylla sig själv", betala och få magsår på kuppen. Kan inte komma på någon bransch där man kan behandla sina kunder på det viset utan att stå på bar backe, det finns inget försonande över det här agerandet. Man säljer "på" kunden utrustning som DE VET ÄR UNDERMÅLIG och sen med berått mod ser de till att kunden får ta alla ekonomiska konsekvenser. Helt oacceptabelt.

Självklart ligger det på mig som användare att se till att få service på utrustningen. Så har jag även gjort men på grund av bristande förtroende av märkes serviceorganisation (som inte ger en som kund något större urval och där alla i princip agerar likadant - läs ovan) var det inte lätt att gå hitta någon som kunde hjälpa till med serviceunderhåll. Jag har ingen ambition på att plocka isär hela brännaren i beståndsdelar för rengöring. Det vill jag ha hjälp med och kan tänka mig att betala för.
I höstas ringde och mailade jag runt till de reparatörer jag kunde komma på och fick många svar men det andades INGET om att det lagret som nu havererade skulle vara en känslig punkt. Inte ett ord. Jag frågade vad som behövdes göras med hänsyn till drifttid och tidigare servicar. Svaret var, "inget", den kommer gå och gå. Nu när detta inträffade så fick jag veta att "det där lagret är ett kännt fel, det byter vi ofta, du hade lite otur att det gick SÅ trögt så motorn gick sönder". Jaha, men då fanns det ju något som skulle åtgärdas? Hade vi då bytt lagret i höstas (jag hade åtgärdat det direkt) hade vi inte haft driftstopp, akutreparation för miljarder? Så, jag blir lite förnärmad när det påpekas att "mekaniska saker ska servas" för det ser jag som en självklarhet men kan man inte själv, då får man ju förlita sig på andra, jag kan mycket men jag har INGEN ambition på att göra allt själv - dygnet har bara 24 timmar och jag ämnar ha ett liv i något av dessa timmar.

Tonen är hätsk mellan er längre upp i tråden. Släpp det. Självklart är det olika brännare, vi har olika käpphästar. Det accepterar jag och ni har alla extremt bra kunskaper här märker jag, jag är tacksam för er input, jag ser det som en stor ynnest att få era åsikter. Mitt inledande inlägg var väl mest för att "föra in" problemet jag haft på Ecotec agendan här på forumet så någon annan kan spara tusentals kronor på att byta nämnda lager (som jag faktiskt inte vet exakt vad det sitter ännu). En sak kan jag dock säga, killen som var här och hjälpte oss visste vad han gjorde, för första gången på alla år, är brännaren tyst! Den hörs nästan inte nånting när den matar och går. Fantastiskt. Dock undrar man ju varför den inte var så tyst när jag köpte den för 5 år sedan? Märkligt.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av Roli »

Lagret sitter precis bakom det nedre kugghjulet som driver internskruven.
Att din brännare nu går tystare än när den var ny kan bero på att din servicekille fick till en bättre passning mellan brännarkoppen och själva brännarröret. Detta påverkar hur internskruven går i brännarröret och hur bra den blir lagrad ute i brännarkoppen. Internskruven är lagrad i två punkter, i bakkant med ett kullager som sitter fast i internförrådets bakre vägg precis bakom det nedre kugghjulet och i framkant i ett hål i brännarkoppen. Brännarkoppen fästs till brännarröret med tre stycken insexskruvar, dessa skruv skall centrera koppen på röret men denna "centrering" påverkar även hur internskruven går i röret och hur den lagras i brännarkoppen. En liten "sned" montering av brännarkoppen gör att internskruven kan komma lite snett i brännarröret och i lagringen. Denna snedhet påverkar hur brännaren låter under drift.

Har man en brännare som låter när internskruven går så kan man alltid försöka med att justera lite på de tre insexskruvarna som håller fast brännarkoppen och få ett litet annat läge på internskruven.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar