BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av kiho »

Bra info Roli!
Installerade min brännare i höstas och har inte skruvat så mkt med den ännu. Men kan man få den att gå lite tystare genom ett sådant enkelt ingrepp är det kanon.
Märligt att inte stoppskruvarna går ned i kilspår för låsning. Hur har du gjort när du ställt in det? Hänger du av kedjan och och drar skruven för hand, eller är det trial and error som gäller :)
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av Roli »

Vad menar du med stoppskruvar? Är det de tre som håller brännarkoppen som du menar?

Om det är de tre insexskruvarna som du menar så har jag för mig att det finns en liten "grop" / fördjupning i brännarröret som de skall sitta i. Men beroeende på hur mycket man skruvar ut skruvarna på respektive sida så kan man få lite olika vinklar på brännarkoppen i förhållande till brännarröret.

När jag har haft isär min brännare så brukar jag testa för hand att snurra på internskruven, för att kontrollera att den går lätt och inte skaver någonstans, innan jag monterar på kedjan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av kiho »

Japp, det var dom jag menade.

Ska skruva isär och kolla vid nästa sotning.
En fråga till, ska det gå lätt att vrida internskruven för hand när den är full med pellets eller bör jag tomköra den först?
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av Roli »

Det underlättar om du tömmer skruven först. Skulle nog säga omöjligt att justera, då den blir rejält mycket trögare när det är pellets i skruven. Dessutom är det svårt (omöjligt) att känna/höra om den tar i/låter någonstans om du har pelletsen kvar i skruven.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av kiho »

Ok, tack :thumleft:
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av mt4base »

Jag säger som kiho, tack!
Vi borde gå ihop och göra en manual tillsammans...
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
andreas.p85
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 10 okt, 2012 15:04
Ort: Falun

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av andreas.p85 »

En klistrad tråd me tips o trix om bioline'n vore ju guld ;)
CTC 2200 Trio-00, Ecotec Bioline 20, Tigex 25,Thermomatic cbj, Mafa mini, Neova 8mm
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av KVP »

Nu kanske jag är ute och cyklar men en nära bekant som tidigare hade flera ecotec och hel del reservdelar liggande på lager berättade att:
Efter att haft strul med lagret gått åt andra hållet.
(Nu har jag inte ännu plockat med detta så jag är osäker på hur det ser ut)
Men han plockad bort allt skydd kring lagret och lät pelletsdam både gå in och ut. Då höll lagret. Pellets in blev malet till mjöl och ut igen i stället för att kärva igen lagret.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av Roli »

Skulle kunna vara en lösning, men jag är tveksam till den förklaringen. På det lagret som jag bytte verkade det som om damm kommit in i lagret och pressats fast mot lagerringarna, vilket har gjort att lagret gått trögare och trögare. För att till slut inte orkas dra runt av motorn.
Skulle då lagrets dammskydd släppt igenom dammet om det hade varit borttaget.... Nja tror inte riktigt det på det, för om skyddet saknas kommer det ju in mycket mer skit i lagret vilket borde göra så att det pressas fast ännu mer finmaterial mot lager ytorna.

Men jag kanske tänker fel här....??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
mivi
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 18 feb, 2013 20:09
Ort: Tobo

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av mivi »

Det bästa är att hålla koll på brännaren, service innan eldningssäsong brukar hjälpa mycket. Och man ska inte köpa någon bra-och-billigt lager, kör med org. eller ännu bättre, köp från en riktig lagerfirma en C3 eller C4 -klassad, håller bättre.

Men som många påpekat i olika tråd, viktigt att få skruven rakt, annars håller inget. Kolla också hålet i kröken var skruven går genom, får inte vara oval ...

Och ni som inte gjort det än, kolla fettet i internskruvmotor.

/M
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av kiho »

Varför c3 eller c4? Dom har större glapp och används vid höga varvtal/temperarurer. Kör man dom med lågt varvtal borde de få sämre smörjning och slitas fortare.
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: BL20 - ännu ett haveri - lagerkras.

Inlägg av karaff »

Plockade i Biltema-lager i bakhjulet på min motocrossmaskin och det håller...

Tror belastningen i en stenbacke med sådär 35kW på bakhjulet studsande i terrängen är värre än skruven i en pelletsbrännare :)

*ironi* pelletsbrännare än ju bara på 15kW :wink: */ironi*
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Skriv svar