Trasigt kretskort?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
henalm
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 31 jan, 2013 20:31
Ort: Lidköping

Trasigt kretskort?

Inlägg av henalm »

Har helt plötsligt fått problem med min Ecotec A3 från -99 som verkligen gått som en klocka tills nu.
Det började med att fläktens lager började ge sig och en ny fläkt köptes. Pannan är precis nysotad och ALLA luftkanaler (primär och sekundär samt under "ringen") är rengjorda, blåser helt ok i brännarkoppen.
Vet dock inte om det finns varianter på fläkten men den nya köptes av en återförsäljare av Ecotec.
Ser inte att det skulle kunna vara ett luftproblem som gör att min förbränning är RIKTIGT dålig (den självslocknar efter ett tag).
Min teori är att pga att jag får en hel del oförbränd pellets i pannan att matarstyrningen inte längre fungerar som den skall. Har en A108 processor och "puttarna" (den vita modellen med svarta knappar) är inställda på 60% (4:ans put är i rätt läge annars =100%).
Att den självslocknar tror jag beror på att den kväver sig själv då den inte hinner bränna upp all pellets och det blir en dålig och mycket rökfylld låga.
Det börjar pulsera i eldstadens utrymme och när man öppnar luckan så är det bara rök och sedan flammar det upp så lågan slår ut genom luckan :cry: .
Förmodligen är det oförbrända gaser som blir överlycklig över lite syre.

Pratade med återförsäljaren och han menade på att det var väldigt ovanligt att kretskortet gick sönder.

Med detta som bakgrund tror JAG att det kan vara kretskortet som gått sönder, vad tror ni?

Vad skulle jag i så fall kunna byta till för att " förbättra" min brännare (styrning)? Måste jag ha en A108 processor eller passar andra kretskortet/styrboxar som gör att jag kan ställa in mer saker än på det som jag har. Den styrboxen som jag har kostar ca 6500kr att byta, önskar för det priset lite mer utvecklade funktioner.

mvh / Henrik
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Trasigt kretskort?

Inlägg av karaff »

Du hör väl på brännaren om den matar in pellets med samma hastighet som tidigare ?

Den går 60% av tiden och vilar 40% av tiden, det hörs väldigt tydligt för mina öron hur brännaren går iaf då det låter speciellt när internskruven matar fram...

Fläkten går alltid på 100% så där kan man utesluta kretskortet.

Skit i luftkanalerna ?

Fläkten felmonterad/otät ?

Går fläkten på rätt håll ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
henalm
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 31 jan, 2013 20:31
Ort: Lidköping

Re: Trasigt kretskort?

Inlägg av henalm »

Hej!
Tack för svaret!
Som jag skrev så finns det inget som kan hindra luftflödet då allt är rengjort i såväl brännare som panna och skorsten.
Fläkten är rätt monterade och går åt rätt håll, levererar luft gör den också.
Däremot blir jag fundersam på det som du skriver att 60% motsvarar 60% av gångtiden.
Det låter ju logiskt men är det så?
60% av vilken tid då?
Menar du varje cykel, tiden då internskruven går relativt tiden då internskruven startar nästa gång?

Jag får ut och starta upp den igen och klocka den.
Tiden får jag väl ta efter uppstartsprocessen (ca 7min).

mvh / Henrik
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Trasigt kretskort?

Inlägg av karaff »

Ja precis, så är det.

Tror cykeln är någonstans 20-22s.

Så 60% av 21s är på en höft 14s gångtid och 7s paus (blir 66% men stegen är inte exakta..)

Om den går 14/7 kan du höra utan att använda stoppur, om den istället går 19/2 så är det tokigt...

Är du säker på att du fått fläkten helt tätt monterad så det inte är en glipa ? Luften smiter lätt ut.

Smort lagren med färsk olja (obs "symaskinsolja") och känt så den går riktigt lätt ?

Att det blåser är ju bra men blåser det tillräckligt ? Det är inte lätt av avgöra med handen.

Kollat så du inte råkat stänga pannspjället i allt mekande ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Trasigt kretskort?

Inlägg av karaff »

En annan sak.

Om pannan stått ett tag och skorstenen fått bli riktigt kall så kan du fått en s k kallpropp.

Testa att elda upp några ihopknycklade tidningsidor i pannan eller sotluckan, det brukar få fart på draget.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
henalm
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 31 jan, 2013 20:31
Ort: Lidköping

Re: Trasigt kretskort?

Inlägg av henalm »

Hej igen!
Har nu konstaterat att kretskortet är ok (12/21), tack så mycket för den hjälpen.
Nu återstår det ju bara luften.
Som jag tidigare beskrivit så är allt helt rengjort både vad avser frånsidan (panna, skorsten mm) till alla kanaler på tillsidan i brännaren.
Ny fläkt är det också.
För mig så kan det bara var två saker kvar, fel fläktmodell (levererar för lite) eller också är själva "pipen" som blåser in primärluften felriktad eller felböjd så luften inte träffar rätt i brännarkoppen.

Min nya fläkt (Torin 077634-01) heter inte samma som den gamla (Torin AU076282) och jag hittar ingen fakta om någon av dessa så jag kan inte jämföra dem. Fläkten är ju ändå köpt av en återförsäljare för ecotec och kostade 2113kr :evil:

mvh / henrik
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Trasigt kretskort?

Inlägg av Vednisse »

Nu har du ju redan bytt fläkt om det är rätt modell, annars kostar den modell du hade 650kr här http://pelletsteknik.se

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar