Ecotec A3 strul

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
fattaren
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 26 jan, 2013 15:16

Ecotec A3 strul

Inlägg av fattaren »

Flyttade in i ett hus där det fanns en A3 brännare, denna har fungerat felfritt till senaste avbrottet som berodde på pelletsbrist. (dvs dålig planering)

När vi nu har fyllt på med pellets så startade den utan problem med men med ett underligt problem. jag har fått slå av och på brännaren de gånger den ska ha startats upp(tändas) .

Men nu vill den inte slår av, både skruven och fläkten går, men matarskruven vill inte alls slå på sådärför matas ingen pellets fram till skruven...

Jag måste alltså dra ur sladden för att skruv och fläkt ska stanna, förut har jag bara slagit av den. Tror tändaren är dålig då den inte alls ville vara med så tände manuellt, inga problem.
Matade fram pellets manuellt så den får pellets till skruven , men då kommer ett annat problem, de är att den inte ens slår av när önskad värma uppnåtts och då fick vi en kokande panna igår.

Kan det vara kontrollenheten som lägger ner?
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Ecotec A3 strul

Inlägg av karaff »

Men går den som vanligt ?

Att skruven går i intervaller med paus ?

Om allt går hela tiden låter det som styrenheten är kass ...

Brännaren tänder med glödhållning så normalt sett används inte elementet, bara vid strömavbrott.

Att matarskruven inte går kan bero på att det är skit på fotocellen i internförrådet eller att den är defekt, då tror brännaren att internförrådet är fullt.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
fattaren
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 26 jan, 2013 15:16

Re: Ecotec A3 strul

Inlägg av fattaren »

Förut gick ju allt i intervaller, men nu går det hela tiden förutom skruven till pelletsbehållaren som nu inte går alls, om ja inte sätter den i egen kontakt. själva brännaren går 24/7 om jag inte drar ur sladden.... kan alltså inte stänga av den en på knappen. :(
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Ecotec A3 strul

Inlägg av karaff »

Ja då är det nog bara att öppna styrboxen och kolla hur det står till...

Om en triac får kortis kan utgången bli hög men det känns märkligt att alla utgångar skulle kvadda samtidigt.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Ecotec A3 strul

Inlägg av brattne »

Varför läser man inte manualer? Ett vanligt fel då slussvingarna är kass och pannan står stilla länge. När det blir varmt åt värmekontakten som sitter på brännarröret ca 5 cm från pannluckan så startas brännaren för att skicka in all pellets i pannan och då startar heller inte externskruven. Felet är att när brännaren står stilla kommer det av draget i pannan in luft till pelletskoppen via de slitna eller otäta slussvingarna, som då bör bytas. Dragregulatorn bör åxå justeras
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Ecotec A3 strul

Inlägg av karaff »

Men löser termokontakten så går bara internmotorn, inte fläkten.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ecotec A3 strul

Inlägg av xdigger »

Jo, jag tror faktiskt att min fläkt gick med, tror att den nämligen skall trycksätta röret. Har du provat att återställa termokontakten? Symptomen låter som bakbrand.


Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
fattaren
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 26 jan, 2013 15:16

Re: Ecotec A3 strul

Inlägg av fattaren »

Har inte någon instruktionsbok, men laddade hem en sådan nu.

Har pterställt termokontakten, fick tomt på pellets så larmet gick, så stängde av den.

När jag slår på huvudströmbrytaren så går fläkt och interna matar skruven. Jag kan inte slå av brännaren på strömbrytaren. Den går för fullt oavsett, måste dra ur kontakten eller bryta strömmen till styrenheten.

om optovakten skulle varas igensotad och mata på så skulle den ändå slå av från när termostaten slår ifrån.

om det interna pelletsförådet skulle signaleras vaa tomt skulle extera gå, plus slussen.

om den skulle signalera vara fullt skulle slussen stanna.

den bara tuggar och går. har provat köra externa skruven manuellt så de brinner som gehenna, men de vill inte slå ifrån så skulle den bara bli matat med pellets blir det kokning. ugh!

va e de för fel, hade hoppats på någon trasig del, men känns som styrkortet... eller nåt där. och hur kollar jag sånt?
fattaren
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 26 jan, 2013 15:16

Re: Ecotec A3 strul

Inlägg av fattaren »

Tack för hjälpen!

Det visade sig vara termokontakten som jag slutligen hittade med hjälp av instruktionsboken online som jag nu ska spara och skriva ut.

Det jag först trodde var termokontakten var den gröna STORA knappen som styr brännaren på värmeinställningen. ja dum e ja inte men utan hjälpen från forumet så hade man ju blivet det och köpt delar och kanske tom ny brännaren. huga huga!

Tack igen för era snabba svar och vilja att hjälpa en hus noob (stadspojke)
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Ecotec A3 strul

Inlägg av brattne »

Sen är det viktigt att inte nånsin slå utav huvudströmbrytaren innan glöden garanterat slocknat.Finns det ingen ström till brännaren så finns heller ingen möjlighet för brännaren att försvara sig mot bakbrand. Enklast ,om det skall grejas med pannan , är att lyfta ut brännaren och tömma ut glöden på grusgången utanför. Är glöden kvar i koppen för länge kommer säkert värmekontakten att ha löst igen
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ecotec A3 strul

Inlägg av xdigger »

Kul att det löste sig! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Ecotec A3 strul

Inlägg av karaff »

brattne skrev:Sen är det viktigt att inte nånsin slå utav huvudströmbrytaren innan glöden garanterat slocknat.Finns det ingen ström till brännaren så finns heller ingen möjlighet för brännaren att försvara sig mot bakbrand. Enklast ,om det skall grejas med pannan , är att lyfta ut brännaren och tömma ut glöden på grusgången utanför. Är glöden kvar i koppen för länge kommer säkert värmekontakten att ha löst igen
Jag har som grundregel att aldrig slå av huvudströmmen med brännaren monterad i pannan, på det viset så glömmer man inte bort sig och får eldsvåda..

Brukar vid sotning bära ut brännaren i källartrappen (utomhus) där jag skakar ur det som går i askhinken, sen får den kallna medan pannan får sig en omgång innan jag ger mig på att slagga brännaren.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Skriv svar