Internmotorn orkar inte starta.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Stefan 71
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 17 jan, 2013 09:03

Internmotorn orkar inte starta.

Inlägg av Stefan 71 »

Goddagens
Har en A3:a som aldrig strulat under de tio år den varit i tjänst.
Nu händer det att internmotorn inte orkar dra igång utan står bara och "kirrar".
Går dock igång med ett litet snurr på fläktbladen. Den kan sedan gå ett bra tag innan det sker igen.
Har provat smörja med 5-56 (kanske inte det bästa) på fläktaxeln men det hjälper förmodligen bara för
stunden. Någon som har erfarenhet och tips på att avhjälpa detta vore jag tacksam, fler ställen att smörja på?
Annars har jag förstått att det e ny motor som gäller då det inte finns så mycket reservdelar till den.
Tackar på förhand
/Stefan
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Internmotorn orkar inte starta.

Inlägg av Icecap »

5-56 är rent faktisk motsatsen av smörjning! Ska man smörja glidlager ska man använda symaskinolja.

Nu vet jag inte vilken sorts motor som det är på en A3 men det är ganska vanligt att motorer med driftkondensator kan "lida" av svag driftkondensator. Denna driftkondensator kan bytas.

Och symptomen är precis som du beskriver: ingen startmoment men när den väl rullar duger det fint.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Internmotorn orkar inte starta.

Inlägg av Roli »

Kan vara några olika fel som ger detta.

Prova att öppna kedjelåset och ta bort kedjan. När detta är gjort så provar du att köra motorn. Går den då "som normalt" så är det inte i motorn och dess växellåda som felet sitter. Prova sedan att röra på kuggen som sitter på internskruvens axel. Kan du röra den lätt eller är den väldigt trög eller rör sig inte alls. Om den inte rör sig så kan något ha kilat sig fast i internförrådet (kan också vara internskruvens lager som fastnat helt), brännaren får revas isär och rengöras. Går den däremot väldigt trögt så kan det vara av två orsaker: 1) internskruvens bakre lager har gett upp, dvs du har fått in pellets damm/fint spån i lagret, ett nytt lager gör underverk. 2) beläggningar inne i röret där internskruven går vilka gör så att skruven går trögt, kräver att internskruven demonteras och röret rengörs.

Om motorn inte "går som normalt" så är det nog med största sannolikhet så att växellådan har haft dålig smörjning och blivit utsliten. Tyvärr ett allt för vanligt fel (dålig kvalitet på motor/v-låda??). Men det kan också vara så att slussvingarna går väldigt trögt i slussen. Prova att lossa motorns infästning till internförrådet, går det då att vrida motor, v-låda och slussvingeaxel fram och tillbaka som en enhet så är det inte där som felet ligger utan i motor/v-låda.
Att reparera en dålig v-låda kan kanske göras (jag har gjort det) men det kräver delar (som jag fick från en gammal motor med låda som jag tidigare bytt).

Här är några tips på kontrollpunkter för att försöka hitta ditt fel. Har du några funderingar/något du inte förstår så tveka inte att fråga.

Hoppas det löser sig och att du hittar felet. Ny motor är tyvärr kanske det vanligaste och dyraste felet (tips på var du kan köpa en ny motor med v-låda finns i annat tråd på forumet) att åtgärda men det behöver inte vara det som är problemet. Även kullagret är ett fel som kan vara aktuellt. Jag har lager typ uppskriven hemma om det skulle vara problemet. Går att snabbt få fram ett nytt via Clas ohlson, Jula eller Biltema om det är det som strejkar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Internmotorn orkar inte starta.

Inlägg av Roli »

Icecap:

På motorerna till EcoTec A3, A4:a och Bioline finns det ingen kondensator så den kan uteslutas i detta fallet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stefan 71
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 17 jan, 2013 09:03

Re: Internmotorn orkar inte starta.

Inlägg av Stefan 71 »

Tjenare
Tack för tipsen. Provade som hastigast att montera bort kedjan och dra runt internskruven för hand.
Det gick, dock lite trögt men behövde inte ta i nämnvärt, vet inte hur lätt det ska gå.
Smorde upp lagret med hjullager olja så länge. Byter nog ut det och rensar för säkerhets skull.
Växellådan...måste man plocka isär den eller räcker det att borra ett hål och trycka i drivknutsfett?
Läste att någon hade gjort det.
Tackar så länge
/Stefan
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Internmotorn orkar inte starta.

Inlägg av Roli »

Jag har öppnat de v-lådor som jag har försett med nytt/mer smörjmedel. Men att förse den med smörjnippel är ju en variant. Dock kan det väl vara svårt att borra och fästa en smörjnippel utan att det kommer in metalspån i lådan??? Och metalspån i kombination med plastkuggar är ju ingen bra kombination.....


Lite trögt går nog internskruven, den är ju fylld med pellets. Har du provat att köra motorn nu när kedjan är borttagen?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stefan 71
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 17 jan, 2013 09:03

Re: Internmotorn orkar inte starta.

Inlägg av Stefan 71 »

Japp, körde utan kedja och det gick bra. Men där är ett konstigt missljud i den, det har det iof alltid
varit. Ett "tickande" ljud i takt med varvtalet på motorn. Låter i hela rörsystemet, har tyckt att det va bra då jag hör att den e igång.
Provar att plocka isär den och ge den lite smörj.
/Stefan
Stefan 71
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 17 jan, 2013 09:03

Re: Internmotorn orkar inte starta.

Inlägg av Stefan 71 »

Tyvärr så får det bli en ny motor. Kuggarna i växeln var totalt utslitna. Lyckades hålla liv i den några dagar med nytt fett men nu e den alltså helkörd. Ett annat problem som dykt upp nu är att pannan läcker vatten...mycket vatten!! Detta gör i sin tur att jordfelsbrytaren löser när elpatronen går in.
Känns så där lagom kul...fredag, ingen värme och inget varmvatten.

Tackar för tipsen dock...lärt mig hur en växel till internmotorn funkar :)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Internmotorn orkar inte starta.

Inlägg av Roli »

Hur såg växellådan ut invändigt innan du påförde fett?

Var det lite fett i lådan? eller var det hårt?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stefan 71
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 17 jan, 2013 09:03

Re: Internmotorn orkar inte starta.

Inlägg av Stefan 71 »

Lite fett i lådan. En av de större kuggarna (längst ner) hade "ätit" sig en bra bit ner i höljet. Såg ut som om den legat snett. Centrumtappen och de övriga kuggarna var helt snedslitna. Lyckades rädda den ett tag genom att lägga en bricka under och "höja" allt ett par mm och fetta in rikligt.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Internmotorn orkar inte starta.

Inlägg av xdigger »

Tänk på när du bytt motor att inte spänna kedjan alldeles för hårt, då går den inte heller runt, jag har min plastrulle endast så att inte kedjan kan hoppa av.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
mivi
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 18 feb, 2013 20:09
Ort: Tobo

Re: Internmotorn orkar inte starta.

Inlägg av mivi »

Har för mig att det var en servicemeddelande från Ecotec i början på 2007 ang, dessa motorer, för lite fett från början ... det har man fixat vid service.

/M
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Internmotorn orkar inte starta.

Inlägg av Roli »

Om meddelandet kom ut 2007 och det skulle fixas vid service så skulle min motor haft rejält med fett i sig. Den jag köpte brännaren av 2010 hade haft service på sin brännare som han köpte 2006, men ändå var det lite fett i den som dessutom hade en mer vaxartad koncistens.

Så att servicen skulle ha fixat detta tror jag inte på....... det har iallafall inte fungerat på denna brännare, alternativt så ljög säljaren om servicen :(
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
mivi
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 18 feb, 2013 20:09
Ort: Tobo

Re: Internmotorn orkar inte starta.

Inlägg av mivi »

Nja, säljaren kanske talar sanning, men då hade inte servicenissen gjort sitt ... iofs. man brukar få servicerapport/faktura för utfört service. Fick du se sånt papper? Eller då vad det inte aukt. ÅF som gjorde servicen ;-)


/M
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Internmotorn orkar inte starta.

Inlägg av danei »

Icecap skrev:5-56 är rent faktisk motsatsen av smörjning! Ska man smörja glidlager ska man använda symaskinolja.
Jag påstår inte att 5-56 är bra till det här. Men den innehåller olja och är smörjande.
Skriv svar