ställa in hysteresen (vila)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

ställa in hysteresen (vila)

Inlägg av grey »

Jag har en A4 från 2005 har även servicemanualen men jag fattar inte hur jag ställer in vilan, hysteresen.

nu eldar jag upp till 81gr och den sjunker sedan till ca 73,

skulle vilja testa hur det blir med förbrukningen om jag låter den sjunka till ca 65gr

kan någon vänlig själ förklara exakt inställningarna för hur jag ska göra?

för jag har testat och stänga av underhållsfyr och ändra i hur mycket procent den ska sjunka men jag märker ingen skillnad i tempen på viloläget.
så det måste vara något jag missat???
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: ställa in hysteresen (vila)

Inlägg av jerjo »

Har Du denna panel?

Bild
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: ställa in hysteresen (vila)

Inlägg av grey »

Inte riktigt, det står inte samma på min, '' manuell drift'' står det på min. och raderna under är inte heller samma
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: ställa in hysteresen (vila)

Inlägg av Roli »

Vad som står i displayen kan nog skilja mellan de olika programversioner som finns till brännaren.
Vilken har du ? Om du inte vet så bryt strömmen till brännaren en kort stund. När du sedan slår på strömmen igen, så gör brännaren en "uppstarts procedur" som tar 180sek om jag inte minns fel. Under denna tid står programversionen utskriven i displayfönstret. När du har tagit reda på detta så skall du nog kunna få uppgifter på hur du justerar det du undrade över.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: ställa in hysteresen (vila)

Inlägg av jerjo »

Här finns en manual som beskriver hur man ändrar hysteresen. Inställningarna görs i "Avancerat läge" som startar på sidan 9 i manualen.
Själva manualen är kanske för en nyare modell men principen är densamma.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Re: ställa in hysteresen (vila)

Inlägg av KVP »

Om jag får kapa tråden för en extrafråga ?
Jag ser att manualen gäller får version 7.19 själv har jag 7.13 vill jag minnas. lite osäker.

Om man skulle vilja uppdatera. Kan man själv uppdatera med att ladda ner nyare via något seriellt gränssnitt eller måste det till prombyte?
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: ställa in hysteresen (vila)

Inlägg av jerjo »

Har en äldre manual, 3006v4, från 2005 men den är kanske för gammal?
Byta programversion görs med en liten "burk" som servicekillen har men det kanske går att fixa på annat sätt?
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: ställa in hysteresen (vila)

Inlägg av Roli »

När det gäller versionsbyte på brännarprogrammet så är det precis som Jerjo skriver en liten dosa som behövs. Titta på sista sidan i manualen som det länkas till i inlägg #5. Jag tror att kretsen som har programmet är fastlödd och därför måste en programmeringsdosa användas. Om det går att byta program på annat sätt vet jag inte.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Re: ställa in hysteresen (vila)

Inlägg av KVP »

Det verkar vara ett egenkonstruerat botloader så det går nog inte direkt att använda standard JTAG som jag hoppats. JTAG hanteras med 4-5 kablar och det verkar vara betydligt fler.
Om det tar så långt tid som 1 minut för ett så relativt litet program brukar det gå via något egentillverkat och programmet finns förmodligen inte tillgängligt annat än i deras dosa.

Däremot ser jag en stiftlist uppe till höger om CPU så jag får titta på kortet vid tillfälle. Då kan man alltid ladda ur hela minnet men det gäller då att få tag på källkoden och då kan det bli problem med serienummer.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Skriv svar