Bästa lättskötta brännaren.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
leire
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 nov, 2011 16:08

Bästa lättskötta brännaren.

Inlägg av leire »

Vi har ett litet hus ca 120 kvm. Hel källarvåning ingår i den ytan. Har nu pelletspanna Nibe Pellux med EcoTec brännare. Skall montera A 4 som är helrenoverad när kylan lättar.
Litet stök med EcoTec, men finns det brännare, som kräver mindre skötsel?
Tacksam för råd från Er med erfarenhet.
Leire
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bästa lättskötta brännaren.

Inlägg av bergatorparen »

De flesta pelletsbrännare behöver lite ompysslande eftersom de ju går på fastbränsle som lämnar mer skräp efter sig än flytande eller gasformigt bränsle. Det finns väl såvitt jag vet bara två brännare som kräver mindre pyssel: Janfire NH och IWABO Villa S2/NIBE PB20 Nackdelen med sådana brännare är att de har en del rörliga delar som kan krångla om det vill sig illa. Det finns rörbrännare med Aero funktion - alltså tryckluftsuraskning - och där är väl ULMA 2000 den bästa, följt av Effecta Supra Aero och Ariterm KMP PX22 Aero - men även dessa brännare kräver att man rengör dem manuellt då och då (ca 1 gång i månaden skulle jag tro).

Ett litet urval brännare som är lite mindre hands-on än A4:an Åt andra sidan: Man kan ju köra ca 1,5 - 2 pallar pellets i A4:an mellan varje gång man måste med blint hejdlöst våld beväpnat till tänderna med hammare, skruvmejsel och bågfilsklinga kasta sig över den och avlägsna koksning, aska och sot. Det finns lättvindigare brännare, men minsann finns det värre brännare med. Det hela kokar ner till hur mycket tid man har eller orkar lägga på brännaren.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Bästa lättskötta brännaren.

Inlägg av Jakob »

Effecta supra med aero går utan problem 3 ton mellan skötseltillfällena. Jag askade ur för nån vecka sedan och hade då kört brännaren orörd sedan juli. Efter 3 ton var 2st rosterhål igensatta.

Jag kör 4:a puffar efter varje nedeldning mellan kl. 8-22.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Bästa lättskötta brännaren.

Inlägg av msh16 »

Att läsa Bergatorparens rekommendationer är alltid lika kul. Vad har han i skafferiet just idag? :) :)

Kan inte se att du kan få det särskilt mycket bättre än med en Ecotec.
Det finns framåtbrinnande brännare med självuraskning visserligen men lönar det sig att byta?
Vad är det som är så stökigt med Ecotec? Alla brännare kräver underhåll.
Ecotec och den snarlika Aritem Bequem kan med stor fördel eldas med underhållsglöd vintertid när det är kallt medan brännare byggda för att uppgradera oljepannor och brinner framåt inte är så bra på den uppgiften.
Fördelen med underhållsglöd är att brännaren alltid är startberedd så tappar du varmvatten ger brännaren värme direkt. Framåtbrinnande brännare ska först renblåsa ett visst antal minuter och sedan tar själva tändningen några minuter. När du duschat och satt i dig morgonkaffet börjar värmen komma från pannan.

Billigaste och i mitt tycke bäst konstruerade brännaren av framåtbrinnande typ är BioBjörn från Energibiten.
Tidigare hette den Bionordic Viking B16. Pga. en från början genomtänkt konstruktion är reservdelarna billiga.
Ett förbränningsroster kostar till den brännaren ca. 500 medan "rörbrännarna" för motsvarande del tar ut ca. 3600.
Till min egen gamla Iwabo tar Nibe 1000 för ett mycket enkelt roster. Stora företag som Nibe tänker inte på kunden utan på sin egen kassa i första hand. Små företag har stått för innovation och utveckling av brännarna men tyvärr ofta blivit uppköpta.

Nibe PB20 (Iwabo SX2) kan du glömma direkt. Inga fördelar gentemot Janfire NH och samma höga pris.
Rörbrännare kan du nog också glömma, Gå från riktig undermatad brännare till primitiv rörbrännare verkar helt snurrigt och dessutom betala pengar för bytet.....
Tryckluftsuraskning i ett rakt rör måste rimligtvis innebära att askans finfraktion flyger upp i pannans tuber.
Ulma hade tidigare en modell med spakrengöring men den finessen har man slutat med..

Titta igenom olika fabrikat på forumet så ser du vilka fabrikat som orsakar stora problem och kostnader.
Pelletseldning ska vara billigt annars kan man lika gärna borra för bergvärme. :)
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
leire
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 nov, 2011 16:08

Re: Bästa lättskötta brännaren.

Inlägg av leire »

Tack alla, som bidragit med råd och synpunkter. Man läser massor om den och den brännaren, hur lättskötta de är och hur driftsäkra de är.
Eftersom vi kört EcoTec A 3 sedan 2002 och är mycket väl insatt hur den fungerar så kommer det nog inte in någon annan brännare i pannan. Som jag skrev, så har jag en A 4 där i stort sett alla delar är utbytta. Den renoverades för 5.000.- kr innan jag köpte den för 8.000.- kr.
Det som saknats på A 3:an är eltändningen, som gör att brännaren fungerar året runt. Den kalla årstiden så väljer man glödbädden. A 4:an har även inställningsmöjligheter som saknas på A3:an.
Det kommer att bli bra.
Tack alla!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bästa lättskötta brännaren.

Inlägg av bergatorparen »

msh16 skrev:Att läsa Bergatorparens rekommendationer är alltid lika kul. Vad har han i skafferiet just idag? :) :)

Kan inte se att du kan få det särskilt mycket bättre än med en Ecotec.
:)
Det var i och för sig min slutsats med. Jag radade upp de mest lättskötta och deras pros & cons - och konkluderade med att om TS står ut med att utöva lite blint hejdlöst våld i urasknings och sotningssyfte, så är A4:an i och för sig okej - i synnerhet som den är nyrenoverat. DET är vad jag hade i skafferiet i dag. :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar