Serva Bioline 20, vad skall man tänka på?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ankan_84
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 01 dec, 2010 21:47

Serva Bioline 20, vad skall man tänka på?

Inlägg av ankan_84 »

Hej, ska serva min Bioline igen. Gjorde det för ca ett och ett halvt år sen, då smörjde jag kedjan, rengjorde och fettade in motorn, samt rengöring av resten av brännaren. Skall bl.a. byta slussvingar nu, hur många slussvingar behöver jag till en Bioline 20?

Är det något mer som man bör gå igenom, och har ni tips på bra återförsäljare?
Brännaren fungerar felfritt och inga miss-ljud.

Mvh
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Serva Bioline 20, vad skall man tänka på?

Inlägg av Roli »

En Bioline behöver 4 stycken slussvingar, köper du en sats så får du rätt antal.
Andra bra servicepunkter är följande:

Kontrollera fläktens vingar, mycket damm = rengör.

Kontrollera flamvakten, smutsigt glas = rengör.

Kontrollera det lilla luftröret som ansluter på pelletsmatarröret, det kan fastna pelletsbitar i hålet mot matarröret.

Även IR-dioden och avkännaren till densamma i internförrådet kan kanske behöva rengöras med några års mellanrum.

Bakre lagret på internskruven kan behöva smörjas med några års mellanrum. Skall förvisso vara ett underhållsfritt lager men kommer det in pelletsdamm i det så blir det stopp. Egen erfarenhet under 19000 driftstimmer med en A3:a och en Bioline 20 brännare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar