Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av Intruderpete »

Hej. Har en relativt ny pellets anläggning 2007 Ecotec brännare 20bioline med nya styrboxen, Effecta 220 panna, Ack tank 750lit, solpaneler. Jag är nu så xxx trött på denna anläggning som alltid krånglar när man som bäst behöver den o inte var det någon billig skit jag satte in närmare 180tusen, till saken hör att jag skött den pedantiskt mer än något, hade det varit en bil som hållt på så, så hade ju säljande firma tagit ansvar för sin Produkt, så inte dessa tillverkare. Nu känns det som jag kommit till vägen ände, antingen så får jag hålla på så här eller byta ut den nya fina Skiten, funderar starkt på bergvärmepump som kan kopplas till mina väl fungerande solpaneler. Är tacksam för förslag..
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av bergatorparen »

Problemet är att utevecklingen verkar ha sprungit i från dessa "behöriga" tekniker som skall få sakerna att fungera åt oss "ovetande dumma konsumenter". Jag förstår dig mycket väl: 180 000 är inte ens idag småpotatis. Men det är ju för :twisted: att behöva lägga ut ytterligare en hög med pengar till VP bara därför att folk inte sköter sitt jobb och lär sig det de har som yrke. Mitt förslag är enkelt: Skaffa en brännare som är gjord för att du och jag kan hantera den. Nu vet jag inte vad som finns för brännare tillgängliga där du bor, men pannan du har kan hantera alla brännare på marknaden.

Biolinen kan du sitta på till hösten och sälja den för en vacker slant :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av Intruderpete »

Du har så rätt!! Som jag kan se det så finns det ett stort behov och en marknad för duktiga tekniker något att tänka på. Man kanske skulle byta sysselsättning och knyta till sig några av proffsen på denna site 8)
Ha de gott, vi hörs.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av xdigger »

Vad är det för bekymmer du har med brännaren egentligen?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av Icecap »

Läser man i forumet är det ganska tydligt i många fall att själv är bästa dräng. Jag har läst många trådar där det visar sig att installatören har gjort bort sig, att säljaren har såld inkompatibla enheter osv.

Många (nästan alla?) har kunnat lösa sig efter en del turer i forumet så det kan ju vara värd att ta en sväng och bli "klar" med det hela, ofta är problemets orsak inte ett gigantisk fel men ett par mindre fel som sam/motverkar och kan ge en del skit.

* Som grund är att det behöver finnas en rätt dimensionerat och justerat dragbegränsare, med en sådan kan man börja räkna med stabila förhållande att jobba under.
* Sedan ska det finnas tilluft nog till brännaren/pannrummet.

När detta betingelser är uppfyllda tror jag ganska säkert att resten kan fås till att fungera. Och skulle jag välja mellan att kasta bort 180' eller jobba några timmar med att lära mig ett system av den typ vet jag ganska säkert vilket jag skulle välja!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av xdigger »

Finns en anledning att jag aldrig anlitar "experter" eller bilmeckar.. Jobbar själv som servicetekniker och tyvärr många gånger så är själv bäste dräng har jag märkt, installatören som installerade pappas Ecotec för ett antal år sedan gjorde ett suveränt jobb samtidigt som han som monterade PX22.an bara var intresserad av att sälja och inte av att allt ska fungera.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av bergatorparen »

En sak jag har funderat på: Hur "behöriga" är egentligen dessa "behöriga" tekniker som hyllas så i brännarmanualerna? Jag menar: En rörkrökare kan var hur duktig som helst som rörkrökare betraktad, men när en brännare skall installeras så fordras det ju andra kunskaper - som Icecap är inne på: Tilluft till pannrummet. Det är en sak som kan ställa till det, och tyvärr verkar det som om de "behöriga" inte kan tillräckligt för att bedömma denna biten - eller också så skiter de i det. De har ju fått sålt en brännare eller en panna och då är de nöjda - även om de får göra flera återbesök, eller kanske just därför.

Jag har ofta läst i broschyrerna om att företagets ÅF har gått företagets pelletskurs - dock inte ett jota om vad det är för pensum på dessa kurser och vilken behörighet de skall/borde ge, och inte ett ord om vilka förkunskaper som fordras. Man får liksom intryck att det är lite som Dolly Parton svarade när hon fick frågan om vad som var country: "Det vi säger att är det"! Just så tycker jag det verkar: När Företaget AB säger att deras ÅF är behörig så är han det antingen han lärde något eller inte på kursen. Jag tror lösningen på problemet ligger i att branschen i rent egenintresse börjar städa upp och att man inför gesellbrev igen så att yrkena inom VVS får högre status så att ungdomarna börjar intressera sig. Samtidigt tror jag myndigheterna bör dra sitt strå till stacken och införa en kontrollordning där de som skall få kalla sig behöriga faktiskt måste bestå en omfattande muntlig, skriftlig och praktisk examen. Det här rör sig om säkerhet och det rör sig om folks ve och väl, så jag anser att det inte är något orimligt krav att det skall ligga något konkret bakom "behörig" epitetet.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av Eldvin »

Kan även va så att den lokale rörmockaren inte har det intresse som behövs ,kan ju va så att densamme är ansluten till nått fabrikat å egentligen mot sin vilja tvingas installera å serva nått han egentligen inte känner sig bekväm med. De va lite enklare förut med olja, då va det inte lika mycke å hålla reda på,kolla trycket,munstycke,luften.Sen va det bra med det.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av Icecap »

Låt säga det på det vis: Om inte du har värme fryser jag inte av den anledning...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av msh16 »

Kan inte annat än hålla med. Bor man i ett flummpuddinland utan normer och bestämmelser så gör man.
Auktorisering under statligt överinseende har man nog i många andra länder men här är det tvärtom.
Lärlingsutbildingarna skulle kränka den personliga integriteten och gesällbrev vara rena diskrimineringen.
Nej vi får ha det skitland vi har skaffat oss.
Visst finns det bra och engagerade installatörer också men skattebidragen till installationsjobben lockar många som skulle syssla med annat.
Som tur är så är de svenska brännarna inte mer invecklade än att man själv med lite insats av tid kan bli sin egen servicetekniker.
Installerar man värmepump är man helt i händerna på tillverkaren och återförsäljarnas kunskap.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av xdigger »

Installatören som satte in pappas PX22 har ännu inte gjort det andra besöket som han skulle göra för att mäta in allt... Visst farsan har inte tjatat på honom heller, men jag tycker det är dålig stil. :shock:
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av Intruderpete »

Trevligt att läsa alla inlägg som ju i sig är ett bevis på hur dålig och outvecklad denna teknik är.
Jag skulle vilja säga att den ligger i fas med förbrännings motorns första stapplande steg och att du själv får vara den som är den bästa mekaniker för att få den att rulla men aldrig veta om du kommer fram till utsatt mål. Det är ju just det att man inte kan lita på att den funkar om man nu skulle få för sig att åka bort typ en vecka under den kalla årstiden. Och detta beror inte på min tekniska kunskap utan som sagt att det är outvecklade och undermåliga produkter. Jag hade en gång en engelsk Triumph och åkte ingens stans utan en komplett verktygs låda + reservdelar om jag skulle vara något så säker på att komma fram, nu har jag en Triumph i pannrummet med enda skillnaden att den är Svensktillverkad. Så man kan ju hoppas på att Japan ser denna marknaden och börjar tillverka precis som dom gjorde med MC och slog ut den undermåliga Engelska/Svenska tilverkningen :idea:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av Icecap »

Nu behöver det inte att vara en skitbrännare, en skitpanna, en skitackumulatortank och skit-solpaneler, det kan vara så enkelt att ett par saker är fel i förhållande till varandra, antingen av konstruktion eller justering.

Det är inte sällan att ett par mindre fel kan ställa till ett rent helvete. Ska man hålla sig till förbränningsmotorerna som liknelse vet de flesta ju att man kan ha en bensinmotor med insprutning men att insprutningens styrbox måste ställas in så att den ger motorn det bensin den behöver när den behöver det. Gör man lite fel kan motorn oftast köra ändå men den går som ett öppet benbrott och sörplar bensin i parti och minut.

En "lätt okunnig" installatör kan ganska säkert få ett bra system att köra skitdåligt utan att det är fel på delarna i sig, jag vet av erfarenhet att det är mycket lätt att justera t.ex. en förgasare fel, det knepiga är att justera den rätt...

Man bör alltså veta exakt vad man vill uppnå, i detta fall är det många delar:
* När ska brännaren köra?
* När ska panelen styra vad?
* Är styrningen så att den kan styra ventiler och drift korrekt?
* Är styrningen ställd så att den rent faktisk styr korrekt?

Alltså ska det göras en lista över problem som finns, det ska göras en lista över det funktionssätt som önskas (sol/ingen sol, pellets/ingen pellets, el-backup osv) och sedan ska skiten analyseras, först rent fysisk: är allt kopplat så att det kan fungera som man vill att det ska? Alltså om ventiler/shunter/whatever är kopplat rätt och kan styras som de ska.

Om det är OK är resten en genomgång av styrenheter.

Är det problem med pelletsbrännarens stabilitet får det lösas, även där får man kolla allting: dragbegränsare, lagom sug i skorstenen, stabilt signal från termostat osv. Och om det är OK ska man se till att brännaren fungerar OK och vill skiten inte kan det vara värd att fundera på om den ska bytas till en annan konstruktion.

Det som oftast sker är att man blir trött på "hela skiten" när det i själva verket "bara" är en analys och korrigering av ett par mindre problem som behövs. Men har man inte kunnande om hur systemet är uppbyggd, vilket funktionssätt som är vald och liknande är det i stort omöjligt att få det hela att spela ihop på rätt sätt.

Och en installatör vet om att h*n inte kan ta ut två arbetsdagar på att analysera hela anläggningen och justera något litet som ställer till det och det är inte heller säkert att h*n kan förstå hur det ska fungera, helt enkelt i brist på dokumentation.

men vi som lever med anläggningen har en röd tråd i det hela, därför kan vi oftast ha ett överblick som kommer av erfarenhet och tid, kan vi då tillåta oss att pilla och justera kan vi - med tiden - fintrimma en anläggning som denna till perfektion.

Min gamla SAAB 96 jag hade gick som en klocka - men det var för att jag hade bytt förgasare till "Sports"-förgasaren och såg till att justera tändningen vid behov, smorde lite här och var osv. När den lät på ett visst sätt kunde jag direkt säga att tändningen stod fel osv. och det samma gäller pelletsanläggningar om man inte betalar vad det kostar med lambdastyrning, automatisk uraskning och annat bling-bling.

En SAAB 96 blir inte en Mercedes för att man byter skylt på den eller lägger till en trimdekal, ska man ha en dyr bil kostar det pengar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av ragge2 »

Vet inte varför du exemplifierar med SAAB 96. Var väl den mest driftsäkra och minst servicekrävande bilen för sin tid.
Mercedes har väl av och till varit en riktig verkstadshogg.

En sak är säker. Vill man inte sätta sig in i sitt värmesystem och sköta om det så ska man inte välja pellets utan bergvärme. Detta har sina helt naturliga orsaker och beror inte på outvecklade produkter osv.

Har du tröttnat så ta en offert på installation av bergvärme och sälj panna och brännare. Lite kompletterande värmeelement kanske behövs för att få ned framledningstemperaturen till värmepumpens nivå men det kan du mäta dig till redan nu. Öppna ventilerna på alla element och vrid ned shunten till 35 grader framledning. Klarar du då att hålla varmt fastän minusgrader ute så har du en bra början.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av xdigger »

Alltså, jag bryr mig inte i gamla gurkor och rostmercor..

Däremot är jag mer intresserad av vad Intruderpete har för bekymmer, kanske lösningen finns här om du skriver vad som felar, finns mycket hjälp att få på forumet!!

Jag är jättenyfiken på vad du upplever och vad som strular.

Det jag har sett av ecotec så är det en av dom mest driftsäkra brännarna, enda servicen farsan gjorde på sin gamla ecotec var att byta slussvingar, brännaren gick år in och år ut. Jag skulle gärna ha en sån brännare som du har men det är just nu över min budget så jag får leva med underhållsglöd och antika funktioner, den där brännaren går ju att komplettera med lambdasond till och med.

Jag anser inte att tekniken inte är utvecklad dock borde tillverkarna ställa högre krav på sina installatörer.


Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar