Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av Icecap »

Även jag saknar verklig problembeskrivning, som jag har läst det är det mest en "jag har köpt dyrt och skiten fungerar inte!-tråd och det ger ingen lösning på något! Alla kan låta bli att ge någon det de inte vill ha, ska det lösas problem ska det beskrivas som går fel, visas kort på kur allt är kopplat, antingen verkliga kort så att ett cirkulationschema kan tas fram eller direkt ett cirkulationschema i första försök.

Klaga inte, beskriv problem istället är väl grundförutsättningen. Jag är ganska säker på att den samlade kompetens i detta forum skulle kunde lösa alla problem med lite systematisk genomgång och stegvis lösning av problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av Roli »

Vet inte om detta är allt men ett av problemen beskrivs här: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=7&t=14113
Men där är det ytterligare en styrning inblandad...... vilket ofta brukar innebära problem.
Om detta sedan är allt låter jag TS svara på.

Ge oss en beskrivning över det som har fått dig att "tröttna" så får vi se om vi inte kan hjälpa dig att lösa dina problem.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av xdigger »

Min far har en sån "laddomat burk" med, dock så styr den inte brännaren längre då detta enligt ariterm inte var möjligt.. Enligt manualen ska det dock gå, men ointresserad installatör säger allt.

Hos min far håller brännaren pannan i ca 80 grader konstant och laddomaten pumpar över till tanken vid behov, så skulle jag gjort om jag vore TS, kommer då slippa ha att laddomaten ska starta brännaren utan den tuffar och går för sig själv istället.

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av Intruderpete »

Hej alla goa gubbar!
Det var kul att höra era olika liknelser på dagens brännarsystem eftersom jag har varit Trollhättebo så vet jag ju hur en asfaltskokare=SAAB låter :D . Som jag skrev ovan och gjorde jämförelse med mitt system med en engelsktillverkad mc är att problemet med min anläggning sedan 07 är att den aldrig har gått att lita på framförallt inte när den kalla årstiden infinner sig. Visst har jag ett antal styrsystem som ska samarbeta i och med solanläggning och acc.tank. Men som alla vet så skiner solen väldigt lite på vintern och behovet är stort att brännaren går som den ska och det är just när behovet är som störst som den alltid hittar på något nytt för att inte gå och som jag förstår så är jag inte ensam om detta problem trots att jag är duktig tekniker och precis som i gjorda inlägg kan lyssna mig till att något är fel. Men faktum kvarstår ju att anläggningar av denna typ är ju inte att lita på när kylan biter och ingen är hemma.
Under dessa år har jag åtgärdat det ena efter det andra problemet men det som ständigt återkommer när man minst behöver det är att anläggningen inte startar och signalen från styrboxen är INGEN LÅGA. Detta beror inte på lampan ej heller på att den är sotig m.m
Måste man ha jobbat på Cape Carneval för att få styrsystemen att fungera :D :shock:
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av danei »

Det är lite udda inställning till installatörer tycker jag. Jag håller med om att man inte kan förvänta sig att en rökrökare med en dags utbildning är expert på pelletsbrännare. Samtidigt dömdes en installatör som inte ville ta ansvar för en för honom okänd brännare som oseriös. Jag tycker att det naturliga borde vara att ta en en rörkrökare för rör installationen medan man anlitar en sotare eller någon som kan förbränning rökgångar mm för brännaren. På liknande sätt som man anlitar en elektriker för elbiten. Rörkrökarna är i allmänhet inte experter på pelletsbrännare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av bergatorparen »

Om jag förstått detta rätt, så är det ett kommunikationsproblem mellan processorerna i de olika systemen som får det hela att krascha? OM så är fallet, skulle jag vilja rekommendera att du gör en lista på vilka styrsystem du har och vad de är menade att göra. Det finns så många här inne som har erfarenheter med olika system, så om de får en chans så kanske de knäcker detta problemet.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av xdigger »

Laddomaten består väl helt enkelt av 2 mekaniska termostater och nåt relä och en omkopplare om det är samma som jag känner till?

Det enda den gör är att när det är "tomt" i tanken så slår ett relä till som startar brännaren över termostatingången om jag inte missminer mig?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av bergatorparen »

Ja, det är fallet i ett vanligt system, men här har jag intryck av att vi står inför ett såkallad "intelligent" system där systemet väljer den energikälla som är mest passande för anledningen. Att få en laddomat att fungera borde inte vara raketvetenskap, men att få olika styrdosor som skall styra solfångarsystem, pellets, elvärme och all annan lullull att samverka - DET är en riktig utmaning. Det verkar som om systemet inte riktigt vet vad det skall göra alla gånger - och ger felmeddelande istället i sann byråkratisk anda :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av danei »

Nej det är knappast raketvetenskap det heller. Men man måste ju veta vad de ingående burkarma gör.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av Roli »

Nu vet jag inte hur TS:s system är kopplat och tänkt att fungera. Men att få solfångare och pelletsbrännare att dela på en acktank som de dessutom laddar båda två är inga problem hos mig. Har kört mina brännare mot acktank sedan -98 och sedan hösten -04 har även en solfångaranläggning varit med och laddat. Nu är iofs inte mina system sammankopplade med varandra (vilket kanske är avgörande för att det fungerar) men behöver de vara det egentligen?

Beskriv din anläggning så får vi se vad vi kan hjälpa till med......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av psau »

Intruderpete har beskrivit sitt system i denna tråd http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 3&start=15 och som jag förstår är felen lösta sedan 11 december.

Detta är en trolltråd med mer referenser till gamla bilar och raketer än värmesystem.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Re: Förslag på nytt värmesystem till en som tröttnat

Inlägg av Intruderpete »

Hej mina pelletsvänner!
Alldeles riktigt det senaste problemet som uppstod är löst som ni kan se på ovanstående länk men detta inlägg jag har gjort syftar enbart till att få ett förslag på någon typ utav pålitlig pelletsbrännare eller annat värmesystem då jag till dags datum inte upplevt en vinter utan problem. Och som Bergatorparn beskriver och som jag själv tror beror på att styrsystemen inte kommunicerar på rätt sätt. Det kan ju vara så enkelt att Ecotecs styrbox inte är rätt programmerad trots att jag följt råd och tips på denna sida. Ursäkta min frustration. Det var inte min mening att gnälla.
Skriv svar