Automatisk uraskning fungerar dåligt A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
HataEcoTec
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 04 jul, 2012 21:04
Ort: Skåne

Automatisk uraskning fungerar dåligt A3

Inlägg av HataEcoTec »

Mycket snabbt byggs det upp hårda lager kakor av bränd aska i brännarkoppen, och den verkar aska ur ojämnt (konstigt böljande "landskap" i asktråget). Jag försöker såga i brännarkoppens spår med ett tunt sågblad eftersom det lär vara viktigt, men kan ju ha missat. Det är lite svårt att se och spåren är ju lite "asymmetriska".

Det tar cirka en vecka för "koksen" att byggas upp så mycket att pannan slår av med mycket rökutveckling som går bakvägen. Brytaren slår av och brännarens interna pelletsförråd är slut med pipvarningssignal som följd.

Om det verkligen är uraskningen som kan vara problemet, vad gör jag?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Automatisk uraskning fungerar dåligt A3

Inlägg av Roli »

Har du provat med annat fabrikat på pellets? Det låter för mig som om du har fått pellets med låg asksmältningstemperatur eller en pellets som innehåller annat än bara trä. Då bildas det tjocka kakor i brännarkoppen.

Prova annat fabrikat, försvinner då problemet så var det pelletsberoende, kvarstår det så får du se över brännaren.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
HataEcoTec
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 04 jul, 2012 21:04
Ort: Skåne

Re: Automatisk uraskning fungerar dåligt A3

Inlägg av HataEcoTec »

Ja!
Vår lokala byggshop har bytt till en annan sorts pellets. Med den nya pelletsen blev brännaren överhettad så jag var tvungen att sänka effekten på brännaren (från 70% till 50% "effekt") samt reglera hur mycket och hur ofta pellets puttas in av den interna matarskruven. Nu blir inte pannan överhettad men detta problem har alltså uppstått istället. Ett snack med pelletsleverantören, alltså...
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Automatisk uraskning fungerar dåligt A3

Inlägg av karaff »

Hur menar du att brännaren blev överhettad av den nya pelletsen ?

Om den vore kompaktare och innehöll mer energi borde brännaren gå fett och sota och få lägre temperatur ?

Om du får fel temperatur i koppen för att du labbat med matningen kan det nog påverka askan också..
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Automatisk uraskning fungerar dåligt A3

Inlägg av xdigger »

Om det ryker in bakvägen så behöver du byta slussvingar, dom behöver vara täta, kanske är det som är ditt bekymmer? Har inte så stor erfarenhet själv av koksning men det var mycket koks i den begagnade A3.an jag köpte häromdagen och där vad vingarna kass med.

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Automatisk uraskning fungerar dåligt A3

Inlägg av Icecap »

Att "skälla" på pelletsleverantören för att man inte kan ställa doseringen av pellets rätt tycker jag är ganska korkat!

Om min brännaren går lite snålt blir det en svag sintring på askan, den bygger alltså upp sig lite med askan. Då jag har den brännare jag har betyder det inget men jag har sett det likaväl.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Automatisk uraskning fungerar dåligt A3

Inlägg av karaff »

ja vingarna är en svag punkt..

Mina börjar bli vissna efter några år även om jag mest kör på vintern, tror de åldras av tid också..

Har funderat på att köpa ett stort ark polyuretan löst och skära ut nya efter behov då de är ganska dyra, någon mer intresserad ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Automatisk uraskning fungerar dåligt A3

Inlägg av xdigger »

Jag har en ny omgång ligger extra, tycker inte dom är så fruktansvärt dyra.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Automatisk uraskning fungerar dåligt A3

Inlägg av karaff »

Vad gav du för dina ?

Fick nog ge 350 spänn för mina senast vilket jag tycker är lite häftigt för 4 lappar plastmatta...
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Automatisk uraskning fungerar dåligt A3

Inlägg av xdigger »

Ja, det var nåt sånt jag gav med, klart att det kan bli billigare, får se när jag behöver byta nästa gång ligger väl nåt år fram i tiden så just nu är det inte aktuellt, det är ju inga svåra bitar att tillverka själv heller, gäller ju att kunna köpa tillräckligt liten bit om det ska löna sig, man vill ju inte ha flera kvadrat matta liggandes.. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Automatisk uraskning fungerar dåligt A3

Inlägg av karaff »

För det priset som lapparna kostar så får jag nog en rätt bra bit matta så man kan ju dela den i 5-10 bitar och sälja vidare till andra ecotec-ägare till lagom pris om det finns intresse, men måste kolla igen om jag kan beställa där genom jobbet och vad det kan kosta.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Automatisk uraskning fungerar dåligt A3

Inlägg av xdigger »

Kolla upp och återkom med ett pris, är det rätt pris så är jag intresserad.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Automatisk uraskning fungerar dåligt A3

Inlägg av Roli »

Jag är också intresserad vid "rätt pris".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Automatisk uraskning fungerar dåligt A3

Inlägg av Roli »

Icecap skrev:Att "skälla" på pelletsleverantören för att man inte kan ställa doseringen av pellets rätt tycker jag är ganska korkat!
Pellets med låg asksmältningstemperatur eller som innehåller annat än bara trä justerar man inte bort....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar