Kontroll av nivåvakter A3 15KW

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Peter M
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 22 dec, 2012 17:31

Kontroll av nivåvakter A3 15KW

Inlägg av Peter M »

Hej

Jag har en EcoTec A3 15KW som jag försöker få igång för vintern men den vill inte mata fram pellets. Kör jag skruven från ett vägguttag så går den och pellets mattas ut ur skruven. Jag misstänker att det är nivåvakterna. Jag har lossat bägge nivåvakterna och hållit dem mot varandra och tycker då att skruven ska börja gå men icke. Finns det någon som vet hur man mäter upp ett par nivåvakter? Viken signal ger mottagaren till styrningen? Kan jag kortsluta RCA-kontakten för att tvinga på skruven?

Varför jag inte direkt vill köpa ett par nya är att första problemet var att kondensatorn till motorn var dålig vilket medförde att ibland startade den och ibland inte MEN den försökte i alla fall gå. Nu är kondensatorn bytt och motorn går som en klocka och då försöker inte ens anläggningen starta motorn.

Hjälp!!

MVH, Peter
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Kontroll av nivåvakter A3 15KW

Inlägg av xdigger »

Vet inte hur styrningen till uttaget i lådan ser ut, men det är väl en relä eller triac styrd grunka, kan ju vara det som felar med. Skulle kunna kolla på ett kort jag har ligger hur det ser ut, har inte reflekterat över det nåt.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Peter M
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 22 dec, 2012 17:31

Re: Kontroll av nivåvakter A3 15KW

Inlägg av Peter M »

Tack för svaret.

Det kan absolut vara i styrningen problemet ligger men jag tänkte om jag kan jobba från nivågivarna för att se var jag slutar. Kan jag skicka signal som "ropar" efter pellets så vet jag om styrningen gör det den ska. Går den inte igång även med signal så är det något annat. Går den igång med signal så är det nivåvakterna. Iallafall enligt min enkla hjärna=)
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Kontroll av nivåvakter A3 15KW

Inlägg av xdigger »

PM.a mig din mail så ska jag skicka ett dokument till dig!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Peter M
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 22 dec, 2012 17:31

Re: Kontroll av nivåvakter A3 15KW

Inlägg av Peter M »

Nu ska ni få höra hur det gick.

Jag försökte göra följande:

1:4 Mottagaren (nivåvakt) har kortslutits i förrådet.
Detta kontrolleras genom att man lossar J3 (kabel 5 o 6) på styrkortet, ställer brytare på OFF och sedan på ON. Om externmotorn inte går då har nivåvakten gått sönder eller att kablarna kommit i kläm.

Men ingenting hände. Besviken satte jag tillbaka J3 och slog av och på anläggningen igen och sedan dess går den som en klocka :shock: :D . Jag har ingen aning om vad som hänt eller vad lösningen till problemet var men nu funkar det.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Kontroll av nivåvakter A3 15KW

Inlägg av xdigger »

Härligt, att du fick igång det, kontrollera kablarna så dom inte är skavda någonstans!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Kontroll av nivåvakter A3 15KW

Inlägg av -PMK- »

Sändaren kollas enkelt med mobiltelefon kameran ;)
Mottagaren med multimeter :)
CTC 256B + Ecotec A4
Skriv svar