Projekt A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Projekt A3

Inlägg av xdigger »

Tjena!
Har idag installerat en Ecotec A3 i min vedpanna Egor V25 från -82.
Kör just nu med sotluckan i skorsten något öppen, har turbulatorer ala bockad plåt, brännaren på 80% inställning och rökgastemp på ca 125-140 grader.

Har beställt en dubbeltermostat danfoss samt en ballofix så jag kan koppla bort mina tankar, har tydligen "glömt" montera en sån när jag byggde systemet, som det är idag så kryper det lite värme över till toppen på tanken och det känns rätt så onödigt.

Min panna har hyfsat stor eldstad, tror ni man ska stoppa i några plåtar i pannan, jag har ju trots allt skapligt låg rökgastemp så pannan borde ju ta upp en hel del av värmen från brännaren, eller tänker jag fel? Antar att det är förbränningen man skall styra och inte rökgastempen, men samtidigt så behöver man ju ha lite temperatur på rökgaserna.

Finns det något fattigmansknep för att mäta skorstensdraget? Jag ska köpa en dragbegränsare längre fram modell stor iom att jag har en helstenskanal som är 10-12 meter lång så går det ju åt lite större dragbegränsare.

Jag ska även skissa på en lite bättre dockningsplåt så jag kan montera svängarm på brännaren, tanken är att kunna rycka ur brännaren och montera speciallucka som passar direkt på dockningsplåten så jag kan elda ved inom en halvtimme om jag skulle vilja det, jag har även tänkt att jag ska kunna elda ved ibland om jag får lust.

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Projekt A3

Inlägg av Roli »

Med den rökgastemperatur som du nu har så hade jag inte gjort någonting, då det ser bra ut nere vid pannan. Men kontrollera vad du har för rökgastemperatur ca 1 meter ner i skortenen, från toppen räknat. Där bör du ligga kring 80°C när du inte har dragbegränsare. Och med DB så kan du ha en temp kring 60°.
Dessa temperaturer skall finns vid slutet av brännarens eldcykel.
Har du inte dessa temperaturer i skorstenstopp så kan du få problem med kondens i skorstenen. Så det är inte bara rökgastemperaturen ut från pannan som är bra att ha kontroll på utan även i toppen av skorstenen skall man ha koll på tempen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Projekt A3

Inlägg av xdigger »

Ahh, då var jag inte helt ute och cyklade.. ;) Jag vet om kondensproblemen men struntar i det just nu eftersom det är halt på taket, tar det när jag ska sota i februari, jag är egensotare, grannens skorsten är skadad av pellets i toppen men han har även en fläkt som skapar extra drag i sin skorsten när han inte eldar!

Med vänlig hälsning, kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Projekt A3

Inlägg av xdigger »

Sådär beställt lite nya slussvingar, packning mot dockningsplåt samt till förrådet. Det kommer lite rök i röret när brännaren skall återuppta förbränningen, kom hem idag och då gick internskruven konstant så bara att byta vingar och åka vidare.. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Projekt A3

Inlägg av xdigger »

Tjena!
Ni kanske har några svar som jag söker har sökt lite på forumet och gjort lite åtgärder efter det.

Det började igår med att jag byta slussvingarna.

Sen dess stannar motorn mellan varven, idag när jag kom hem så larmade den att det hade slocknat och koppen var utbrunnen. Den larmade även på optovakten under drift.

Har lossat vingarna och låtit dom gå runt ett par varv och sen dragit åt dom igen för att få dom att "centrera" och jag har lossat axeln både från slussaxeln och kugghjulet och lossat motorn och låtit den få "falla" på plats som den ville ligga, drog sen åt kugghjulet och slussaxeln. Vad tror ni det kan bero på, vad gör jag för fel, är ganska duktig på mekanik men nu har jag gått på en nit, kan det vara som så att slussvingarna jag satte dit är lite för stora? Har smörjt provisoriskt med olja och det verkar inte hjälpa, växellådan känner jag inget fel på mer än ett aningens glapp på utgående axel.

Den gick klockrent inatt så jag trodde jag hade löst bekymmret, skruvade till halv två inatt för att få det att funka. ;)


Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Projekt A3

Inlägg av Eldvin »

Om du öppnar ved luckan lite på glänt,stoppar in fingrarna å stryper draget tills du bränner dig,så öppnar du draget så du kan ha kvar fingrarna så e draget skapligt.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Projekt A3

Inlägg av xdigger »

Bra tips, såna bondknep gillar vi! :) ska bara få igång brännaren nu!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Projekt A3

Inlägg av xdigger »

Hehe, ibland är man för noga, fick igång brännaren nu... Det var som så att jag hade lagt upp spänningen på kedjan lite för mycket, jag var noga med att den skulle vara spel i den men tydligen för dåligt... :oops:
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Projekt A3

Inlägg av Eldvin »

Tänkte på det där med extra baffel plåtar.I ditt fall är det nog inte så lyckat,för blir rökgas tempen lägre så lär ev tjära kondensera längre ner i pipan till en svart sörja.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Projekt A3

Inlägg av xdigger »

Tjena!

Jag har nu bara bockade plåtar som är svårsotade, tanken var att ha pinnar med halvmånar på uppa och nere som jag kan justera så jag får en rimlig rökgastemp eftersom den är lite låg. Tycker du jag ska skita i rökgastempen och bara kolla när jag har 80 grader 1 meter ner i skorstenen och sen kolla vad jag har för rökgastemp?


Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Projekt A3

Inlägg av Eldvin »

Om du hittar en lämplig rökgastemp i skorsten så får du en rökgas temp i pannrummet. Om du kollar på Ctc så brukar dom köra med pluggade järnrör i tuberna. Vad som kan hända om rökgastempen blir för låg är att även draget blir lägre,vilket kan ställa till med andra problem. Så mitt råd är att få till helheten .
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Projekt A3

Inlägg av xdigger »

Ok, joo det var så jag tänkte. Jaa, problemet med tom pluggade järnrören är väl att dom bara hindrar rökgaserna dvs sänker draget, jag vill få rökgaserna att gå en längre väg genom pannan samtidigt som jag då sänker draget.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Projekt A3

Inlägg av Eldvin »

Man kan se det från två håll,sänker du farten på röken så hinner värmen stanna i pannan. Om du föredrar veckade plåtar i stället pluggade rörbitar för att få ner draget,så kanske draget blir för dåligt till våren å får då ställa om dragbegränsaren i stället?? Då är du på ruta ett! Och som sagt blir rökgaserna för låg fastnar det lättare i skorsten där varm rök möter en kall yta. Det som brukar ställa till det med den brännaren du har e underhålls fyren då tjärröken inte hinner lämna skorsten innan det kondenserar.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Projekt A3

Inlägg av xdigger »

Okej, då är jag med, men hur finjusterar man denna brännaren för optimal förbränning om man har tillgång till rökgasanalysator är det bara bränslemängden?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Projekt A3

Inlägg av Eldvin »

Man ställer matningstiden,tex 70% av 100.Man efter strävar då en Co2 på mellan 10-12 %, en Co som ligger under 500 ppm hellst under 300 ppm. Vilket du gör med switshar , Fläkten går på full fart å kan inte,ska inte ändras. Sen är det så att konstruktionen på din brännare är va den är, det går inte att göra nått åt såvida du inte bygger ett eget styrskåp. Jag såg nån manual nånstans på hur det ser ut i skåpet. Matar du för mycket så sotar det,matar du för lite så tjärar det,du ska alltså ligga där emellan vilket inte alltid går pga alla olika omständigheter.
Skriv svar