Dipswitchar Compact A2(002)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Dipswitchar Compact A2(002)

Inlägg av xdigger »

Tjena!
Jag har en Compact A2 som skall återtas i drift. Sist jag hade den igång drog den enorma mängder pellets.

Jag skulle behöva ha ett schema på hur dipswitcharna skall stå för olika matningar, jag har gjort sökning på forumet och hittar inte nåt för program 002, hittar bara till senare versioner.


Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Dipswitchar Compact A2(002)

Inlägg av Roli »

Har en gammal bild som visar DIP-inställningarna till min gamla A3:a från -97. Jag har för mig att det är ver. 002 på den. Står iallafall handskrivet A002 på min pdf och att den skall användas till Compact 15kW. Om du skickar/pm:ar mig din mejladress så skickar jag dig bilden.

På min A3:a gick det bara att ställa in brännareffekten på 15 eller 18kW. Skulle tro att det är likadant på Compact-brännaren som ju är en föregångare till A3:an.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Dipswitchar Compact A2(002)

Inlägg av xdigger »

PM skickat!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Dipswitchar Compact A2(002)

Inlägg av xdigger »

Nu har jag kollat på min brännare och ställt effekten på lägsta läget och det sotar och brinner med gulaktig låga.. Verkar som att fläktvingarna fått stryk vid nåt tillfälle innan mig, det är nog därför jag har strul, får ingen vidare rökgastemp heller, ska kolla om det kan hjälpa med rengöring först men vingarna på fläkten är helt klart stukade, det blåser lite snett bakom brännaren nämligen, så helt klart kommer inte all luft fram till brännaren.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Dipswitchar Compact A2(002)

Inlägg av Roli »

Deformerade vingar på fläkten låter inte bra. Då ger den inte rätt luftmängd vilket gör att brännaren går med fet blandning och sotar.

Försök att räta vingarna om det är möjligt men man får nog vara försiktig. Annars återstår "bara" den tråkiga lösningen att köpa en ny fläkt..... om du inte kan hitta en begagnad fläkt. Det senare är nog inte lätt då det oftast bara säljs hela brännare och inte delar av.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Dipswitchar Compact A2(002)

Inlägg av xdigger »

Tjena!
Har lyckats rikta vingarna och gick igenom hela primär och sekundärluftsystemen.
På min är det koppar rör, primören anslutningen under koppen satt löst, låst provisoriskt med en bit dubbelvikt järntråd, sekundären var duktigt ihop pressad i änden så jag har helt sonika klämt om röret och bänt isär det och riktat om luftströmmen till mittan av koppen, så nu jävlar vad det flåsar på i pannan, nu verkar jag kunna få upp lite rökgastemp i alla fall samt att det inte sotar lika illa, ska få upp tempen i huset nu. Fläkten flåsar lite utanför ändå men nu brinner det med kraftig och fin låga som ser helt underbar ut!

Ska försöka få upp en liten filmsnutt på hur det ser ut så kanske ni kan hjälpa mig att bedöma hur det ser ut.

Bild

Tack för tipsen!

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Dipswitchar Compact A2(002)

Inlägg av Roli »

Röret som blåser luft in mot mitten av koppen skall vara ihop pressat. Dock vet jag inte hur mycket men det skall inte vara ett helt öppet rör. Skall se om jag kan fixa en bild på röret på min A3:a.

Kan inte se din bild, just nu. Då jobbets server hindrar mig att nå ett antal sidor ute på nätet. Få kolla den hemma.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Dipswitchar Compact A2(002)

Inlägg av xdigger »

Tjena!
Ok, misstänker dock att mitt rör var på tok för mycket ihoppressat, har inte öppnat upp det helt mitt såg dock våldat ut, nu verkar den få luft och jag har nu en rökgastemp på 110-120 grader till skillnad mot dom 60-70 graderna jag hade igår, sen skulle säkert brännaren må bra av att byta fläkt också, men försök att uppskatta bredd och längd på öppningen på din brännare, förmodligen har en granne en A3 alternativt A4 utan skruv, vad tror du man ska ge för den?


Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Dipswitchar Compact A2(002)

Inlägg av Roli »

Svårt att säga ett pris. Det beror på hur den ser ut / vilket skick den har.

Men en A3:a är klart billigare än en A4:a då A4:an har automatisk tändning.

Här är ett riktpris från blocket för en A3:a med skruv: http://www.blocket.se/uppsala/Pelletsbr ... ?ca=20&w=3
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Dipswitchar Compact A2(002)

Inlägg av xdigger »

Tidigare ägaren av hans hus satte i den i en panna där det inte fungerade, alltså för lite utrymme uppåt, den är ca 10-12år och använd kanske 5-6år skulle jag tro, ska titta på den ikväll för att få en uppfattning, jag hade en tanke att försöka få den för ca 1500kr då skruvarna kostar en del, den skruven på bilden är en sån jag har till min compact, lite kort men ruskigt stabil och välbyggd tillskillnad från den skruven far fick till sin A4.

Den A3.an på bilden har ju ett värmeelement precis som min A2.a och den tänder själv, alltså min? Farsans A4.a han hade hade inte för han valde bort det då han tyckte det var osäkert på den tiden om det skulle fungera.

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Dipswitchar Compact A2(002)

Inlägg av Roli »

Värmeelementet på brännaren i blocketannonsen är ett element som endast går in och startar brännaren vid strömavbrott. Den funktionen har fått lite rykte om sig att inte fungera till 100% vid strömavbrott.

Jag provade mitt element på min gamla A3:a några gånger (genom att bryta strömmen och sedan slå på den igen) och min brännare tände vid alla försök.
Men det är alltså ingen autostart av brännaren som går in när termostaten kallar på värme utan det elementet går ENDAST igång efter ett strömavbrott.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Dipswitchar Compact A2(002)

Inlägg av xdigger »

På min A2.a så tänder brännaren med det elementet, det står även i bruksen, fungerade bra också! :) Struntsamma för nu har jag en A3.a som jag hämtade hos grannen, ska gå igenom den och montera den, finns lite mera justermöjligheter med E 1.8E 84.

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Dipswitchar Compact A2(002)

Inlägg av Roli »

xdigger skrev: men försök att uppskatta bredd och längd på öppningen på din brännare
Nu har du ju en A3:à att mäta på. Så då kanske inte mina mått ger så mycket, men bredden var ca 38 mm höjden var lite svårare att mäta. Dels pga att den var snedskuren och att värmeelementet var i vägen. Men det vertikala måttet var ca 5 mm.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Dipswitchar Compact A2(002)

Inlägg av xdigger »

Stämmer med A3.an.. :) Tack för svaret! Men vilken skillnad i förbränning! Nu är pannan som ett ilsket bi, körde nyss 50% och fick 110 grader i rökgastemp, ökat till 70% så får vi se vad det blir, antar att man med denna brännaren justerar förbränningen endast med bränslemängden? Ska fixa lite bättre turbulatorer så brännaren får trycka rökgaserna genom pannan, har lite bockade takplåtar i rören nu, skulle vilja ha tag på en som laserskär så har jag färdiga brickor som är tänkta att svetsa på en pinna så kan jag bara öka eller minska antalet brickor för att ändra..
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar