ställa in vila på A4?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

ställa in vila på A4?

Inlägg av grey »

Hej jag undrar hur man ställer in vilan på bästa sätt på en A4?
just nu är den inställd på vila i 999 sekunder, typ 16 minuter.
Panntemperaturen pendlar mellan ca 75 och 82 innan den vilar igen 16 minuter, funderar på om den inte ska sjunka lite till i temp?? innan den startar igen..

eller vad tänker ni experter??

har brännaren i en gammal CTC elcombi, med en rökgas på ca 230 grader, som jag oxå tycker verkar lite hög.
Är ganska ny med pellets.
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: ställa in vila på A4?

Inlägg av bergatorparen »

En hysteres (kopplingsdifferens) om 7 grader kan verka lite för lite, men kom i håg att för stor hysteres kan leda till försämrad varmvattenkomfort.

Rökgastemperatur om 230 grader är lite väl mycket - dock inte farligt. Idealiskt bör du ha en rökgastemperatur om ca 150 grader vid nysotad panna stigande till ca 200 grader vid osotad panna.

Här är länk till återförsäljarmanualen för din brännare - senaste revisionen. Läs den och prova dig fram. http://www.ecotec.net/pdf/AF-manual_300 ... 110110.pdf
Idealisk hysteres om det är kallt där du bor, vill typiskt vara ca 15 grader på en mer moderna panna, men Elkombin är i princip en elpanna som fått en kokseldningsdel för att kunna ha olja eller koks som tillskottsvärme. Tyvärr gör detta att de värmeupptagande ytorna i pannan är väldigt små, samtidigt som pellets ju avger drygt dubbelt så mycket avgas som en oljebrännare - och då blir det mer spill. För att undvika detta bör du lägga effekten ner till 12 - 15 kW för just denna panna. Blir det problem med att värmen inte räcker till eller varmvattenkomforten tar stryk, minska hellre hysteresen än att elda för Kari Kråka uppe på skorstenen :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: ställa in vila på A4?

Inlägg av grey »

tackar för info :), har experimenterat en del kommit fram till att det som är inställt nu verkar funka bäst, både tempen där uppe i skorstenen, förbrukning och askan ser även bra ut den med, men då kanske jag skall låta den vara inställd så med vilan trots att den kanske startar lite oftare.

Jag har hängt in en platt och ganska tjock plåt i fästena inne i pannan för att avgaserna skulle stanna kvar lite längre och det funkade, rökgastempen sjönk avsevärt hade mycket högre innan.

men man kanske skulle försöka göra nån bockad plåt så man liksom tvingar ner gaserna en bit för att sen ta sig förbi på sidorna ..får klura lite på det.
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: ställa in vila på A4?

Inlägg av Eldvin »

Om du svetsar på ett fäste under din plåt så du kan stoppa in en plåt till ??
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: ställa in vila på A4?

Inlägg av grey »

hur tänker du då?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: ställa in vila på A4?

Inlägg av Eldvin »

Jo du har ju en baffel från bak kant på pannan mot pannluckan, gör en till! Som som börjar vid pannluckan å går in mot bakväggen, Eller gör du ett långt Z som du stoppar ner i sotluckan uppe på pannan så röken får krocka lite.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: ställa in vila på A4?

Inlägg av grey »

hmm ja det skulle man ju kunna göra, antar att gasen inte får gå för trögt genom pannan, kanske finns risk för rökgas explosion ..
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Skriv svar