Oförbränd pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
EcotecDjurås
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 20:31

Oförbränd pellets

Inlägg av EcotecDjurås »

Hej alla. Jag har en ecotec A3 20kw och en focus panna som jag monterade in för 1,5 vecka sedan. Jag var ute i pannrummet och kollade asklådan efter ca 1 vecka och såg då att det var "svarta pelletsar" ända upp till underkant på brännaren. Det vill säga att asklådan var MER än full. Jag kan tillägga att brännaren var inställd på 60% och rökgastemp 100grader. Tacksam för tips. P.s vi har mellan 10-25 minusgrader och huset är på 175m2 D.s

Detta inlägg är flyttat från "allmänt om pannar" till EcoTec då du oftast får bäst svar under respektive brännarfabrikats trådar. Sedan räcker det att skriva sin fråga på ett ställe. De flesta som vill/kan kommentera/svara läser ändå runt på de flesta ämnena. / Roli moderator
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Oförbränd pellets

Inlägg av bergatorparen »

Låter som ett problem med sekundärluften. Kontrollera att rören för sekundärluften sitter som de skall och att luftslitsarna är öppna - detta görs lämpligen med en bågfilsklinga. Här är en tråd som jag rekommenderat för en annan med A3 problem: viewtopic.php?f=7&t=7473&p=63743&hilit= ... ing#p63750

Här är ett råd som kanske kan hjälpa: http://www.kruse.st/pellets/ecotec/A3_arsservice.pdf

LO är fortfarande aktiv här inne, och är det någon som vet vad som skall till för att få en A3:a att gå som på räls, så är det han :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
EcotecDjurås
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 20:31

Re: Oförbränd pellets

Inlägg av EcotecDjurås »

Tack för tipset och länken. Jag skall kolla det imorgon. Men varför är det viktigt att toppen hamnar exakt så som den satt innan demontering?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Oförbränd pellets

Inlägg av bergatorparen »

Jag tror det kan ha med anslutningarna till primärluften att göra - de två rören som går in i gjutjärnsringen på vardera sidan om denna. Kuggringen går ju runt och dess uppgift är att skaka bort aska, så det måste vara den såkalla primärringen eller gjutjärnsringen som måste monteras i samma orientering som innan demonteringen för att luftrören skall komma på plats på rätt sätt - men detta är bara gissningar från min sida baserat på beskrivningen i PDF' en :scratch:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Oförbränd pellets

Inlägg av Roli »

Går fläkten lätt, dvs är smord?
Är fläktens vingar rena från damm?
Är luftslitsarna i koppen rengjorda? (vilket Bergatorparen redan frågat).

Med mycket oförbränd pellets och låg rökgastemp, så verkar den inte gå bra som du redan konstaterat. Detta kan bero på att den kanske får förlite luft och iom detta inte brinnar som den ska.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar