Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Intruderpete »

Har en Ecotecsbrännare med Ecotecs styrbox och en Effectapanna med accumulatortank på 750 liter vilket gör att jag också har en laddomat med styrbox kopplat till anläggningen. Nu till problemet: Laddomatens styrbox skickar signal till Ecotecs styrbox -starta brännare. Brännaren startar men efter 2 minuter innan låga eller något annat har hänt så går Ecotecs styrenhet in och kyler brännare. Detta sker innan någon som helst värme existerar för att sedan gå till läge stopp. Laddomatens styrenhet indikerar fortfarande starta brännare. Stänger jag av laddomatens styrenhet och startar pannan via Ecotecs styrenhet så går pannan igång som den ska. När pannan är uppe i temperatur för att överföra värmen från pannan till accumulatortanken slår jag på laddomatens styrenhet då slår pannan ifrån för att kyla brännaren. Måste vara ett kommunikationsproblem mellan styrenheterna. Frågan är vad?? Någon som vet??
Mvh
Peter
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Stegatorparn »

Har denna koppling fungerat tidigare?
Kan du precisera vad du har för Laddomat och var givarna sitter.
Vilka inställningar är det för start o stopp brännare resp Laddomat?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Intruderpete »

Svar fråga 1: Ja men det var väldiga problem vid installation för ca 3 år sedan med att få dessa två styrenheter laddomat/ecotec att samarbeta. Problem som har varit återkommande är att ecotecs styrenhet registrerar väldigt ofta ingen låga(vilket inte beror på optovaktlampa utan som jag förstår också en kommunikationsbrist mellan de olika systemen) vilket jag har fått leva med.
Svar fråga 2: Laddomat har beteckning 630.20(det nummer som står på styrenheten)
Svar fråga 3: Inställningar för start sköter en givare i accumulatortankens topp som idag står inställd på att starta brännaren vid 60 grader och när gradantalet nås skickas en signal till laddomaten som i sin tur skickar signalen till Ecotecs styrenhet- Starta brännaren. Stopp : Pannan stoppas av givaren i tankens botten vid uppnådda 60 grader vilket innebär en topptemperatur i tanken på 80 grader.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Stegatorparn »

Kolla först att brännarens drifttemperatur står högt så inte brännaren stoppar av den anledningen.
Ställ den på 85-90°C.
Kolla sedan om det kan vara någon glappkontakt på kabeln mellan boxarna.
Plint 3-13 i Bioline boxen och 8-9 i Laddomat lådan.
Nästa steg blir att lossa kabeln från 3-13 och ohm-mäta när Laddomaten vill starta brännaren.
Är allt hittills okay så testa brännaringången genom att ta en bit tvåledare och ansluta till 3-13 samt dra ur sladden ur lådan. Tvinna ihop den andra ändan på sladden och slå på brännaren och se vad som händer.
Är allt okay skall brännaren starta och gå in i driftsfas.
Sedan är det bara att dra isär trådarna så skall brännaren stoppa efter ureldning.
Det var några tips för att testa funktionen.
Någonstans här borde felet vara.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Intruderpete »

Tack för de goda tipsen på felsökning. Ska genast kolla av detta och hoppas på att det kan leda mig till felet. Men mina förhoppningar är väl inte på topp då jag tror att dessa två styrenheter inte är riktigt är kompatibla så även om signalen går fram till ecotec box så tolkar den signalerna lite som den vill. Hur kan man i så fall lösa det? Så nästa steg om jag inte får bukt med detta problem vad kan jag byta ut för att få det att fungera, då jag idag under den kalla årstiden inte vågar lämna hemmet.
Tack på förhand. Ha det gott.
Ps Återkommer med vad felsökningen gav Ds
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Stegatorparn »

En sak jag kom på är att extern start måste vara aktiverad i brännarens "Service meny" som du normalt inte kommer åt.
Tryck på pil vänster och höger samtidigt som du trycker på start när du står vid inställningar huvudmeny.
Gå sedan till Safety settings och i Safety meny till D13 och ändra till Extern start om det inte är gjort.
Hoppas att det löser sig.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Intruderpete »

Hej igen broder! Kollade det du skrev senast om att trycka höger, vänster stopp. Där kommer jag ej åt då han kräver ett lösenord som jag inte har (Password restricted area). Däremot stegade jag ner i menyn till inställningar tryckte höger där ner till extern matning. Där står det : starta extern=nej. Ska jag ändra detta till ja tycker du och kan den ha ändrat sig själv till nej då den har fungerat hjälpligt förut?
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Intruderpete »

:lol: kollade o ändra inställningen till JA och det var ju kul, de va matningen av pellets o fan va han mata. Så de var fel. har funderat på att ta ut TV för man bor ju i pannrummet för det mesta typ :roll: Detta är ett lurigt fel. Pannan går hur bra som helst tills jag slår på Laddomat styrningen då går den i typ 3min sen går den in i läge Kyl brännare. När jag hållt på ett tag med att slå av och på laddomat styrningen, så plötsligt så samarbetar styrenheterna för just denna gång, sen är det samma visa igen vid nästa start. När det gäller själva Brännaren so kan jag nog säga att den kan jag nog vid detta lag sätta i hop i sömmnen :) Ha de.
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Intruderpete »

Vill passa på att fråga om röktempen som ligger på 60gr vid max arbetsläge. Har en självsotande Effeckta panna. Tycker de år lite lågt?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Stegatorparn »

Om du har gjort dom tester jag föreslog och inte hittat något fel, är nog brännaren inte inställd för extern start. Enligt min manual skall man trycka pil vänster, pil höger och start i nämnd ordning och hålla dom intryckta tills Servicemenyn kommer upp. Där nämns inget om lösenord.
I Safety settings går man till DI3 och ändrar till Extern start med piltangenterna.
Sedan går man till Save settings och sparar.
Fungerar inte det föreslår jag att du kontaktar EcoTec i Skene och ber om lösenordet mm.
Om du skickar ett Personligt meddelande med en mailadress så skickar jag min manual.

60°C rökgastemperatur låter osannolikt lågt. Sitter termometern före dragbegränsaren?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Intruderpete »

Go kväll B. Gjorde ett nytt försök att komma in och kontrollera extern start men tyvärr är det lösenordsskyddat så jag får maila ecotec som jag tyvärr inte har någon bra erfarenhet utav och ingen större tro på att de lämnar ut lösen utan hänvisar till sina serviceställen. Vad gäller dina förslag felsökningspunkter har jag kollat allt utom med ohm mätare då jag inte äger någon sådan. Allt verkar vara i sin ordning så långt jag kan se. Min mailadress är: intruderpete@hotmail.com om du vill vara snäll och skicka din manual. Vad gäller rökgastemperatur så vet jag inte var sensorn sitter utan jag ser ju bara på mätaren på utsidan. Tycker själv att det låter lågt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Stegatorparn »

Hur gick det när du kopplade in en sladd på 3-13 i Biolineboxen?
Startade brännaren och gick in i kontinuerlig drift?
Kunde du stoppa driften när du själv ville genom att dra isär trådarna?
Om detta test gick bra så är säkert brännaren aktiverad för extern start.
Då ligger problemet i kabeln eller Laddomaten och för det behövs en multimeter för att konstatera.
Clas eller Jula har lämpliga för c:a 150 kr.
Det gäller att kontrollera att relät i Laddomatboxen är slutet från det toppgivaren slår till tills bottengivaren slår ifrån.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Intruderpete »

Jag är imponerad av alla vänliga och hjälpsamma Bröder som finns där ute, man blir ju riktigt glad fast man har problem. Stort Tack ALLA För ert stöd. Nu ska jag gå ut i mitt pannrum och se om jag kan komma närmare var mitt problem ligger, ja jag bor ju nästan där ute, så man sliter ju inte på gumman direkt :D
Åter kommer med hur det går.
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Intruderpete »

Hej!
Har genomfört kabeltesten mellan plint 3 och 13 och pannan startar vid hopkoppling och stannar när jag tar isär kablarna. Laddomatens signal starta brännare så som jag uppfattar det, går ju fram men vad som händer är att pannan startar ej utan går direkt till kylbrännare. Laddomaten kan ju vara trasig men nån typ utav signal går det ju mellan dem annars skulle ju brännaren inte gå in i kylläge. Hade ja inte gråa hår inte så får jag nu.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Stegatorparn »

I Laddomaten finns ett relä med ett kontaktpar 8-9 som sluts när brännaren skall gå.
Om relät slutar dra efter någon minut, så händer det som du upplever.
Någon annan kommunikation mellan boxarna är det inte.
Blinkar den översta nätlampan?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar