Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
monkeyman
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 08 jun, 2011 08:19
Ort: Bollebygd

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av monkeyman »

Lösenordet för servicemenyn brukar vara "111". Testa det så borde du komma in.
Sen är frågan varför laddomaten ska starta brännaren, jag har ungefär samma utrustning som dig, men min brännare startar när tempgivaren nått inställt värde och laddomaten har en egen tempgivare som styr när den ska starta.
Ecotec MiniQ Panna
Ecotec Bioline 20 Brännare
6x15 sfinx-vacuumrör
750 L ack.tank
Tigex 25
Themomatic CBJ
Tegelhus -69 140kvm + 140 kvm uppvärmd källare + 15 kvm uppvärmt garage
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Intruderpete »

Det lyser grönt med ett fast sken hela tiden, för att indikera nätanslutning. Här kommer en förklaring på hur jag gör för att få den att gå. Laddomaten signalerar starta brännare och inget händer mer än att kyl brännare. jag slår av laddomat styrningen och startar brännaren manuellt. Brännare jobbar upp värmen till 79,5gr då slår jag på laddomat för att överföra de varma vattnet till AK-tank. Tar ca 3min till brännareen går till kylläge och stannar. jag väntar i ca 15min för att kolla så inte återstart sker men inget händer. Jag slår av laddomat styrning och återstartar brännare. När jag åter är uppe i 79.5gr slår jag på laddomat OBS! som nu inte slår på varken Starta brännare eller överför vatten, då givarna i topp på tanken singnalerar att de finns värme. jag drar ut givarna ur tanken och kyler dom i kallt vatten. Laddomat styrningen slår till och indikerar Starta Brännare och Starta Pump för överföring av vatten. NU GÅR ALLT SOM DET ska. Plötsligt funkar det till nästa gång.
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Intruderpete »

Hej Monkeyman !
Helt riktigt Laddomaten har en tempgivare som startar vattennöverföring till accumulatortank när angiven temperatur uppnåtts. Den andra givaren i tanken går till laddomatens styrenhet och som skickar signal starta brännaren när temperaturen i tanken understiger angiven temperatur. Ecotecs styrbox har inte den funktionen tyvärr.
monkeyman
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 08 jun, 2011 08:19
Ort: Bollebygd

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av monkeyman »

Jodå, ecotecen har samma sak, fast med bara 1 givare. Har satt min givare ung 1/3 ner från toppen på tanken. Sedan ställer du in drifts temperatur, temp hysteres + och -, dvs vid vilken temp brännaren ska starta och stoppa. Enklast kanske att koppla ur så inte ladddomaten styr start/stopp av brännaren och bara låta den styra start/stopp av laddomaten?

För att ändra hysteres måste du in i service menyn. Driftstemp kan du ändra i den vanliga menyn under inställningar - drift. För att använda detta måste du ha en givare inkopplad på 5&15 i boxen.
Ecotec MiniQ Panna
Ecotec Bioline 20 Brännare
6x15 sfinx-vacuumrör
750 L ack.tank
Tigex 25
Themomatic CBJ
Tegelhus -69 140kvm + 140 kvm uppvärmd källare + 15 kvm uppvärmt garage
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Stegatorparn »

Kanske en dum fråga, men har du följt givarkablarna och kollat så att Tanktoppgivaren sitter på plint 1-2 och bottengivaren på 3-4?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Intruderpete »

Hej!
Nej det har jag inte kollat men skall göra detta. Man tycker ju att det borde vara rätt då en auktoriserad firma har installerat den från början och inget har ändrats. Senaste nytt: när hon går som hon skall enligt tidigare inlägg så går hon färdigt och avslutar i rätt läge.
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Intruderpete »

Hej.
PROBLEMET är löst. En förklaring. Jag har en tidsfördröjning box som ligger efter Laddomaten som har som funktion att fördröja signalen till ECO boxen vid strömavbrott för att Eco_boxen skall hinna räkna upp och komma i start läge om så inte sker skickas signal till Eco-box om start men inget händer då E-box fortfarande är i uppräkning alltså en garanti att pannan startar även när strömmen gått och kommer tillbaka de är ju bra för oss som bor i skogen typ. Felet var att kontaktorn i denna fördröjnings box var paj och bröt strömmen signalen och pannan stanna.
Jag vill TACKA alla för den fina support jag fått och hoppas att jag kan bidra med hjälp i min tur- Tack..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Roli »

Bra att det löste sig. Men som vanligt gäller det att ju mer finesser eller tillbehör som monteras dessto fler felkällor blir det.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Intruderpete »

Så sant.. 8)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Stegatorparn »

Behöver du verkligen en fördröjning på den signalen.
Ligger relät slutet i Laddomaten, startar väl brännaren när den är klar med sin uppstartsprocedur.
Eller är jag helt ute och cyklar.....
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Intruderpete »

Hej
Vi installation av pannan 07 så hade vi väldigt ofta strömavbrott, och om pannan då var i uppstartsläge startade inte pannan som jag beskrev. Ecotec var här och konstaterade detta fenomen så deras lösning var att sätta in en fördröjning på signalen och skickade sedan ut en skrivelse om det till sitt service folk. I mitt fall så är det Laddomat styrningen som styr start o stopp. Ecotec sa vi det tillfället att dom häll på att utveckla en ny styrbox som skulle ta över laddomat styrningen, och de hade ju varit allra bäst o då undvikit kontakt problemen som kan uppstå i dag. om dom utvecklat någon nyare modell vet jag ej. Ha de gött.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Stegatorparn »

Ok, då förstår jag, redan provat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Re: Ecotec Bioline 20 har kommunikationsproblem med laddomat

Inlägg av Intruderpete »

Gött mos.
Skriv svar