För mycket från ext. Matningen!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
cnolhag
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 11 feb, 2012 14:28

För mycket från ext. Matningen!

Inlägg av cnolhag »

Har en Ecotec A3


Har fått problemet att emellanåt så matar ext. Skruven för mycket. Vilket får till följd att slussvingarna inte orkar mata runt.
Har inte haft detta problem innan, men råkade ut för en bakbrand förra veckan. Plockade isär hela skiten å kollade vad som va paj. Följande saker fick jag byta.

båda nivåvakterna i internförrådet.
Bakvärme säkringen.
Alla Slussvingarna

Kollade oxå ifall internskruven va ok och det va den. Även lagret som skruven sitter i va OK.
Har putsat röret invändigt å även putsat internförrådet. Å Slussen. Samt smörjde alla axlar jag kom åt med symaskinsolja.

Finns det någon Annan där ute som har haft samma problem?
Jag lyckas inte att strypa tillförseln från ext. Skruven. Alltså sakta ner den lite. Finns det nån inställning som man kan göra. Har 5:e switchen på OFF. Vilket enligt mina papper från Förra ägarn betyder att externmatningen går 30/30 och ON går den 60/30. Har provat båda inställningarna men Slussen blir kövd ändå.
Funderar på om det e motorn som håller på att ge sej. Men konstigt sammanträffande. Att den skulle göra det precis efter att jag har plockat sönder hela brännbart å gått igenom den.
Snälla nån som har tips?
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: För mycket från ext. Matningen!

Inlägg av xdigger »

Jag hade bekymmer här för ett par dagar sen att jag hade spänt rullen till kedjan lite för hårt så att slussen slutade att snurra ibland vilket fick följden att jag trodde att min skruv veva på lite för snabbt, visade sig att det som sagt var den vita nylonrullen till kedjan som nog mest sitter där för att hindra kedjan från att hoppa av, så denna har jag bara ligger mot kedjan mycket löst, verkar fungera klockrent nu. 8)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
HataEcoTec
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 04 jul, 2012 21:04
Ort: Skåne

Re: För mycket från ext. Matningen!

Inlägg av HataEcoTec »

Switch 5 Off (till vänster) är 30sek+3ggånger; On är 60sek+3gånger.

När min pelletsleverantör bytte pelletsfabrikat, var jag tvungen att minska effekten på brännaren också. Nu står den i 50% effekt, samt att switch 5 är off. Jag har nu andra problem med brännaren men den matar inte för mycket, längre.

Nedan är programbeskrivningen med "alla" inställningar:

http://www.ladda-upp.com/bilder/78432/p ... rivning-a3
Skriv svar