Termokontakten utlöses efter några timmars drift

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
HataEcoTec
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 04 jul, 2012 21:04
Ort: Skåne

Termokontakten utlöses efter några timmars drift

Inlägg av HataEcoTec »

Termokontakten på vår 15kW A3-brännare utlöses några timmar efter uppstart. Därför måste jag tända brännaren manuellt några gånger per dygn. Röret där brännarens interna matarskruv sitter blir varmt.

Sotare har varit och kollat rökkanalerna ut till skorsten; där finns inga problem. Jag har sänkt brännarens effekt till 60%. Retarderna i pannan (Effecta 220) är fejade av sotare. Spjället ovanpå pannan har rätt motstånd (15 pascal). Jag hör att den interna förbränningsfläkten går. Vad mer kan jag kolla (brännaren har inte haft just detta problem förr)

Vill ni se hur brännaren ser ut, se länk nedan:
http://www.ladda-upp.com/bilder/77519/skiss-ecoteca3
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Termokontakten utlöses efter några timmars drift

Inlägg av jerjo »

Är slussvingarna i bra skick? Om dessa är slitna, eller slussen smutsig, så att det tätar dåligt så kan det bli "baksug" så att värmen går bakåt - då löser vakten.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Termokontakten utlöses efter några timmars drift

Inlägg av Roli »

Precis som Jerjo skriver så brukar det vara slussvingarna som börjar bli slut när termokontakten börjar lösa ut lite då och då.

När du byter slussvingar, se då till att slussen är ren invändigt. Finns det det minsta beläggning kvar så förkortas livslängden på de vingar som du just har monterat. Jag brukar använda svinto eller stålull för att rengöra metallytorna i slussen. Glöm sedan inte att slipa in vingarna så att de passar bra i slussen. Detta med att justera in vingarna och rengöra metallytorna är lite pyssel men betalar sig i längre livslängd på slussvingarna och en driftsäkrare brännare så arbetet ger "utkastning" direkt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Termokontakten utlöses efter några timmars drift

Inlägg av jerjo »

Glömde säga att på min förra brännare, en A3, så gjorde även en (ut-)sliten internskruv sitt till att mycket värme gick bakvägen, dock sällsynt att vakten löste ut.
Detta var huvudanledningen till att den byttes ut till en BL20.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
HataEcoTec
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 04 jul, 2012 21:04
Ort: Skåne

Re: Termokontakten utlöses efter några timmars drift

Inlägg av HataEcoTec »

Okay, tack ska ni ha. I manualen föreslogs som fel att slussvingarna var skadade, så jag tänkte att detta kunde vara felet. Jag hade installatören här för att serva pannan för ett par veckor sedan. Han öppnade brännaren och rensade "loppet" vid matarskruven och då frågade jag om slussvingarna var deformerade eller slitna, men det tyckte han inte. Han sade heller ingenting om matarskruvens status. Men jag kanske ska vara mer påstridig och "kräva" en lösning...fast hittills har han inte lyckats förstå vad som är fel. :shaking:
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Termokontakten utlöses efter några timmars drift

Inlägg av jerjo »

Har du känt på internskruvens rör, där termokontakten är monterad, så att det är varmt?
Tror den skall lösa på 75 grader men kanske minns fel.
Om röret ej är varmt så kanske termokontakten är kass.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Termokontakten utlöses efter några timmars drift

Inlägg av karaff »

Mina felorsaker till utlöst termokontakt som jag haft:

*För mycket drag i skorstenen, installerade motdragslucka, inställd på 10Pa

*Utslitna slussvingar, såg "OK" ut men tätade inte ordentligt, tänk på att luft är gas och det går igenom de minsta springor, bytte till färska samt tog packningsmassa runt slussen då packning mellan sluss och internförråd måste täta på en väldigt liten yta, som gjort för att det skall dra tjuvluft.

*För mycket aska under brännaren som ligger och värmer brännarröret, askar jag inte regelbundet så uppkommer snart detta fel.

Matningen har jag inte kunnat relatera till detta, hade ändrat tillbaka den om jag vore du, man tappar verkningsgrad när man har fel matning..

Har du den tjocka "gummi" (polyuretan kanske?) packningen mellan brännaren och pannan ?

Löser brännaren under drift ? Min har aldrig löst annat än vid långa driftuppehåll då den misslyckats med glödhållning eller om det varit mycket aska i pannan.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Skriv svar