Lossa motorn på en ecotec-skruv

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Lossa motorn på en ecotec-skruv

Inlägg av Roli »

Någon som vet hur man får loss motorn på en ecotec-skruv. Körde sönder växellådan på min internmotor på min brännare. Exakt samma motor sitter på externskruven, möjligtvis kan det vara en annan axel på externmotorn. Men kan jag först se när jag får loss den.
Måste man demontera hela skruven för att få loss motorn eller går motorn att få loss utan demontage (jag ser dock inte hur det skall gå till). Har ingen större lust att dra ut skruven för då måste jag tömma externförrådet igen för att få tillbaka skruven, gjorde det i helgen för att rensa skruven från fin material.
Men det verkar som om man måste göra det iallafall eller är det någon som vet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Lossa motorn på en ecotec-skruv

Inlägg av Stegatorparn »

Dom skruvar jag träffat på sitter fast på en axel som går genom ett lager.
På andra sidan lagret är axeln urborrad där motoraxeln träs i och låses med en eller två stoppskruvar.
Motoraxeln har antingen ett kilspår eller en nerslipad plan yta som stoppskruven låser mot.
Sedan hindras motorn att vrida sig med någon skruv eller plåt.
Några klickbara bilder på mina skruvar.

Bild

Bild

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Lossa motorn på en ecotec-skruv

Inlägg av Roli »

Jodå, den där ringen har jag också men när jag släpper på den så snurrar ringen runt. Känns som om det sitter en skruv på andra sidan lagret men hur jag skall komma åt den om den finns det "vetifan".

Försökte laga den trasiga motorn men allt är glappt så det var ogjort arbete. Hade jag bara fått loss externmotorn så hade jag fått igång brännaren.

Det är något magiskt med mina brännare. Så fort jag skall åka bort och frugan skall vara hemma så krånglar brännaren innan jag åker eller när jag är borta, nästan aldrig annars.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Lossa motorn på en ecotec-skruv

Inlägg av Stegatorparn »

Lagret har en ring på en sida med en eller två skruvar som axeln fixeras med.
Sedan bör det finnas en stoppskruv i lageraxeln närmre motorn som låser motoraxeln.
En bild skulle underlätta.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Lossa motorn på en ecotec-skruv

Inlägg av Roli »

Får se om jag hinner fixa någon bild i kväll annars blir det först till söndag.....

Är det forumbilder som är den bästa lösningen för uppladdning av bilder?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Lossa motorn på en ecotec-skruv

Inlägg av Stegatorparn »

Jag använder forumbilder.com som är enkel att använda.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
hugohugo1
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 03 okt, 2012 14:24

Re: Lossa motorn på en ecotec-skruv

Inlägg av hugohugo1 »

Det sitter en insex i änden av skruven sen bara lyfta bort det är en kort axel, (tror att TB minis växellåda passar men den är 14mm har kollat lite grand) tel 0705527176
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Lossa motorn på en ecotec-skruv

Inlägg av Roli »

Oops, hade ju lovat att återkomma med bilder. Får göra det så jag lär mig hur man får loss motorn. Har ej ännu löst det. Är iofs inte någon panik längre då brännaren har fått en ny motor. Men förr eller senare så kommer behovet av att få loss motorn från externskruven....

Får försöka fixa bilderna så snabbt det går, återkommer...

Har inte lyckat utifrån det som hugohugo1 skriver, den skruven var den första som jag var på....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Lossa motorn på en ecotec-skruv

Inlägg av Roli »

Har nu tagit loss motorn från skruven och dess hölje. Men motoraxeln sitter fortfarande fast i en ihålig axel som i sin tur sitter i lagret. Har lossat en skruv som låser de båda axlarna till varandra men det går fortfarande inte att få loss motoraxeln från den andra trots att de går att vrida fram och tillbaka. Men dra ut funkar inte..... Hur f-n får man loss motoraxeln från den andra så man kan skruva isär lådan och smörja den???

Förtydligande: med motoraxel menar jag den axel som kommer ut ur växellådan och som skruven sedan är monterad på.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Lossa motorn på en ecotec-skruv

Inlägg av Stegatorparn »

Är det ett kilspår i axeln som stoppskruven bottnar i, har kilspårets kanter stukats av skruven och kan sitta djävulskt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Lossa motorn på en ecotec-skruv

Inlägg av Roli »

Ser inte om det är ett kilspår.. Men det är iallafall någon typ av "fasning" på axeln. Och det ser ut som om det har slirat någon gång, hos mig eller tidigare ägare vet jag ej???

Men när den lilla låsskruven är släppt så snurrar axlarna iallafall inbördes men det har kanske bildats något spår inne i hålet som då kanske håller axlarna på plats..... Skit i så fall.... Dessa axlar måste separeras för att det skall vara möjligt att dela på växellådan och smörja den.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Lossa motorn på en ecotec-skruv

Inlägg av Roli »

Nu är iallafall motornsväxellåda smord. Men det fick bli utan att jag fick loss motor med växellåda från axeln där skruvspiralen fästes. De gick inte att få isär utan att ta till våld som troligen hade skadat motor eller växellåda. Jag fick modifiera infästningsplåten som växellådan sitter fast i så att jag kom åt skruvarna som håller ihop växellådans två halvor. Det fanns fett på kuggarna med inte på alla axellagringar till kuggarna. Men efter lite pyssel så har alla ytor fått fett utom en och det är den lagring som ligger närmast utgående axel då den inte går att komma om man inte får isär den kärvande axelinfästningen. Skall försöka få upp några bilder under morgondagen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
birbro
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 28 feb, 2013 11:13

Re: Lossa motorn på en ecotec-skruv

Inlägg av birbro »

Kolla på www. perholm. dk By.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Lossa motorn på en ecotec-skruv

Inlägg av Roli »

Och vad ger den länken???
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar