Smörja växellådan i Bioline !

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Roli »

Nu i morse hann verkligheten ifatt tanken på att se över smörjningen i internmotorns växellåda. Då stod det "ingen låga" i displayen, försökte återstarta brännaren men tyckte att något var fel så jag skruvade av kåpan och mycke riktigt, något var fel. Motorn snurrade men inte utgående axel på växellådan. Gjorde då ett snabbt demontage av motorn och skruvade isär lådan. Varför har jag inte fått tummen ur och gjort detta tidigare, tanken har funnits sedan jag köpte brännaren sommaren -10.......
Och mycket riktigt så var det sparsamt med fett i lådan, så lite så att den sista kuggen före utgående axel hade gått torr och slitit ut lagringen så att det två kuggarna som sitter på den axeln hade lossnat från varandra, hålet i kuggarna var dessutom överstort.

Så går det när man ständigt skjuter en översyn på framtiden. Nu kommer slarvet att kosta en ny motor á 2116 pengar eller är det någon som har tips på ett billigare pris på en internmotor till Biolinen???

Så alla Biolineägare, ta er tid och ta loss motorn och skruva av locket på växellådan och fyll på med fett, innan värmesäsongen startar fullt ut. Chansen är stor att det är för lite i lådan eller saknas på vissa platser.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Stegatorparn »

Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Roli »

Den var ju lite "billigare" än de motorer som jag har hittat. Skall kolla motorbeteckning och varvtal när jag kommer hem, men den ser ju ut som den jag har. Dessutom är det en SPG-motor vilken skall vara den "bästa" men det kan man ju alltid diskutera när de inte orkar smörja v-lådan tillräckligt. Man tycker ju att en motor skall klara lite mer än ca. 3600 driftstimmar......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Stegatorparn »

Håller med.
Det är samma motor som sitter i min Ulma doserskruv.
Som jag nämnt i en annan tråd så är matningen lite knapp. Om den inte räcker till när det blir kallt, byter jag nog ut den till en SPG lik den som sitter på externskruven. Den drar bara 15 watt medan Ulmamotorn drar 100 watt. Ulmamotorn verkar väldigt överdimensionerad för en 40 cm lång skruv när 15 watt orkar med 2,5 m.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Roli »

Här är ytterligare en motor: http://www.pellkam.se/Motorer.asp dock med 0,3 varv mindre per minut. Det kanske blir lite fel för matningen.....

Någon som vet om denna lev. är bra.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Stegatorparn »

Se upp med axeldimensionen 12 mm. http://www.pellkam.se/art-1.asp?id=43&iPageID=15
SPG brukar väl vara 10 mm axel. Ska försöka kolla på min.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Stegatorparn »

Jag hade fel. Min motor har också 12 mm axel.
Det betyder att jag inte kan byta motortyp utan vidare som jag tänkt. :(
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Jakob »

Stegatorparn, om du byter till SPG på din Ulmaskruv så vill jag veta hur det gick. Jag har ju SPG på min förrådsskruv och den går tyst och fint - medans Ulmaskruven lever om mycket mer. Jag är alltså intresserad av att göra samma operation.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Roli »

Har nu beställt en ny motor, då den gamle växellådan var glapp både här och där.
Det var inte bara den sista kuggen före utgående axel som hade delat på sig och fått ett ökat centrumhål. Även kuggen före den hade fått sin axelinfästning i huset förstorat så kuggen glappade lite i sitt hål men sedan glappade axel i sina infästningshål.

Jag trodde att det skulle gå att göra en nödreparation genom att limma ihop den kugg som hade delat på sig och på så sätt få igång motorn men efter att ha lagt några timmar på den igår kväll så gav jag upp.

Försökte även att ta loss motorn till min externskruv, förövrigt likadan motor men misslyckades även där (se annan tråd....).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Roli »

Nu har brännaren gått sedan lördags med sin nya motor och allt verkar vara bra. Möjligen att den nya motorn ger lite mer "stomljud" än den gamla, frugan reagerade och undrade vad det var som hördes med jämna mellanrum (motorn går ju inte kontinuerligt.....).

Det blev en sådan här : http://www.pelletsshopen.com/motor-ecot ... c-165.aspx
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gnidde
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 07 nov, 2012 18:29

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av gnidde »

Hej!
Jag har just gått med här och är lite sen i den här för mig högintressanta tråden.
Är en mindre imponerad ägare av en Bioline-åk-aldrig-hemifrån-20 och har haft olika problem med min brännare sedan jag köpte huset. Brännaren har gått sporadiskt under de fem år jag ägt den och jag tror inte den var såå gammal då jag övertog den.

Eftersom brännaren aldrig fungerat bra så har jag bytt ut en del grejer, plockat ner den, gjort rent o.s.v. En hel del är gjort på inrådan av servicekillar, det mesta helt i onödan. Då det kommer till motorernas växellådor så har jag öppnat fyra stycken med samma resultat. Jag blir lätt grinig av dåliga produkter och beundrar det tålamod och den behärskning som ofta råder i diskussionstrådar beträffande bl.a. pelletsbrännare. Hur ligger det till egentligen?

Motorerna eller rättare sagt växellådorna verkar vara ganska lika överlag. Något eller ett par drev är slitna och i synnerhet axlarna de är monterade på. Mina egna reflektioner säger att lådorna dels är underdimensionerade, dels dåligt smorda. De jag själv tittat på har innehållit några klickar hårt fett som ligger överallt utom där man vill ha det. Jag gissar att man lika gärna kunde ha smort axlarna och kuggarna vid monteringen och struntat i resten av fettet. Ett önskemål vore att man använde flytande fett att fylla växellådorna med, men eftersom man inte gör det så kunde man åtminstone begära att det fanns reservdelar att köpa för någon hundralapp.
Då servicekillarna inte kunde svara på en del av de frågor jag ställde så vände jag mig direkt till ett ganska snorkigt och uppnäst Ecotec och det blev jag ju inte gladare av. Senare har jag läst att de sålt ca 18000 enheter = 36000 motorer. Då är man en ganska stor kund som, inbillar jag mig, kan ställa krav på tillverkaren. Varför ska vi då betala över 2000 kronor för underdimensionerade och så gott som osmorda växellådor? Jag får inte detta att gå ihop med mindre än genom antagandet att Ecotec hellre försörjer sig på undermåliga grejer än sätter press på tillverkaren så att man kan köpa reservdelar. Hur skulle det gå för Volvo om de använde trögt fett i sina växellådor så de skar efter hundra några hundra mil?

Jag har inget emot att fixa och greja med prylar som är slitna av ålder, men det här handlar inte om ålder utan om fusk eller klantighet... och har man inte åtgärdat problemet så är det dessutom medvetet, vilket gör mig just grinig. För min egen del hade det varit billigare med elvärme och öppna fönster än att springa ner i källaren jämt och ständig och inte våga vara borta mer än någon dag.

Tycker ni att jag är helt ute och cyklar eller är för hård mot Ecotec? Har jag bara haft otur då jag funnit samma fel på fyra av fyra växellådor? (100 %) Är det ingen annan som blir arg?

Det skulle vara trevligt med några reflektioner.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Icecap »

Jag ska inte kommentera Ecotec speciellt men mer dagens kvalitetsmått i gemen: en bra produkt håller garantiperioden + 2 dagar. Och med "bra" avses effekten för tillverkaren...

Det finns definitivt motorer med växellådor i en helt annan kvalitet, priset är ofta därefter och det kan vara att tillverkaren anser att de inte är värd priset. Jag tror inte heller att en konstruktör som behöver en motor går på värst mycket annat än storlek, varvtal, moment och sedan väljer den billigaste modell som klarar kraven.

Jag är rimligt säker på att de inte köper ett gäng motorer och öppnar dom för att kolla om de lever upp till kvalitetskraven, helt enkelt för att det nog inte finns så specifika kvalitetskrav.

Och detta är inte ett problem som uteslutande finns hos en tillverkare, det är en gemen kultur numera.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Roli »

gnidde:

+1
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gnidde
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 07 nov, 2012 18:29

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av gnidde »

Jo, nog är det så alltid, speciellt då företaget styrs av kliniska ekonomer snarare än personer som intresserar sig för själva produkten. Vad jag säger mellan raderna är, att de kan hålla på så här därför att det går, därför att de flesta håller tillgodo med att bli blåsta. Lösningen är ganska enkel: En stor kundkrets kan lätt se till att det kostar mer att sälja skitgrejer än att åtgärda felen. Skulle man exempelvis starta en grupp på Fb så är företaget i fråga rökt om de inte åtgärdar problemet. Finns det inte lagar som ska hindra medveten försäljning av undermåliga eller defekta produkter? För det är just vad det handlar om. Jag har själv arbetat med teknik inom ett större och välrenommerat företag där jag blivit beordrad att göra sämre jobb för att de ska få sälja mer. Att fnaska är inte mig grej så jag slutade... Det är klart att det kan kosta lite att göra det som känns rätt.

Ett sätt för oseriösa aktörer att komma undan är att ägaren eller ledningen gömmer sig bakom företagens logga och eventuella företagsform. Jag hjälpte en bekant med ett företag vid ett tillfälle genom att öppet prata om problemet, företagen, filialen och de ansvariga personerna (den ena var politiskt aktiv)... Det gick ganska fort då.
Ponera att alla behöver byta motorerna en gång. Det skulle vid en försäljning av 18000 enheter innebära en intäkt på 36000 x >2000 kr = >72 miljoner brutto. Räknar man med ett påslag på 100 % så blir det ju en rejäl hacka på att medvetet sälja skitgrejer. Säljer de medvetet defekta grejer som nya och okej produkter så är det väl snarast fråga om bedrägeri. Är det inte?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Icecap »

Grejerna är inte defekta - men de är byggda med en levtidsbegränsning. För kunden är det av ringa betydelse men rent juridisk är det en enorm skillnad.

Mekaniska saker slits, att byta brännarrör och dylikt är ju mest ett besvär och en sur utgift så slitdelar finns. På bilar är det bromsklossar, däck, drivremmar osv. och i pelletsbrännare är det t.ex. motorer och växellådor.

Och javisst borde kunderna låta bli att köpa skiten men hur kan man veta att en motor/växellåda kommer att vara nött sönder om 2½ år? Det är nog extremt få som, inför ett första brännareköp, begär att se brännaren plockat isär och som kan bedöma kvaliteten och slitstyrkan på de ingående mekaniska komponenter och på styrelektroniken.

Och även den bästa motor/växellåda kommer att ta slut efter en viss tid, frågan är bara hur lång tid.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar