Smörja växellådan i Bioline !

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av bergatorparen »

Det är detta man på nysvenska kallar "planned obsolescence" - och som först uppmärksammades när glödlampstillverkarna bildade en hemlig kartell där medlemmarna förband sig att inte producera glödlampor med livslängd över 1000 timmar. De som bröt mot detta fick betala vite till kartellen. Vi har sett exempel på skrivare där man har en liten processor som räknar utskrifter och blockerar skrivaren och ger felmeddelande efter att det förprogramerade antal utskrifter uppnåtts - och listan är hur lång som helst. Det handlar om att tvinga folk att konsumera. I mitt fall: Luckpackningen på den "CTC lucka" som VB säljer för dyra pengar för att det skall vara enkelt att ansluta Viking Bio till CTC 1100/1200/2200, är av en sorts gummi. Efter 1 - en - eldningssäsong är den intorkad, spröd som Wasabröd och måste bytas för ca 250 kronor. Man låter bli att informera konsumenten om att vissa Torinfläktar har smörjhål och bör smörjas en gång om året, därför att de som inte är varse på det då kommer köpa ny fläkt för en vacker slant, hellre än en flaska symaskinolja för en knapp tjugolapp. Och listan kan göras hur lång som helst. Det är därför vi har forum som detta för att folk skall få veta det som tystas ner av branschen, och till viss del så fungerar det - men inte alltid. Folk måste sluta köpa saker som har problem. Det är det ända vapen vi konsumenter har, men av någon anledning så verkar många hålla på sin märkeslojalitet. Jag har slängt min i soptunnan (märkeslojaliteten). Vi som har verktyg och verktygsvana kan i viss grad omgå en del problem, men i frågor som detta med växellådor och motorer, så har de färraste sådana verktyg att de själv kan göra nya delar - och det skall inte behövas hellre - inte med de priser de tar ut för dessa manicker som de själva köper i Korea för en sång.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
gnidde
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 07 nov, 2012 18:29

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av gnidde »

+1 ja. :D

Jo, nog är det så. Nu har jag fått uppgift om att man fick problem efter byte av leverantör men senare kommit tillrätta med dessa. Kanske jag hade otur men det borde inte hindra Ecotec att ta någon form av ansvar och därför vara lite hjälpsamma. En fördel med bilar är, att har man gjort en miss med bromssystem så tar man in hela serien och fixar till felen. Tror inte de tar sig råd att vara uppnästa i ett sådant läge. :)

Nå, har nu kortat rör och ändrat vinkeln till ca 25 grader. Eftersom båda motorerna går igång direkt vid omstart efter stopp, så kan knappast dessa vara bovarna. Det brukar ju finnas en viss tröghet i motorskydd/bimetall. Då jag startar efter ett stopp verkar allt gå som det ska. Matning har fungerat och fyller jag internförrådet för hand så reagerar snart externmatningen på att förrådet är fullt. Det enda märkliga jag kan se just nu är följande:

Vid 100 % matning levereras 725g/5 min. pellets av externskruven, men vid vid påstådda 78 % matning levereras bara 400g (ska vara 565g) Det bör iofs räcka men siffrorna är fel, Nu är jag väl inte i rätt tråd för att fråga om detta kan bero på fel i elektroniken... Får väl plocka isär hela kablaget för att kolla om det är glapp där som kan indikera matningsproblem och eventuella motorproblem. Mina samtal med servicefolk har inte lett till klarhet. De verkar heller inte såå hemma på elektronik och e-probleml. Har inte kunnat få besked om vilket moment man kan godkänna på matarskruven. Sådana siffror borde man ju kunna lämna från Ecotec...
Det lockar inte att ta kontakt med dem efter deras ovilliga bemötande då jag tidigare gjorde ett försök där.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av bergatorparen »

Som regel är dessa procenttal i bästa fall vägledande därför att olika skruvar har olik stigning, och vad värre är: De är mycket ungefärliga i sitt sätt att leverera pellets till brännaren. Det är skälet till att så många producenter proppsar på att man skall använda just deras skruvar till deras brännare. Om det är fel på din brännare eller inte, vågar jag inte säga. Jag skall hålla med att diskrepansen är lite väl stor, men bara de som har liknande utrustning vet om det är normalt eller inte. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
gnidde
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 07 nov, 2012 18:29

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av gnidde »

Jo, tyckte att det borde sitta lite olika skruvar/spiraler i de olika maskinerna och kanske inom samma fabrikat också. Den pelletsexpert som besökte mig påstod dock att de ser likadana ut. Ja, en spiral är ju en spiral. Ett av Ecotecs serviceställen påpekade vikten av att byta rör - vet inte varför då det inte skilde så mycket som en millimeter - och att sträcka spiralen ordentligt. Gissar att sträckningen kan förhindra att skruven "vill slå knut på dig själv". När jag provade att använda skruven utan bottenstycke och sträckning så fungerade det knappt alls. Fick göra 14 starter för att komma upp i temperatur. Tidigare trodde jag att det var en termosäkring i motorn som bröt pga för stort motstånd men var förmodligen på fel spår. Det svåraste med felsökningen är ju att det kan vara fler samtidiga fel och kanske sporadisk elektrisk glappkontakt.

Nå, det var trevligt att hamna här. Känns inte fullt så ensamt då. :) Man kanske kan ha pelletspartyn då man åker hem till varandra och felsöker pelletsanläggninganar. Kan vara ett sätt att göra ett mindre helsike till något positivt. Man kan ha olika temakvällar också.:D
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Intruderpete »

Jag vill bara hålla med gnidde till fullo.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av mt4base »

Min bl20 brännare lär ju vara i riskzonen snart fem år gammal? Vad ska man ha för fett?
Kan man göra detta underhåll själv, nån som har lust att förklara hur det går till?

Kvaliteten kan man ju diskutera i evigheter. Alla fabrikat verkar ha sina problem men vissa tillverkare tar tydligen bättre hand om sina kunder än andra, då tänker jag t ex på att de har reservdelspriser som är humana eller en serviceorganisation värd namnet.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av KVP »

Är åter på forumet efter en längre tids träda.
Har nu en BioLine brännare och på några månader har jag nog lyckats passera de flesta problem som ni beskriver. (tack för alla tips här) Utom motorn vilket jag skall ta tag i det snaraste och kontrollera.

Har funderat på nivågivarna och tyckt att dessa varit lite dyra. Exakt samma pris överallt! Det närma sig kartellbildning. Tänkte löda om mina trasiga för att hitta lämpliga komponenter.

När ni nu också beskriver motorproblemens så funderar jag på om man skulle öppna en konkurrerande försäljning. Också ett sätt att sätta press.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Roli »

mt4base:

Typ av fett är nog inte så noga, det viktiga är att det finns fett och att fettet varken blir hårt, vaxartat eller torkar. Min låda, i Biolinen, som blev utsliten (kuggarnas axlar fladdrade fram och tillbaka i höljets förstorade hål) hade både lite fett och ett fett som närmast liknade vax till konsistens......

Har själv använt både universalfett och kullagerfett till de lådor som jag har fixat med (bytte även motor med låda på min gamla A3:a, den nya motorns låda fick senare "renoveras" med kuggar från originalmotorn då dessa var i mycket bättre skick trots tre gånger så lång driftstid).

Har även fått tips på att man kan använda vapenfett (ej provat själv) så typen av fett är nog inte det viktigaste. Bara att det finns och att fettet inte blir hårt/vaxartat.

KVP:

Har du möjlighet att få fram lämpliga motorer med växellåda som skulle kunna fungera bra, så treka inte att redovisa dessa uppgifter här med pris så får du säkert ett antal kunder. För de priser som finns ute på nätet varierar en hel del och är det sedan motorer som är exakt som original så är det "bara" att vänta på hur länge det dröjer innan den nya motorn uppvisar likvärda "krämpor" som den man just bytte.

Endera får de vara väldigt billiga så man kan byta varje år i förebyggande syfte eller vara lika dyra och ha en mycket bättre livslängd/kvalitet (hur man nu verifierar detta???).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av mt4base »

Roli: Tack för input! Jag misstänker att jag kommer behöva fetta in växellådan. Finns det nån beskrivning att hitta på webben runt detta, youtube? Du har gjort det några gånger säger du, kan du i de ordalag du orkar måla med, berätta förfarandet?

Jag har en god vän som sysslar med reparationer av tunga truckar. Han använder ett mystiskt och mycket dyrt fett. VI har använt det när vi har bytt hjullager osv. Det tål tydligen allt, det är tydligen så "segt" och vidhäftande att väl applicerat, är det galet svårt att få bort. Min vän använder numera handskar, han skojjade om att det är rätt lurigt att köra hem efter en dags jobb, det är svårt att få grepp på ratten. (troligen drog han den erfarenheten första gången han använde fettet) :D

Kan undra, vågar man trycka lite sånt i växellådan? Tänkte att det kanske kunde vara lite framtidssäkert.

Tacksam för tips!
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Roli »

Kort beskrivning av växellådsmörjning:

Börja med att demontera motor och växellåda från brännaren. När enheten är loss från brännaren så får man åtkomst till de sex skruvar som håller ihop v-lådans båda halvor. Skruva loss dessa. Därefter lossar man försöktigt den halva av lådan som skruvarna höll fast. Ta det försiktigt så att inga kugghjul inne i lådan flyttas ur sitt rätta läge, de är lagrade i metallhöljet. När lådhalvan är borta kan man studera hur bra/dåligt lådan är smord och hur fettet ser ut mjukt/hårt eller vaxartat. Om fettet är dåligt ta bort detta. Ersätt med nytt fett eller komplettera om fettet var bra men för lite. Försök att få fett kring samtliga lagringspunkter och i kuggangreppspunkterna. Om man är försiktig så är det inga beskymmer att lyfta kuggarna så man även kommer ut undersidan. När man har smort allt så sätter man ihop allt i omvänd ordning. Hoppas att detta gav något om hur man går till väga, annars fråga så skall jag försöka svara/förklara.

Tror inte fettet skall vara allt för "klibbigt", då det skall smörja både lagringspunkter och kuggarnas angrepp.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Intruderpete »

Hej. Jag smörjer min växellåda en gång om året och provat olika fetter, som sagt det får absolut inte va för hårt. Jag smörjer med vapen fett som håller den rätta konsistensen vilket gör att den glider in i alla lager skrymslen helt perfekt. Jag är inne på 6året och aldrig haft problem med lådan om den servas och de är ju gött då jag haft tillräckliga problem med styrboxar m.m
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av KVP »

Tack för smörjinfo, påminner om när man plockade isär urverk en gång i tiden.
Roli skrev: Har du möjlighet att få fram lämpliga motorer med växellåda som skulle kunna fungera bra, så treka inte att redovisa dessa uppgifter här med pris så får du säkert ett antal kunder.
Är det ok att "annonsera" här? Jag är moderator på ett annat forum där vi inte vill ha det i trådarna.

Den motor som sitter i min är av fabrikat SPG och har gått i 5000h låter absolut ingen ting. "pepparpeppar".
Har hittat några utländska leverantörer.

Om övriga här kunde informera om vilka motorer som funkar och vilka som inte funkar så kanske man kan göra någon sammanställning.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av mt4base »

Intruderpete: Oj, du har smörjt din BL20 VARJE år. Jag har ALDRIG gjort det. Nåja, jag kan inte göra det nu mitt i vintern men jag får hoppas på att den orkar genom vintern så får man ta det till våren.

Roli: Tack, jag tror inte jag fattar vilket som är vilket men det beror inte på din förklaring, det beror mer på min flagranta okunskap. Finns det sprängskisser att hämta på nätet på nått vis?

Som ett sidospår tänkte jag förmedla lite av mina erfarenheter runt det här med service på BL20. De första åren jag hade brännaren var det inte annat än problem. Ok, en ny brännare kanske tar ett tag att justera in men jag insåg mycket snart att min leverantör som jag köpte panna och brännare av inte var seriösa. De har inte tagit något ansvar alls efter köpet. De har MOTVILLIGT kommit och gjort inställningar och tyvärr inte alls varit tillmötesgående. Med det som bakgrund började lite smått kika runt efter andra serviceställen här i västsverige. Hittade TVÅ, i Göteborg.

Min fråga var i all enkelhet:
- Vilka servicepunkter behöver man gå över i BL20 på årsbasis?

Enligt de svar jag fick behöver man inte göra något med brännaren än slussvingar. Möjligen se över så mjukvaruenheten har senaste firmware (den versionen ska tydligen spara på tändelementet, nån form av konstant underhållsfyr?). Inget annat skulle enligt uppgift behövas gå över. Det var också liknande info jag fick i köpskedet. Nu med facit i hand inser jag att jag köpt något man egentligen måste vara ingenjör för att sköta och serva.

Det har aldrig sagts ett ord om infettning av växelhus, smörjning av kedjor eller kullager i fläkt. Viktiga saker för att brännaren ska göra sitt jobb. Bara en sådan sak som att privatpersoner och (avancerade) hemmapulare ska sätta smörjkoppar på en produkt som uppenbarligen är felaktig konstruerad eller helt enkelt gjord för att gå sönder efter en viss tid. Tragiskt.

Det värsta verkar ju vara att de som är med på Ecotecs hemsida som serviceinstanser för BL20 inte nämnt detta, känner de inte till det (dålig info från ecotec) eller säger de inget och väntar på att sakerna ska gå sönder så de kan tjäna pengar i drivor (totalt idiotiskt, som att skjuta sig själv i foten med granatgevär, kunden kommer lämna produkten för alltid)? Synd man inte kom överrens med företaget jag köpte av, det jag önskade från början var en partner man kunde vända sig till som kunde ge råd och även hjälpa till när skiten stannar när det är -25 ute. Tyvärr blev det inte så och det verkar inte finnas någon i Ecotecs organisation som aspirerar på att sköta sin kundbas på det viset.

Nu har jag via detta EMINENTA forum fått värdefulla tips från många kunniga och pålästa personer, en kunskap jag värderar högt och känner mig priviligerad över att få ta del av. Många här är väldigt vänliga och tar gärna en vända även via PM för att förklara lite extra eller bara lämna ett gott ord på vägen. På det viset har jag lärt mig och nu går brännaren lite stabilare och jag har lite mer koll på orsak och verkan. Dock hade jag önskat att kunskapen kommit via företaget som konstruerat produkten.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Roli »

KVP skrev:Är det ok att "annonsera" här?
Företag skall "annonsera" under "Marknadsföring & erbjudande". Där kan du också lämna uppgifter om du har hittat något som du vill sälja. Sedan kan man nämna det i tråden... (lite gråzon).
KVP skrev:Den motor som sitter i min är av fabrikat SPG och har gått i 5000h låter absolut ingen ting. "pepparpeppar".
Det gjorde inte min SPG motor heller (förde oväsen) men den gav ändå upp. Trots att jag visste att man borde kolla fettet i lådan, men tiden och minnet klickade. Så motorn gav upp efter 3852 timmar, varav 2178 timmar är gjorda hos mig. Övriga timmar hos den tidigare ägaren (1674 h) som inte körde speciellt mycket....

Originalmotorn som satt i min gamla A3:a gick 9690 timmar sedan gav lagret närmast v-lådan i motordelen upp och började glappa. Ny motor inköptes som klarade 4609 timmar sedan var stora delar av växellådan utsliten i kuggarna. Lyckades få igång den igen genom att köpa ett nytt bakelitdrev (sitter på motoraxel och fanns som reservdel, dock ej längre) och plocka 2 st kuggar från min gamla låda (som redan gått 9690 h) och ersätta de trasiga. Den gick sedan ytterligare 2548 h fram till Bioline 20 montaget hösten 2010. Motorn fungerar fortfarande men är numera stillastående/reservdel efter brännarbytet.

Har ytterligare en SPG-motor som driver externskruven till brännaren. Den har börjat låta men jag vet inte hur jag skall få loss den från skruven. Konstruktionen är inte "självinstruerande" dvs det syns inte hur man skall demontera. Har tagit upp detta i en annan tråd men har inte haft tid att ta de bilder som jag lovade. Får försöka fixa detta under julledigheten så att jag kan demontera motorn för att öppna v-lådan och kolla och troligtvis återfetta lådan. Detta innan den ger upp........

Återkommer med exakta driftstider då de finns uppskrivana hemma (Bioline har egen drifttidsräknare inbyggd medan A3:an var moddad med en egen monterad mekanisk drifttidsräknare. Numera inkopplad mot Bioline brännaren och visar ca 19500 timmar som är min totala drifttid (tid på internmotor) på mina två brännare.

Texten är nu justerad med exakta gångtider på internmotorerna / Roli
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Roli »

mt4base skrev:Hittade TVÅ, i Göteborg.
Vilka då? Är också intresserad av bra serviceföretag. Om man inte anlitar dem kan man i allafall stödja dem genom att handla reservdelar som man inte hittar "billigare" någon annanstans.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar