Smörja växellådan i Bioline !

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Intruderpete
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 07 dec, 2012 13:16
Ort: Bollebygd

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Intruderpete »

mt4base. Det var riktigt kul att läsa dit ditt inlägg, då jag kände igen mig till fullo. Jag tänkte som så här när jag köpte min nya och kompletta anläggning, jag rev ut allt gammal och satte in nya fräscha grejor, ny Effecta själsotande panna, Ecotec 20 brännare, ACK tank 750lit, och kopplade på effecta solpaneler, till detta behövdes ju ett antal styrboxar + laddomat så långt låter det ju bra. Så tänkte jag att det vore nog bra att ha ett helhetsgrepp på hela inköpet och installationen. Sagt o gjort jag vände mig till en firma som sa sig kunna allt detta och som hade gott renome, men hej va jag bedrog mig. Min nya fina anläggning gick inte o de ena felet efter det andra dök upp och ingen ville ta ansvaret dom gjorde det klassiska,, skylde på varan o va hjälpte det mig. Så där startade min resa till att bli den som fick sätta sig in i hur en helt ny anläggning skulle ställas in och servas, så många sömnlösa nätter denna FINa anläggningen givit mig + gråa hår vill ja knappt tänka på. Och det värsta är ju att ingen vill befatta sig med den när den krånglar för att dom kan den helt enkelt inte, och att ringa till tillverkaren av någondera för att få ett tips eller råd är ju lönlöst, vilket man gör en gång men inte mer. Så vist borde det så i Bruksanvisningen: Utbilda dig TILL INGENJÖR :shock: Så räddningen är ju detta forum och alla kunniga medlemmar.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av mt4base »

Roli skrev:
mt4base skrev:Hittade TVÅ, i Göteborg.
Vilka då? Är också intresserad av bra serviceföretag. Om man inte anlitar dem kan man i allafall stödja dem genom att handla reservdelar som man inte hittar "billigare" någon annanstans.
Eller "hittade", ja, det var de två som fanns i Gbg trakten, på Ecotecs hemsida. Svårare än så var det inte. De var trevliga i mail och telefon men leverade inga svar som man känner igen här på forumet vad gäller skötsel och servicebehov. Det är lite märkligt. Dessa personer på dessa två firmor har jag bara varit i kontakt med EN gång så det vore orimligt att uttala sig om kunskaper och annat. Vad jag vill framställa är möjligen mer att Ecotec håller även sin auktoriserade servicepersonal i totalt mörker? Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att prova att anlita någon av dem och även köpa reservdelar, bara det funkar, priserna är ok och att kompetensen finns.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av KVP »

@Roli
Avvaktade med att svara då jag väntar på din info.
Ok angående annonser det tycker jag låter som en bra balans på ett forum som detta.

Har du kollat fabrikat på alla motorer? Om jag förstår saken rätt är SPG den vanligaste motorn är original monterad och som både är bra och dålig.
Finns det någon erfarenhet över andra fabrikat här?
Någon motor man skall undvika?
Någon annan som har information?
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Roli »

Nu har jag (efter lite påstötning, då mitt minne inte alltid är fullt pålitligt.....) justerat gångtiderna på internmotorerna till mina brännare. Se tidigare inlägg som jag skrev 18/12.

Skall senare idag, när mitt externa "säckförråd" blivit tömt, ge mig på motorn till externskruven. Tror jag har klurat ut hur jag skall få loss motorn så jag kan smörja lådan. Det verkar som om man måste lösgöra skruvspiralen i botten och dra ut den tillsammans med motorn, för att sedan komma åt motoraxelns infästning till skruvspiralen. Om det nu är så, så tycker jag att det är en konstig lösning om man inte kan byta motor utan att tömma förrådet först. Det går förvisso att dra ut hela skruvkonstruktionen ur förrådet men det går inte att få tillbaka det sedan utan att tömma förrådet.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Roli »

Har nu konstaterat att det borde gå att demontera skruven utan att demontera skruven om allt fungerar som det ska. Men så vill inte min motor göra. Den vägrar att "glida" ur skruvaxelinfästningen med sin axel från växellådan. Det går att snurra fram och tillbaka men inte dra ur.... Hur får man isär utan att förstöra motorn?

Lägg inte svaret här, det finns en separat tråd om detta.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gnidde
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 07 nov, 2012 18:29

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av gnidde »

Icecap:
Ledsen att jag missat din kommentar. Har haft en hel del att göra med mitt pellets/eco<tec-problem och med ett antal tillverkare och försäljare av andra skitprodukter. En del av dagens företagsanda verkar ju vara att sälja dåliga grejer och tjänster man inte vill ta ansvar för och löser detta problem genom att omge sig med skyddsmurar i form av kundtjänster eller med hänvisningar till återförsäljare etcetera. EcoTec är tydligen ett sådant företag, eller rättare sagt företagets ledning. Ett företagsnamn eller en logotype är ju faktiskt passivt så jag vill inte riktigt gå på att ansvariga ska gömma sig bakom dessa. Det är ju oftast fritt fram för dessa människor att fortsätta sin verksamhet bakom andra företagsnamn och logotyper. Hur det egentligen ligger till med EcoTec och dess ägare/ledning känner jag i dagsläget inte till men de uppvisar alla önskvärda tecken på oseriöst företagande.

Efter en del om och men visade det sig att mina nya driftstörningar (efter att ha gått igenom anläggningens rörliga och elektriska delar) berodde på att veckoförrådet och matarrörets nedre del inte överensstämde med framtagen europeisk standard för pellets (max 40 mm). BioNorr levererade längre pellets än de jag köpt av tidigare, upp till drygt 40 mm, och då visade sig detta problem. EcoTec's anläggning är enligt uppgift i deras manual gjord för en maxlängd på 35 mm. De har via pelletsleverantören bett mig visa var denna uppgift finns medan jag ansett att de kan luska ut det själva. De vill alltså inte kännas vid att de sålt grejer som inte är anpassade till framtagen standard. Tydligen har de heller inte ansett det vara motiverat att upplysa sina kunder om att de kan ha olämpliga veckoförråd... eller att motorernas växellådor måste göras om eller förses med annat smörjmedel.

Jag har skickat ett ganska välformulerat brev till EcoTec med mina synpunkter och begäran om någon form av kompensation eller ersättning/åtgärd. Dock har det inte passat företagets ansvariga att svara på vare sig detta brev eller min påminnelse vilket jag menar att ett seriöst "företag" skulle ha gjort. De verkar enligt mina erfarenheter befinna sig på samma moraliska nivå som exempelvis Telia och Tele2 m.fl. Skulle det inte ytterligare drabba konsumenterna så borde ju företaget och/eller dess ägare/ansvariga registreras och trängas ut från företagsmarknaden, på samma sätt som vi konsumenter registreras och drabbas då vi inte kan fullfölja våra betalningsansvar. Men så fungerar inte vårt samhälle.

Nå, nu har jag delvis rört mig långt utanför trådens ursprungliga fråga men ville säga något i anslutning till huvudtemat. Nej vi konsumenter kan inte plocka isär produkter för att kolla upp det som i det här fallet låg på EcoTec att sköta. Dock kan och måste de flesta av oss stå för vad vi gör och inte... så länge vi inte driver aktiebolag vill säga. :)
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av Vicke912 »

Har du veckoförråd med utanpåliggande skruvfäste eller är skruven nedstoppad direkt i pelletsen? I det senare fallet tigger man om problem.
Att Ecotec anger 35 mm som maxlängd för pellets är bara en ren gardering.
Går bra att mata längre pellets också med en kärnlös skruv.

Har eldat både XL pellets och Vida pellets där pellets varit riktigt långa.
Med lite justering av matningen har det fungerat utmärkt.
Nibe City. Eurofire
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av -PMK- »

KVP skrev: Har funderat på nivågivarna och tyckt att dessa varit lite dyra. Exakt samma pris överallt! Det närma sig kartellbildning. Tänkte löda om mina trasiga för att hitta lämpliga komponenter.
Jag skaffade vaniga billiga IR dioder från RS online (fraktfritt över 500:-)
Om jag minns rätt gav jag ~30-40:- för 10 st IR dioder.
Kolla bara så att de inte brinner upp av för hög ström igenom dem.

Körde ett tag med en UV diod från en barnleksak när det var panik (från en penna man kunde skriva osynligt med), funkar säkert med en från en fjärrkontroll oxå ;)
CTC 256B + Ecotec A4
gnidde
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 07 nov, 2012 18:29

Re: Smörja växellådan i Bioline !

Inlägg av gnidde »

Vicke912:
Jag har ett veckoförråd där skruven/röret sticks in i ett utanpåliggande "tråg". Provade på inrådan att demontera bottenhylsan där skruven sitter infästad för att köra den löst i pelletsen. Det fungerade inte alls. Lösningen låg i att såga upp botten på förrådet så att det hålet motsvarade bredden på "tråget". Jag tog bort så mycket som möjligt av plaströret som sticker in i bottenhylsan och sträckte skruven några centimeter.

Lossa externmotor: För att demontera externmotorn har jag en insexskruv att lossa strax under motorn. Går det inte att dra ur axeln så kan det bero på att skruven måste skruvas ur lite längre eller att det uppstått skador på axeln.

Extern matning: Min matarskruv går att kapa om det är nödvändigt för att få den tillräckligt sträckt, så den inte vill "slå knut" på sig själv. Annars kan man lossa skruvarna som håller fast röret i motorns ände, dra ut röret en bit och skruva fast det igen. (Kan vara lite jobbigt eftersom röret är halt.) Tror det är bra att kolla detta men har inte tillgång till några data.

Smörjning: Om det är något kvar av innehållet i mina växellådor ska jag prova om det går att använda flytande fett, likt det som används i vinkelväxeln på exempelvis snöslungor. Problemet är nog att få det tätt nog.

Det vore ju jättetrevligt att kunna hitta ersättningsmotorer eller reservdelar. Det bör ju finnas en stor marknad för sådana. Ska försöka bli bättre på att följa alla inlägg och förslag i tråden. :)
Skriv svar