Vilket fett i växellådan A4

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Vilket fett i växellådan A4

Inlägg av Tunsta »

Hej!

Växellådan på min A4 gick så trögt att den stannade idag. Plockade isär den och lyckades få igång
det hela igen. Nu tänkte jag lösa problemet lite mer permanent genom att plocka isär den och göra
rent ordentligt. Men jag undrar vilket fett man ska använda vid återmonteringen?
Duger det med vanligt Sonax universalfett, eller ska det vara något specialfett?

Tacksam för synpunkter/förslag! :)
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
experienced
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 17 feb, 2012 08:18

Re: Vilket fett i växellådan A4

Inlägg av experienced »

Drivknutfett för personbilar! Rengör. Slipa lösa axeltappar med stålull! Återinfetta rikligt.
Fett för drivknutar får man som regel med leveransen om man köper en ny drivknut. Du kan ju kolla hos någon bildelsgrossist och få reda på vad det är för fett.
Har du återinfettat på detta sätt kan du glömma kuggväxeln för all framtid!
Lycka till!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vilket fett i växellådan A4

Inlägg av danei »

Det låter som ett fett som borde funka, men jag gissar att det går bra med universalfett också.

Man köper det som drivkutsfett. Det finns hos alla biltillbehörs firmor.
Biltematex.
experienced
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 17 feb, 2012 08:18

Re: Vilket fett i växellådan A4

Inlägg av experienced »

Ta för allt i världen inte universalfett !!! Det torkar och bekar ihop på sikt, det är förmodligen sånt som redan sitter i växeln.
Fett: TRIDON ref.nr.: 854190 eller drivknutfett i liten tub hos Biltema (Skall helst vara molybdénsulfidfett)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Vilket fett i växellådan A4

Inlägg av micke_932 »

Vanligt hjullagerfett funkar fint också, drivknutsfettet är dyrare, det är konstruerat för att tåla dom höga temperaturer och tryck som kan uppstå i CV knutar, universalfett är halvbra till allting så bör helst undvikas.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Vilket fett i växellådan A4

Inlägg av -PMK- »

Se upp med EP tilsatser i fett bara, det har en förmåga att angripa mässing m.m.
Inta alla EP tillsatser dock men i längden blir det tråkigt om det blir fel
CTC 256B + Ecotec A4
jollykent
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 14 feb, 2012 12:59

Re: Vilket fett i växellådan A4

Inlägg av jollykent »

Så vilket fett använder ni?

Skruvade isär min låda idag och det ser bra ut men vill gärna dra dit lite nytt fett. Men så läste jag här att man inte ska ha fett med EP-tillsatser. Alla burkarna jag har hemma är med EP-tillsatser och alla biltemas fetter har oxå EP-tillsatser.
Vad jag förstår angriper tillsatserna gulmetall, är det såna drev i lådan?

Mvh
Anders
Skriv svar