Tändningsfel

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Matt
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 28 dec, 2007 11:27

Tändningsfel

Inlägg av Matt »

För några dagar sedan sotade jag ur min panna. När jag därefter startade brännaren (A4) funkar den lite när den själv vill. Stundtals funkar den som den skall men rätt som det är har den stannat. "Tändningsfel" står det. Väldigt ovanligt att den funkar längre än ett dygn innan den stannar igen. Om man sedan startar den brukar den gå utan bekymmer, dock inte så länge. Eftersom jag aldrig lyckats vara i pannrummet just när brännaren stannat så har jag inte kunnat se hur den beter sig. Vet alltså inte om externskruven går. Jag har gjort rent sensorerna för nivåvakten men det verkar inte hjälpa. "Är"värdet pendlar mellan 56-98 så den verkar ju funka. Någon som har någon idé om vad som kan tänkas vara fel?
Matt
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 28 dec, 2007 11:27

Re: Tändningsfel

Inlägg av Matt »

Jag har nu fått samma problem igen, även om det var ett tag sedan sist. I.o.m. att det var länge sedan det hände förra gången minns jag inte riktig vad jag gjorde för att åtgärda det.
Jag har sotat ur pannan och rökkanaler, efter det går den bara korta stunder sedan stannar den med felmeddelandet "ingen låga" alt. "tändningsfel". Optovakten ger utslag som den ska. Kan det ha med luften/draget att göra?
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Tändningsfel

Inlägg av xdigger »

1. Gör rent fläktvingarna noga, gör rent det lilla röret som sitter bakom fläkten och som går ner till matarröret.
2. Byt slussvingar.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar