Hur ofta ska man sota ur brännaren

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Hur ofta ska man sota ur brännaren

Inlägg av deasstore »

Hej.

Nu har jag kört med biona brännaren en månad.
Har lite funderingar och frågor. Hoppas ni orkar läsa. :P

1. Hur ofta ska man sota ur brännarkammaren och röret.?

Varför jag undrar är för att igår när jag kom hem ifrån jobbet. Så märkte jag att brännaren inte jobbade som vanligt. Dvs körde med låg matning. Sagt och gjort så väntade jag till den svalnat och tittade in i brännarröret. Där fanns en massa sot som packats i röret och även i brännarkammaren. (det så ut som brunt vaniljsocker)
Misstänker att det inte står riktigt rätt till eller så har tidigare ägare inte rengjort ordentligt.

2. Ska inte tempgivaren sticka in i brännarkammaren?
När jag rengjorde brännarkammaren underifrån. Så såg jag inget spets eller hål. Det är svart yta i brännark. precis under tempgivaren.

3. Är det så att tempgivaren bara mäter BK tempen och inte i förbrännings utrymmet.


Det blev i allafall bättre fart på saker och ting när jag hade rengjort. Så här hög matning har jag aldrig haft. Det har nog max legat på 32-36%. Nu så ligger det på 40%.
Hoppas bara att man inte ska behöva göra denna procedur varje gång man sotar. För då går jag tillbax till biowarm brännaren under vinterhalvåret.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Här står det lite om detta plus bild.
http://www.mbio.se/index.php?page=biona
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

hahaha!!

Nu var ju du rolig.. :lol:
Självrensande. visst!

Fast du menade mer allmän info. Var tempgivaren sitter och så. :oops:

Ingen brännaren är nog självrensande.. Men biona är nog en av de brännare som behöver minst underhåll om de är rätt inställda.

Enl tidigare ägare så har han endast behövt göra rent i brännaren en gång/halv året.
Så det jag söker igentligen är om det stämmer..För i sånna fall så är ju nått galet med inställningarna.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har inte sotat/rensat min brännare på 2 år fast det är ju ingen Biona heller...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

1. Beror HELT på, men ser du bara till att sinterbehållaren inte fylls, så skall det inte behöva göra speciellt ofta.
Har börjat få lite problem av det slaget du beskriver efter brännkammarbytet. Men misstänker att en del av det kommer sig av att rotorn börjar bli sleten.


2/3. Den mäter tempen på utsidan brännkammarväggen, ja.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Icecap..
Vad informativ du är.. Det gav ju mig den informationen jag vill ha.. :lol:
Men det är ju bra.. Då vet man ju att NH fungerar.(NO Hands)
Annars kan man ju undrar varför den heter så.. :P


"Snillet" Tack för info.. För tittar man på den lilla, lilla bilden. Så ser det ju ut som att tempgivaren sticker ner i förbränningskammaren.
Därav frågan..

Antar att allt är som det ska. Det är nog så att tidigare ägare inte rengjort ordentligt Innan jag fick hem den.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hjälp!!!!!!!

Nu tar jag upp denna tråd igen eftersom jag har fått problem med massa avlagringa i brännaren på minde än 1 vecka.

Misstänkte att något var galet eftersom brännaren jobbade med lite väl låga matnings %.
När jag vred ut brännaren så var det en hel del brunt sot i brännarröret.
Öppnade sedan luckan undertill och så att det var en massa avlagrigringar i brännarkammaren.
Kan säga att det var väldigt lustig lukt på sotet. Det luktade avlopp. :?:
Har någon känt denna lukt.?
Har kollat så att sintringsluckan öppnade och stängde som den ska.

Vad kan det vara för fel.. Kan ju vara en sämmre pelletssort??
Men den jag eldar nu är bara lite lösare än andra men inget fel på själva kvaliten. (gjord av rent spån från ett sågverk)

Rotorn ser inte speciellt sliten ut. Vet bara om att jag har lite högre avstånd mellan rotorn och rostret än vad som står i instruktionerna. (Ca 2,5mm.)

Ska i detta nuläge sparka igång en gammal dator med com-port så att man kan ställa in något. Väldigt tacksam för svar. =)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

hallå där.. vakna..

Har ni inget att säga.. :roll:
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Inlägg av nichag »

Har inte varit med om detta men du kan ju få lite fria spekulationer!

Låter som pelletskvalitetsproblem, kan de ha blivit fuktiga?

Om du inte har haft några problem tidigare med avlagringar och de dyker upp med dessa pellets så ligger det ju närmast till hands.
Har själv kört med 3 olika leverantörer av pellets och inte ändrat en enda parameter från grundinställningen.
Tycker att den borde klara av andra pellets utan att man måste ändra något och rekommenderar bara försiktighet vid arbetet med ändringarna.

De enda avlagringarna som jag får i brännarröret är en vit-grå lättflyktig aska, i konsistensen påminnande om potatismjöl, som jag dammsuger ur när jag sotar pannan.
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

tack för svaret..

Hmm är något lurt med denna pellets kanske. Den har ju legat i några månader i pannrummet under sommaren. Kan det gör att det blivit lite fuktigare.
I brännarröret får jag gråvit sot med denna brunaktiga potatismjölet. Men som sagt det blir också en lättare belägning som inte går att damsuga bort.

I nu läget har jag provat att ta bort en effektskruv. Har även lyckats ändra tempen i brännarkammaren till 700 för den var tidigare inställd på 740. Funderar dock på varför det är en massa hål som det blåser ur på bionan. Jag har en gummiblugg som sitter vid sidan av primärluftskanalen. (tittar man på fläckten från sidan så sitter den under-bakom fläkten. hmm svårt att förklara.) Det blåser iallafall en massa där ifrån. är det till för kylning??
ska se om jag inte kan lägga upp en bild här.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Inlägg av nichag »

Tror att det där är det anslutningsrör som har använts till den gamla brännkammaren och där eldvakten gick in (Fotosensorn).
Jag har en rörbit kvar där men som är ihopknipt i andra änden.
Att det läcker luft lite här och var verkar inte spela någon roll då fläkten verka ge mer än behövligt.
I tidigare inlägg har jag beskrivit hur jag gjorde en tätning på olika ställen men fick överge det då det blev för hög effekt på brännaren.
Givetvis får det inte läcka på något ställe där det kommer ut rök eller lukt men då är det nog problem med brännkammaren istället.
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

okej..
Jo man undrar ju varför det ska läcka en massa luft överallt.
Man undara ju eftersom min brännare inte kommer riktigt upp i den matningen som jag vill ha. den ligger mest och tuffar på 25-30%. Men bör nog ligga lite högre.
ska jag prova och täta den springa som är där vid gamla fotosensorn.? sitter ju även ett mindre hål en bit nedanför de 4 effekthålen.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Antingen är jag blind eller så fattar jag inte, men du har du gamla eller nya brännkammaren ?

På den gamla är ejektorn och lyfttillförseln till den ytterst viktig.

Den är ju bortrationaliserad på den nya.

Jag kör med arbetstemp på 660grader i min efter att jag bytte brännkammare, och det fungerar fint. Sedan jag bytte rotorn som varit med sedan 2003 och började bli rejält anfrätt, har avlagringarna i fallröret som jag upplevde efter bytet av brännkammare, också försvunnit så hos mig fungerar det klockrent nu igen.

*lite allmän info om det kan vara till hjälp alltså*
Spelar alltså stor roll om man har gamla eller nya brännkammaren, min beter sig HELT annorlunda med den nya nämligen.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hej snillet.

Jag har biona 2000 med den nya kammaren.
Den bilden jag visade är tagen ifrån mbio. Så det kanske inte stämmer med min brännare.
Ska prova att köra med ännu lägre temp. man skulle nog också köra med en EBK.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar