Hur ofta ska man sota ur brännaren

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Morre
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 aug, 2008 22:28
Ort: Kristianstad,Skåne

Inlägg av Morre »

Det är mycket mer än vad jag får i min panna men jag tyckar att jag har samma problem...

Jag bytte rotorn i veckan och för första gången kan jag se en riktig låga ut från brännaren...men det ser nästan likadant ut i pannan.
kanske en lite ljusare nyans på askan.....

Jag funderar också på om kvarnen maler för mycket...
Detta pga att jag innan bara sett små flygande glödande partiklar när jag kollat in i panna....

Jag har kört med pellets från AGROL där det inte finns så mycket damm eller småpartiklar i och ändå haft detta problemet.

Nu har jag testat 10 säckar från Bygg MAX och ser ingen större skillnad.
I pelletsen från byggmax så är bitarna mycket mindre och mycket mer "damm"

Ska se om jag kan ändra kvarnen....
Diom DT20K, Biona 2000, Tigex 25
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Jag har som sagt fysiskt "gått på" kvarnhjulen och modifierat dem, slitaget på dem är ju nästan minimalt...., så jag har gjort bedömningen att både brännare å panna e slut för längesedan, innan kvarnhjulen skulle slitas ut.

Jag har helt enkelt gått på det fasta hjulet med vinkelslipen och gjort djupare och spetsigare skåror i det.

Sedan har jag slipat av topparna på tänderna cirka 3-4mm på det rörliga hjulet, men bara längst ut där de är som närmast det andra hjulet.

Detta för att minska malningen av de finaste bitarna, numera åker de allra minsta bitarna (de som är cirka 5mm långa) ofta rakt igenom kvarnen, och de lite större "mosas" till bara utan att finmalas. Så nu får jag nästan inget såntdär pulver ned från kvarnen.

Det har debatterats och blötts myclet sedan bionans barndom, särskilt på detta forum, om just att när det blir för mycket finmalet ned i brännaren så blåser det bara rätt igenom, man ser det som sagts i inlägget ovan, väldigt tydligt på att det blir massor med små starkt glödande partiklar som flyger in i pannan utan att lågan kommer igång ordentligt.

Jag förstår inte varför inte MBIO tänkt på detta själva.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

japp.

Bara att gå på med vinkelslip . :lol:
Vad gäller min stora askmängd. Har jag konstaterat att det knappast kan vara inställningarna på brännaren som är fel. Utan det känns mer som att kvarnen maler pelletsen till väldigt fint pulver. Detta är troligen orsaken till att brännarröret blir fullt av aska och brunt pulver.

Just nu är det en glipa mellan kvarnen och utmatningsstosen. Där kommer det ut mängder med spån som lägger sig lite överallt eftersom det blåser lite ifån brännaren.
Kom på en sak. Det är nog däför som brännaren ska läcka lite luft genom hålen uppepå. Så att allt det fina dammet blåser bort från de varma ytorna. :wink:

Måste tillägga att jag är faktiskt ganska nöjd med brännaren trots lite problem. Den har aldrig stannat eller varit problem med att få värme till huset. Den har heller aldrig gått speciellt dåligt. Med tanke på att det bara va att sätta fast brännaren i oljeluckan, hönga upp kvarnen och ställa upp förådet. Sedan var allt igång. Det tycker jag har varit kanon.

Sedan att det varit lite inställningsprobelm gör ju inget nu när man blivit nörd av pannrum.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
kiixx
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 12:19
Ort: Klippan (skåne)

Inlägg av kiixx »

Sorry för att sabba en gammal tråd, men jag vill bara säga att jag köpte gummipackningsduk på biltema 2-3mm tjock, och klippte till, så att den passar i kvarnen och på så sätt ökar avståndet mellan det fasta och det roterande kvarnhjulet, och det fungerar bra, samt att det inte läckar ut någonting någonstans utan är så tät så.
Söndraby
VB Duomax 1992 med elpatron.
Biona 2000, MAFA micro förråd.
Skriv svar