ska jag köpa en biona.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

ska jag köpa en biona.

Inlägg av deasstore »

Jag har just nu chansen att köpa en beg biona-brännare. (årsm-05)
Iden med att den ska kunna ställa in färbränningen efter rådande pelletskvallite. Tycker jag är en ganska smart lösning.

Men när man läser här på forumet känns det som att många har problem med dessa., Ska jag strunta i att köpa en sådan brännare pga av alla problem.
Eller har denna brännare blivit bättre.

Vad tycker ni som äger en biona. Har det fungerat bra.
Går det montera i oljebrännar-hålet på en kombipanna.
Vad bör jag tänka på?
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag hade en -05:a som inte funkade så dom skickade en till men den va inte det minsta bättre, Fanns en till inom samma sotningsdistrikt sa sotaren som inte heller funkade så den va oxå bortbytt..

Men om du får den gratis kan du ju testa den.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

oj då..

Är de sånna problem. Hur många har denna brännaren. Kan ju inte vara massa olyckliga köpare där ute.

Då är de nog inge idé att köpa den då..??
Eller vad säger ni... får gärna vara fler som svara. :D
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Finns väl en del som inte har haft samma oflyt som André.

Jag har haft min sedan 2004 och den har fungerat bra. Har nyligen fått byta ut växelhuset i skruvmotorn men i övrigt så har det inte varit några större fel.

Jag har en Värmebaronen Start och jag tog helt enkelt bort min gamla oljebrännare och monterade in Bionan.

Men som sagt det finns andra som det inte gått lika bra för.

Den du skall köpa den av har han/hon haft några problem?

Men om dom inte har haft problem så är det ingen garanti att du får det problemfritt för det verkar som Bionan kan vara lite känslig i vissa kombinationer av pannna/skorstenars utformning/tilluft etc. Men så är det säkert med de flesta brännare.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

skönt att höra lite annat än bara problem.=)

Den som jag ska köpa brännaren av har inte haft några problem senaste året ialfall.
Tidigare har han haft problem med uppstart. Men det visade sig vara för liten mängd pellets vid uppstart.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Det problemet hade jag också i början. Fick öka startdosen och laborera med lite andra parametrar. Ägnade en hel del tid i pannrummet den första tiden med loggning av brännaren måste jag medge.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Okej.

Låter som att det är bra att kunna köra med loggning.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Lars W
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 11:09
Ort: Skattkärr/Karlstad

helnöjd

Inlägg av Lars W »

Har kört nästan helt problemfritt se 060303. Bytt en rotor för en dryg månad sen, och idag växellådan i kvarnmotorn. :?: Kan bero på att jag kör med 4m slang utan hjälpmotor i inmatningen.
Jag är iaf helnöjd med min Biona. :)
CTC1100 -98, Biona 2000-06, 6m Skorsten, 100mm Insatsrör, Mbio Rökgasfläkt med varvtalsbegränsare. Provar all pellets jag kan komma över.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

äntligen lite fler positiva svar.. =)

Brännaren verkar inte vara så dum ändå. =)

Att den är kännslig för varierande tryck i pannrummet tror jag inte blir några problem för mig. Har stor källare med pannrumsdörren öppen.
Skortstenen är ca 10 m. (insatsrör 120)
Det ända är att det finns en 90 gradersvinkel direkt efter pannan.
Kan det utgöra något problem.?? Vad jag har skummat igenom här på forumet. Så verkar den vara känslig för sånna vinklar.?
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Roberg
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 13:23
Ort: Mellersta Skåne

Inlägg av Roberg »

Jag har en Biona som är ca. 4år gammal. Den satt i vår gamla panna och nu i vår nya med nytt insatsrör och har fungerat direkt i båda. Det enda som hittills gått sönder, så att brännaren inte fungerat, är tempgivaren (i brännaren), men när jag väl hittade felet levererade Mbio snabbt en ny komponent. Jag har uppgraderat med tändfläkt och stor sintringskopp. Kontrollera brännarhuset eftersom jag tror att svetsar givit upp på mitt (jag har det gamla) och att det därför har blivit öppningar direkt från brännkammaren ut till brännarröret. Jag har inte märkt någon försämring av brännarens funktion för det, men till sommaren skall jag sätta in en ny brännkammare. Än så länge är jag nöjd med Bionan, men jag har ju klart lagt en hel del pengar på uppgradering och reservdelar (rotor, tempgivare och brännkammare). Jag hoppas att det kommer att gå att få tag i reservdelar i fortsättningen också, eftersom jag tänker försöka hålla liv i Bionan så länge det går och är lönt. Det skall kanske tilläggas att jag aldrig bytt pellets utan bara kört med ett märke, som jag tror har en bra kvalitet.
Biona 2000 först i Parca 3000 och från hösten -06 Combifire med spaksotning. Ca. 100m2 bostadsyta + källare, byggt på 30talet. Ca. 9m skorsten med 120mm slang. Ny brännkammare sommaren 09.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Skönt att höra att denna brännare inte är så dum.

Oftast skrivs det om problem. Men inte så många trådstartare om hur bra det fungerar.
Inte så konstigt iofs. Man vänder ju sig hit om man har problem.. hehe.

Det ända problemet nu är att elpatronen sticker ut lite för mycket. Så att den är ivägen för fallröret.
Antar att jag måste sätt i en annan elpatron som inte sticker ut så mycket utanför pannan. (den har en stor elektronikbox utanför. Effekten är ändå bara 3kw så den bör bytas ändå.)

En fråga till.
Är Biona-brännaren svår att göra service på själv?
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Varför ska brännaren säljas??

Fråga hur mycket aska det blir/ton pellets..

Nu får jag ca 50 l aska från 5 ton pellets, 50 l blir då jag häller över den från grovis till hinkarna så den blir lite komprimerad mot då den ligger orörd i pannan..
Med Bionan fick jag den askmängden på 1 månad.. :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Inget större fel på Bionan, läs mina trådar lite lägre ner med mina inkörningsproblem. Servicen i Finland är av världsmästarklass ett telefonsamtal bort och beskrivning av problemen så fixar sig de flesta problem. Tror ändå att de flesta pronlem som användarna haft med Bionan beror på den som använder brännaren eller pelletsen...

Köp den för ett färgstarkt förhållande som kräver lite mera
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
barfotalasse
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 12 feb, 2007 12:59

Inlägg av barfotalasse »

Köpte hus och biona-2000 för drygt tre år sedan. Bionan har gått som ett skott utom vid ett tillfälle då en diod i styrskåpet brann med följdfel att tändelementet också brann. Tydligen ett känt fel som gick på garantin.

Nu till sommaren blir det ny rotor eftersom den gamla är ganska anfrätt.

Sammanfattningsvis så fungerar Bionan bättre än väntat. Har kört Agrol, BooForssjö, Neova och Jämtpellets och utan att märka någon skillnad på hur brännaren går.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Måste tacka för alla svaren.
Blir mer och mer övertyga om att de blir ett bra köp.

Pratat med tidigare ägaren och han tycker att den fungerat bra.
Skruven hade gått sönder en gång. Och även fotocellen.
Annars inga problem. Den har bara gått och gått under 1års tid utan stillestånd. Dä är bättre än vad jag har nu iallafall.

Och så en fråga till.
Det finns en uppgradering där man ersätter luftspjället med en fläkt.
Har denna modifiering gjort någon skillnad?
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar