ska jag köpa en biona.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Nu när jag har kört konstant i någon vecka så har jag upptäck följande.
Hoppas ni orkar läsa.

Det gnisslar till i skruven ibland någonstans vid kvarnen. Kan det vara skruven som går trögt. Läste lite här om att det är vanligt att skruven sträcker på sig. Nu har jag ju inte så lång skruv så man tycker ju att det inte ska bli sådan påfrestning.
Från förådet går skruven i en lätt böj uppåt för att sedan plana ut mot kvarnen. (som ett utsträckt S)
Har läst att en del har satt i ett plaströr genom skruven för att få en kärna. Och att detta ska göra att allt spån hänger med upp till kvarnen.
* Som det är nu har jag två högar med spån under förrådet. (kommer ifrån änden av skruven & inmatningen till skruven)
* Är det normalt att det smäller lite då och då och att skruvens motor blir runt 30-40° varmt.

Sedan har jag märkt att brännaren går bättre utan baffel. Vilket i sig inte är så lustigt eftersom mottrycket blir mindre då. Men då ökar jag ca 30-40° i rökgastemp. Så en ny bättre baffel som inte motar rökgaserna men ändå låter den ta en längre väg. Då bör jag få lägre RG-temp men endå behålla samma matning och effekt på brännaren. Hoppas bara att teorin med praktik stämmer. :roll:
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Inlägg av nichag »

Vet inte om jag precis är rätt man att svara på detta då jag har dubbla motorer till min matarskruv och därmed, enligt uppgift från andra, en tystare och smidigare gång, men iallafall....
Att det blir spån i "nederänden" tror jag är naturligt. Själv så får jag en ganska ordentlig hög med fint spån om jag inte har alla småplåtar och skydd monterade. Med alla skydd monterade så fylls det på innanför dessa till det blir fullt för att därefter följa med skruven upp.
Att det smäller lite ibland från kvarn och motor tror jag också är naturligt och ligger i konstruktionens natur och kan skapa ganska ordentliga spänningar i matarskruven.
Den som har gjort mitt förråd har slipat till den kant vid vilken pellets kommer i kläm mellan skruv och stos i förrådet. Detta för att skapa förutsättningar för att pellets som hamnar där lättare ska gå sönder mot en vass kant istället för en trubbig ( gick det att förstå?).
Om det hjälper vet jag inte men teoretiskt verkar det vettigt.
Att motorn blir ljummen/ varm tror jag inte heller är något att oroa sig för, har du långa gångtider och bra matning så blir det ju en del arbete som motorn gör.
Mina motorer blir också, uppskattningsvis, 30- 40 grader dvs man känner att de är lite ljumma efter en stund.

När det gäller baffeln så hoppas jag på mer info om du lyckas med det konststycket. Jag har provat lite olika varianter men de skapade alla för högt mottryck med röklukt "bakåt" som resultat.
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Nu har man blivigt en nörd.. =)

Jag har skaffat mig pelconfig. Så nu kan man äntligen se vad som händer. Har ialf upptäckt saker som jag inte skulle ha gjort utan det.

Vad gäller baffeln som jag pratat om tidigare. Så tror jag att jag kan ha kvar den. Men bara om jag öppnar den mer på glänt.
Min matning ligger mellan 28-40%.
Kan dock inte se någon låga ännu. Det verkar som att lågan på denna brännare inte är så stor. Eller så kan det vara så att den sug in genom den nedre öppningen mellan olje och vedkammaren.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Min låga vid "normal" drift har alltid varit mellan 20-30cm ut från brännaren, vid enstaka tillfällen blir den ännu lite längre eller lite kortare men där ligger den å pendlar.

Min skruv är nog det som bråkat MEST för mig under åren, men numera kör jag som sagt utan "kärnan" som sticker in i mitten av spiralen vid intaget, den går ändå alltid av.... och det fungerar JÄTTEBRA utan den, skruven blir dessutom tystare. Min skruv är också numera kapad så den slutar cirka 3-4cm innan "botten" på intaget, även det minskade ljudet från både skruv ock kvarn.

Sammantaget innebär det att skruven egentligen vill mata på något MER än vad kvarnen kan mala, så det går liiite tungt, men inte så farligt, och som sagt väldigt tyst, och brännaren ligger EXCEPTIONELLT stabilt i temp matning när väl pannan kommit upp över sådär 60-65 grader, innan dess varierar draget rätt kraftigt.

Men när den väl nått dit ligger den och pendlar på kammartemp mellan cirka 655-665 i låååånga svepande perioder. Matningen ligger lika lugnt å tuffar mellan 27 och 32% då.

Men efter uppstarten, innan pannan blivit så varm att draget är stabilt genom den, är det lite jojjo och vanligen en svaaag doft av rök när matningen gått upp till "arbetsområdet", men den försvinner nästan direkt.

Eftersom brännaren jobbar stabilt så, är jag nöjd :)

Det där med det varierandr draget GENOM PANNAN beroende på panntemp gav mig mycket huvudbry de första 2åren, eftersom dragregulatorn inte påverkar det öht 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Nu har jag ändrat till ännu lägre kammartemp. Provade på 670°.
Samtidigt hade jag sotat ut pannan och brännaren. (har fortfarande en del avlagringar i röret. Kan ju bero på för hög temp.?)
Sedan så spände jag åt låsningen för luckan till rostret och annat som sitter under. Det spände inte åt tillräckligt. (kan ju varit dåligt tätat där i mellan.)

Antar att det jag gjort har påverka ganska mycket.
Det som hände nu var att brännaren bara gasade på som aldrig förr. hehe
Fick nu ett snitt på 45% matning. Ligger och pendlar mellan 40-55%.
Kan har blivit lite för mycket inställningar på en gång. Ska prova öka tempen till 680. Sedan sänka draget på dragluckan till 17pa.

Ska försöka se lågan genom luckorna. Det låter ialfall som att det är låga och just nu känns det som att den inte måste jobba lika mer.
Intergratorn (eller hur det stavas) sjönk ifrån 2000 till att ligga mellan 100-500. Om jag inte mins fel så har den lite med mottrycket i pannan att göra. Men vad är optimalt??
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Optimalt är när lågan är så stabil som möjligt och askan blir fin :wink:

Typ.

Det är ungefär där jag har landat efter 6års iakttagande.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Så gött.=)
Skönt att ha ett sådant bra forum att luta sig tilbax på.

Nu börjar det ialf likna nått. Detta jetplansljud har försvunnit.
Verka flåsa lete mer som det ska göra. Men man ska inte roppa hej än..

Kan inte förstå att förra ägaren körde på 740 grader i kammaren.
Dä kan inte ha gått bra. Det lustiga är att den var inlämnad för byte av nya kammaren. Men ändå har de inte ändrat tempen. Det låter lite märkligt. Jag frågad dem men de påstos att de kanske inte fått styrsystemet inlämnat. Jaja. nu är det fixat iallfall. :thumleft:

Jag återkommer med rapport.
Är sugen på att testa barkpellets. (snålänning som man är)
Men senaste jag hörde var att det inte gick i biona.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Det går med bark, men det askar som f-n.
Högst obekvämt.

Låter ju onekligen som om styrsystemet inte varit inlämnat ja, 740 grader med nya kammaren lär inte funka så bra, om man inte vill elda upp alltihop kanske.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Okej..
Har lite problem med att brännaren verkar gå fett.
Det ryker mer ur skortsten sedans jag börjat köra med lägre temp.(var 740 nu 690)
Vad kör ni för inställningar. orginal??
Jag har en startdos på 45sek. Vilket innebär ca 2,25dl pellets. Är inte det för mycket?

Helt plötsligt känns det som att problemen uppstår. När man läser i gamla trådar så har man samma problem som andra. med svart rök osv.

Kan det vara så att brännarkammaren har fått några defekter av att elda med för hög temp. ? Nu känner man sig som nybörjare igen. :(

Ska iallaf kolla luckorna som ska öppna och stänga att de fungerar. Har precis sotat pannan och brännaren så dä går att utesluta. Fler tips?
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

För mycket primärluft ? (effektjusteringen som MBIO kallar den).
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

okej..
Kan det ge upphov till svart rök?
Det jag skrev om luckor innan. jag menade spjäll..

Sotet är ju ialafall grått. Men ser man på röken ute så ryker det svart.
Ska kolla om jag inte ska justera tillbaka rotorn lite och så ta bort några skruvar på primärluftskanalen.
Kan ju vara så att jag ska ner några sekunder på startdos. Ska prova på 40sek och så minmatning på 15%. se om inte starten blir bättre. Som det är nu vid nysotat så tar det 12min tills att den ökar matningen. ganska hyfsat.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Hur lång gångtid har du ?

Kör man utan acktank är det en bra idé att brännaren inte sticker FÖR snabbt i uppstarten för då vill den gärna mata på hårt och dyka i temp direkt, då blir förbränningen lite kass en stund, kanske så att har du inte acktank blir hela cykeln "kass" då. Bättre att brännaren får tända upp lugnt och stilla så den arbetar stabilt, den förbränner bättre då.

Så Snabb upptändning i sig är inget direkt mål även om det driftsmässigt är praktiskt. Har märkt att iaf min jobbar riktigt fint med fin låga (och knappt synlig normal pelletsrök från skorstenen) från cirka 600graders temp under upptändning, och då säger det sig ju självt att man inte behöver stressa upp den i temperatur, viktigare att det är stadigt och stabilt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

japp!!
Antar att uppstarten inte är så viktig. Men det käns skönt att den iallafall inte tar 25 minuter innan den börjar mata på.

I nu läget med dragregulator på 15pa. och lite mindre startdos så tar det ca 15min innan den börjar mata på för drift.
Räknade dok ut att jag spar mer pellets vid snabbare start. (fast det handlar om ca 50gram per start) :D inte så mycket direkt.. handlar väll om 3-4 säckar om året..=P
Men det är nog som du säger snillet. Att brännaren går sämmre ett tag efter uppstarten när man hettsar upp den i temp. Så då förlorar jag där istället.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

ojj. Såg nu att du ställde en fråga snillet.

Mina gångtider ligger på ungfär 80 minuter.
Sedan tar det ungefär 1-1,5 timme innan den startar igen.
(beror ju på hur kallt det är och hur mycket varmvattenutag som sker)

Har en exonompanna med 260 liter vatten som ska värmas.
Hysteres ligger på 70-88°C. Har ca 10-12 starter per dygn.

Funderar på att skaffa en akumulator tank. Men är tveksam om det skulle fungera så bra till en kombipanna. Kan tänka mig att det tar lång tid innan man får upp värmen i tankarna.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Ja, har du en gångtid på 80 minuter så skall det väl inte vara några direkt problem, du har med andra ord rätt så rejäl vattenvolym i pannan ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar