Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Re: Diverse problem med Bionabrännare

Inlägg av pitch »

Lasse Kil skrev:Jag har haft följande problem med min bionabrännare sedan installationen i augusti:
Obränd pellts har lagt sig framför fotocellen så att den har löst för utebliven låga. Detta har hänt åtskilliga tiotals gånger.
Två gånger har brännaren löst för hög temp i fallröret, orsak okänd.
Matarskruven har gått av en gång (standardlängd).
Fallröret har fyllts med pellets utan att skruvmatningen har stoppats, det brann för fullt i brännaren vid detta tillfälle.

Angående den sista punkten har jag sagt åt MBIO att de ska uppfylla den i försäljningsmaterialet utlovade funktionen att skruvmatningen ska stoppa när nivå i fallröret uppstår. Om de inte klarar av detta på ett tillförlitligt sätt så får de ta tillbaka brännaren då de inte uppfyllt utlovad säkerhetsfunktion.

Vidare så har jag kraftiga smällar i skruv samt störande ljud från kvarn.

Sammantaget så blir mitt råd till andrasom går i köptankar att hellre kolla andra fabrikat.
Du har mitt fulla medlidande.
Jag känner igen problemen och kan inte annat än instämma i ditt råd till de som går i köptankar...

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Lasse kil

Jag tror dina problem kan lösas med att man förändrar känsligheten på fotocellen,.. den verkar justerad för lågt... (det skall allså brinna mer innan den tycker det är eld i brännaren)

Dock löses inte skruvens problem med detta.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Fel på skruv/hjälpmotor.


Min skruv gick av häromdagen, i samband med det så gick växellådan till hjälpmotorn sönder med..

Ringde Mbio och fick en ny dagen efter.


När man tittade i växellådan så ser det ut som ett av kuggenhjulen inte har varit härdat ordentligt och då blivigt duktigt deformerat.

Känns som det var ett måndags ex.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
pelle-ts
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 27 jan, 2006 17:31

Justering fotocell

Inlägg av pelle-ts »

Har kört med Bionan ca 1 år och haft väldigt lite problem. Största problemet var att jag i början köpte riktiga skitpellets (begrep inte bättre då). import någonstans österifrån.
De brann väldigt dåligt och pyrde bara när brännaren skulle starta. Fotocellen tolkade detta som låga och fortsatte att mata på pellets tills fallslangen var som en stoppad korv, eftersom kvarnen fungerade som en korvstoppnings- maskin i detta läge.
Efter pelletsbyte och omjustering av fotocellen har den fungerat mycket bra.

En problem som har tillkommit är att sintringsluckan inte öppnar - någom som haft detta fel och vet orsaken ?
Biona 2000 med NibeCity
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Re: Justering fotocell

Inlägg av Tobben »

pelle-ts skrev:Har kört med Bionan ca 1 år och haft väldigt lite problem. Största problemet var att jag i början köpte riktiga skitpellets (begrep inte bättre då). import någonstans österifrån.
De brann väldigt dåligt och pyrde bara när brännaren skulle starta. Fotocellen tolkade detta som låga och fortsatte att mata på pellets tills fallslangen var som en stoppad korv, eftersom kvarnen fungerade som en korvstoppnings- maskin i detta läge.
Efter pelletsbyte och omjustering av fotocellen har den fungerat mycket bra.

En problem som har tillkommit är att sintringsluckan inte öppnar - någom som haft detta fel och vet orsaken ?
Det verkar som en del får problem med att styrningen tror att det brinner när det inte gör det..

Jag har justerat om fotocellen så att den kräver lite mer ljus än den gjorde från början, och jag har inte haft ovanstående problem sen dess..

Så det kanske hade fungerat i ditt fall med?
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Jag har råkat ut för nåt konstigt senast idag..
det är att värderna ändrar sig nu var det max o min
matning?? dom stod på 10 och 8 :shock:

En annan gång när jag kom ned till pannrummet
gick matningen för fullt o då visade min matning
2089 jo ni läste rätt 2089???? det är i reglerparameter
som det ändrar sig.

mvh christer
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag har oxå sett det.. men jag märkte aldrig att brännaren brydde sig ?
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Idag så när jag kom ned till panna ja jag hörde det redan i trappan
att matningen gick för fullt???VILKEN låga slog i väggen på pannan
o det gnistrade vid drag regulatorn.
Säkert gick den på 30kw eller nåt stod o tittade på den en stund
men den verkade inte ha nåt imot detta trodde att snart skulle
röret bli fullt av pellets men icke, den gick säkert så i 5min innan
jag stängde av den??? matningen var fast på 27%..

mvh christer
3za
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 16:01
Kontakt:

Inlägg av 3za »

Hej allihop!
Jag är ny i Bionafamiljen och har lusläst detta forum. Mycket matnyttigt! Har haft brännaren sedan 10/2-06. Den fungerade klockrent i 5 dygn. Sen askade vi ur och fyllde på Mafa-miniförrådet, då hade vi kört 10 st 16 kg-säckar med Solett-pellets. Men det fanns kvar såpass mycket pellets att man inte såg matarskruven. Efter det började larmet "låga ej detekterad" att visas. Letade fel. Hittade inga. Provkörde igen. Samma fel. Kollade loggen och datainställningar. Allt verkade vara ok. Tills det började ryka lite här och där. Det rykte t.o.m. under Mafa-förrådet. Temp-loggen såg ut som en EKG-kurva efter en hjärtinfarkt.

Då upptäckte vi att luftspjället hade lossnat. Mailade försäljaren Micke på DinVVSbutik som ringde 5 minuter senare och erbjöd sig att hjälpa till med att få tag i någon på Mbio. Min man svetsade fast luftspjället mot staget igen efter att ha konsulterat Stefan på Mbio (allt detta på en söndag! Snacka om service!).

Nu verkar det fungera igen. :D

/Teresa
mohjoj
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 04 apr, 2006 15:27

Inlägg av mohjoj »

Hej!
Väntar just nu på att få tillbaka min kvarn efter att ha skickat in den för lagning till Mbio. Ett av kvarnhjulen hade lossat i svetsen och fungerade inte för malning. Övriga fel jag har haft på min Biona sedan hösten 2004 är att pinnen vid intaget i skruven lossnade och följde med upp i skruven och stopp i skruven ett par ggr. Brännaren tänder nästan aldrig på första försöket. Har förlängt startmatningen lite och det blev nog bättre men är ändå inte helt tillförlitligt. Ska prova nya parameterfiler i samband med att jag sätter in den lagade kvarnen. Har också haft missljud som jag tror kommer från rotorn. Observerade att den stod still en gång och jag fick peta igång den. Behöver kolla rotorn och ev rengöra och kolla växellådan. Har i stort sett varit nöjd med Bionan men tycker att det har blivit för mycket småfel det sista. Man blir orolig för livslängden om det börjar redan efter ett par år. Någon som har flera års erfarenheter?
Biosolpannan, Biona, Lesol 10 kvm
svinevik
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 22 nov, 2004 00:02

Inlägg av svinevik »

Svetsen mellan axelröret och skivan som roterande kvarnhjulet sitter fast-skruvad på tröttnade nu i början på fjärde säsongen. Annars har det hurvat och gått. Rotorn slits. Har bytt en gg. Har 10m skorsten med insatsrör dragregulator. Har satt brännaren i vedluckan på min Nibe kombi.
maanma
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 27 jul, 2006 09:28

Inlägg av maanma »

mohjoj skrev:Brännaren tänder nästan aldrig på första försöket. Har förlängt startmatningen lite och det blev nog bättre men är ändå inte helt tillförlitligt.
Alla som har svårigheter med starten skulle prova dessa parameter (tror jag):
Bild Bild

Om man har problem med låga så skulla man prova med T2B=25.
Max antal Startförsök skulle vara tre gånger.
Jämä Junior 121 -82 (150 l) + Biona #1023 + Oilon Junior -93 + 300 l el-panna + 6m2 solvärme, 110m2, brädhus år 1948 (energiklass E), 9 m pipan med KW i Åbo.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

maanma skrev:
mohjoj skrev:Brännaren tänder nästan aldrig på första försöket. Har förlängt startmatningen lite och det blev nog bättre men är ändå inte helt tillförlitligt.
Alla som har svårigheter med starten skulle prova dessa parameter (tror jag):
Bild Bild

Om man har problem med låga så skulla man prova med T2B=25.
Max antal Startförsök skulle vara tre gånger.
Jag har tagit i lite till.... för att få säker uppstart med olika pelletssorter, så jag kan byta sort utan att behöva ändra parametrar. Att brännaren sedan startar osedvanligt kvickt med vissa pelletskvaliteer då upplever jag inte som ett problem. Återkommer med mina inställningar.

Edit---

Såhär:
Bild

Med dessa inställningar kör jag allt jag lyckats komma över utan problem...., testat allt mellan himmel å jord i inställningsväg under mer än 2 års tid nu.
Senast redigerad av snillet den tor 23 nov, 2006 21:50, redigerad totalt 1 gånger.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Min brännare har stått still ett tag pga av att utgående
axel från växellådan sprack??? varför då! jo den var
genomhärdad o pga slag o diverse vibbration från kvarnen
sprack den till slut i kilspåret.
Som tur va så har man sånt jobb så man fixar själv
svarvade en i ett seghärdat material istället.

mvh christer
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag tycker det verkar som Bionan är lite taskigt tillverkad, det har varit flera inlägg om dåligt svtsade delar och liknande, är detta en felaktig uppfattning eller finns det någon sanning i ett sådant påstående, det kanske bara handlar om ett lite antal måndagsexemplar exempelvis ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar