Slumpvisa stopp.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Slumpvisa stopp.

Inlägg av danei »

Nu har jag fått ett nytt fel på min brännare.

Rätt som det är stannar den bara. Larm dioden blinkar till kortare än en sekund och brännaren stannar. Den gör ingen nedsläcknings cykel, den visar inget larmmeddelande. När den kallat så startar den upp igen. Det är slumpmässigt hur länge den går innan den stannar. Så det händer fortfarande att den kör fulla cykler. Jag gissar att den har gjort så här ett tag utan att jag märkt det. Men nu är det så illa att den inte håller pannan varm. Är det någon annan som sett fenomenet?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Slumpvisa stopp.

Inlägg av danei »

Nu testade jag att ansluta min extra styrning till brännaren. Då gick den i 5 min och gjorde exakt samma stopp. Finns det någon annan input än maxtermostat som kan få brännaren att stanna utan att ge felmeddelande? Uppenbarligen ligger inte felet i styrningen som jag trodde.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Slumpvisa stopp.

Inlägg av Icecap »

Kokskyddet får inte återställas automatisk, det måste enbart kunde återställas manuellt. Alltså kan det inte vara det som är felet.

Men glappkontakt låter som ett sannolikt fel.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Slumpvisa stopp.

Inlägg av danei »

Maxtermostaten är inte ett kokskydd. Det är just en maxtermostat som stänger av brännaren när pannan är uppe i max temperatur. Jag testade att koppla om till en annan termostat, utan förbättring. Sedan insåg jag att det inte kan vara den, för då skulle den köra en ned släcknings cykel. Så det är mer sannolikt att det är slingan, överhettningsskydd, pannlucka eller fallrörsöverhettning som strular. Kortslutning av överhettnigns skyddet hjälpte inte. Nu testar jag fallrörets skydd.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Slumpvisa stopp.

Inlägg av micke_932 »

Brytare i luckan brukar ju kunna bråka en hel del.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Slumpvisa stopp.

Inlägg av danei »

Det har jag ingen. Så det kan det inte vara.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Slumpvisa stopp.

Inlägg av Roli »

En glappkontakt som dessutom kanske påverkas av värme. När det blir varmt så bryts något som får brännaren att stanna, när det sedan kallnat så återgår kontakten och brännaren fungerar som normalt igen.

Kanske en kallödning i styrsystemet??
Du får kontrollera alla kabelanslutningar/komponenter som styr brännaren.

Edit: Du hade ju redan testa med en annan styrning så då utgår ju glapp/kallödning i den....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Slumpvisa stopp.

Inlägg av danei »

Nu har jag byglat över fallrörstermosäkringen och det verkar hjälpa. Så jag ska nog se till att byta den.
Skaparen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 21 okt, 2012 10:49
Ort: Tärnsjö

Re: Slumpvisa stopp.

Inlägg av Skaparen »

Jag har haft samma problem och det var fallrörstermostaten. Jag löste det genom att löda anslutningarna på termostaten då nitningarna var lite lösa. Problemet uppstår nog för att man kommer åt kablarna när man tar bort ytterhöljet.
Parca Minett -65, Biona Active -07, Hembyggt miniförråd
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Slumpvisa stopp.

Inlägg av danei »

Aha, ja där kan ju problemet vara. Det ska jag testa med.
Skriv svar