Problem med matarskruv

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Nikki_Sixx
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 18:07
Ort: Motala

Problem med matarskruv

Inlägg av Nikki_Sixx »

Hej,

Det hela började med att skruven gick av, svetsade den och efter det har det bara jag ett skumt problem, skruven går så tungt att motorn inte orkar dra runt skruven

Tömde pelletsförrådet och drog ut skruven som verkligen satt stenhårt fast. När det var tomt på plllets gick skruven väldigt lätt så jag fyllde på pellets igen. Skruven gick sedan ca. 1 timme innan den fastnade igen. Tömde förrådet igen och skruven gick ca 1 timme igen, för att sedan fastna.


Någon som har någon idé vad det kan vara.
Pelletsbrännare Biona 2000, Tillverkningsnummer 2002,
Panna HBM-55 från 1971
10 m skorsten
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Problem med matarskruv

Inlägg av FRS05 »

Det låter nästan som om själva spiralen inte är centrerad i röret eller inte sitter fast ordentligt. Ser det något konstigt ut på det planet? Eller har själva spiralen blivit skrev på något sätt? Det låter konstigt att den gick av i första läget men sen när du svetsade den. Kan det inte vara så att den inte är lika dant dimensionerad hela vägen? Alltså så att det blir att spiralen exempelvis drar med sig mer pellets i början av spiralen. För att sedan när den kommer till delen ovanför där den var svetsad så blir det för mycket pellets och sätter igen sig där efter ett tag. Det var bara lite tankar som jag hade.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Nikki_Sixx
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 18:07
Ort: Motala

Re: Problem med matarskruv

Inlägg av Nikki_Sixx »

Hej FRS05,

Tack för snabbt svar.

Skruven ser ju likadant dimensionerad ut och den har ju fungerat felfritt tills förra veckan (då den gick av). När den fastnade första gången så lossade jag ändstossen men skruven satt fast i själva röret.

Antar att du menar själva matarskruven med spiralen?
Pelletsbrännare Biona 2000, Tillverkningsnummer 2002,
Panna HBM-55 från 1971
10 m skorsten
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Problem med matarskruv

Inlägg av Icecap »

En kärnlös skruv som har motorn i utloppsändan blir ju automatisk så att vid lite motstånd kommer den att "spola upp" sig så att den ökar i diameter. Är marginalerna inte stora nog kommer den att spänna fast sig i röret och ju mer motorn drar, ju bättre sitter den.

Så har den varit bruten och brottet inte är ganska nära motorn skulle jag råda till att byta hela skruven. Brottet kan mycket väl ha utlöst en diameter-ökning som gör att spelrummet är för litet varför den spänner sig fast.

Om den är fast i röret är jag tvärsäker på att man, vid att veva den retur några vara, kan få loss den ganska enkelt. Är det så ser jag det som ett mycket tydligt tecken på att det är skruven som är "utmattat".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Problem med matarskruv

Inlägg av deasstore »

Håller med dig icecap.

Troligtvis är skruven utmattad.
Hade problem med att skruven fastnade och gick trögt.
Till sist gick den av och jag kapade röret och monterade ihop allt igen.

Det höll några veckor så gick skruven av igen. Då bytte jag till en ny skruv och vips så fungrade allt igen.

Hoppas det är lika enkelt för dig. :wink:
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Problem med matarskruv

Inlägg av danei »

Om den fyller för mycket kan det hjälpa att sätta en kärna i skruven vid inloppet. De även till att lutnignen inte ökar så ska det inte kunna fastna. Hur ser skarven ut efter reparationen?

EDIT: Jag ser att vi bor på samma ort. Jag har två extra skruvar en stadard och en längre. Hur lång är det du behöver?
Nikki_Sixx
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 18:07
Ort: Motala

Re: Problem med matarskruv

Inlägg av Nikki_Sixx »

Hej,


Allt löste sig med att jag köpte ny skruv Min skruv är 5 m lång så det blev ju en slant.

Danei, har du en ändhylsa extra, min är sliten.

Mvh

Nikki
Pelletsbrännare Biona 2000, Tillverkningsnummer 2002,
Panna HBM-55 från 1971
10 m skorsten
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Problem med matarskruv

Inlägg av danei »

Jag har en komplett extra uppsättning brännare med skruv och allt. Optosensorn saknas det är allt. Dessutom har jag en lång extra skruv.

På vilket sätt är den sliten? Mina två är lite olika utformade, men båda är okej.
Nikki_Sixx
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 18:07
Ort: Motala

Re: Problem med matarskruv

Inlägg av Nikki_Sixx »

Hej Danei,

Ursäkta mitt sena svar (är inte inne här när det funkar).

Problemet med ändhylsan är att själva ändpluggen har lossnat ett antal ggr. Den sitter ju bara fast med en stopp skruv. HAr löst det med att borra och gönga två hål till för att på det sätt få den mer fixerad.

Ha det!
Pelletsbrännare Biona 2000, Tillverkningsnummer 2002,
Panna HBM-55 från 1971
10 m skorsten
Skriv svar