Allmänt upprop!!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Sampe71
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 10 mar, 2012 20:47
Ort: Väja

Allmänt upprop!!!

Inlägg av Sampe71 »

Hej "alla"!

Skulle vara roligt att veta, hur många är vi nu som fortfarande kör med BIONA-brännare!?
Det är ju rätt dött i Biona tråden nu för tiden, men det är väl förmodligen för att Bionan bara
går och går... :D

Skriv gärna något om ni fortfarande eldar på...

Själv är jag supernöjd användare sedan ca 4år! Lite inkörningsproblem och lite självförvållade
problem i allra första början, men sen har den fungerat klockrent! (Helt allvarligt!!!) :)

//Micke
Albin Futura -97, Biona 2000 -05
10m skorsten
Tigex dragregulator
Hus byggt -29, tillbyggt -99, ca130kvm, 22gr
Garage, byggt -10, 72kvm, 18gr
8m kulvert till garage
Skaparen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 21 okt, 2012 10:49
Ort: Tärnsjö

Re: Allmänt upprop!!!

Inlägg av Skaparen »

Hej. Jag är inne på mitt andra år som Bionaeldare och den bara går o går. Det är nog så att har man inga problem så är man inte så aktiv på forumet. :D
Parca Minett -65, Biona Active -07, Hembyggt miniförråd
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Allmänt upprop!!!

Inlägg av danei »

Jodå den rullar på så fint.
Inga problem även med massor av spån, uraskning någon gång per år. Jag kan inte vara annat än nöjd.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Allmänt upprop!!!

Inlägg av ztz »

Firar 10 år nästa år. Det rullar på man kan sin Biona vid det här laget :wink:
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
andwi
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 24 okt, 2010 05:05
Ort: Holmsund

Re: Allmänt upprop!!!

Inlägg av andwi »

Tänkte just skriva en rad om att vår brännare också fungerar sedan flera år. Jag insåg snabbt att för att kunna ha pellets (Bionan?) så behöver man kunna fixa en del saker själv, och upptäcka fel innan det är för sent. I början hade vi en tekniker hit ett par gånger, men han klagade mest över att Bionan var skit. Jag tror problemet är att den är annorlunda än andra brännare. Nu fixar jag saker själv, byter packningar och liknande då de tar slut. Filar lite här och där på saker. (Har fortfarande ett mindre problem med att det blir beläggning på fallrörets insida, gråsvart och hårt; jag knackar loss det med en skruvmejsel var annan/tredje vecka).
Vi hade problem nu i veckan: kvarnen började gå segt, det blev inte någon vidare värme i pannan. Tog isär kvarnen och den var förstås full med spån och annat klägg. Men när jag startade om så hade foto-cellen fått spatt. Den detekterade låga direkt. Efter lite joxande så kunde jag få det att fungera genom att vrida på justeringspotten (till höger, på det under kortet). Jag förstår fortfarande inte varför det behövdes, det har annars fungerat oklanderligt i kanske 4 år. Man ska nog ta i sär och göra ren kvarnen någon gång per år och efter varje gång den har övermatat (på grund av stopp i fallröret).
pelle-ts
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 27 jan, 2006 17:31

Re: Allmänt upprop!!!

Inlägg av pelle-ts »

Min erfarenhet med Biona är att om man har gott om tid och vill tillbringa den i pannrummet är Biona ett bra val, likaså om man vill betala för hutlöst dyra reservdelar.

Mbio släppte ut ofärdiga produkter på marknaden och kunderna var försökskaninerna, men så småningom gick inte produkten att sälja längre och produktionen las ner. Som tack till de kunder som litat på företaget och köpt deras ofärdiga produkt tillhandahåller man idag svindyra reservdelar för att klå kunderna på ännu mera pengar. Ex.vis såldes "tändelement" från varmluftspistoler för 500:- som de säkert betalat minst 50:- för.

Mitt tips är att dom du har en Biona som funkar någotsånär och du vill fortsätta med den, köp kompletta beg. brännare på nätet, de brukar bli billiga, eftersom många tröttnat. Med lite tur har man en bra uppsättning reservdelar för framtida behov.
Biona 2000 med NibeCity
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Allmänt upprop!!!

Inlägg av danei »

Jag harvarit nöjd med min biona. Man slipper många av de problem som många andra verkar ha.
Men nu är det slut på min tid med Biona, den får gå vidare med en ny ägare. Jag flyttar till en annan fastighet där det är ved som gäller. Dock med en av de sämsta pannor som tillverkas, Viadrus 22. Den blir nog utbytt inom en inte allt för avlägsen framtid.
LarsH
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 09 jan, 2016 18:21

Re: Allmänt upprop!!!

Inlägg av LarsH »

Nu i veckan pensionerade jag min Biona från 2004. Brännaren i sig varit driftsstabil och enda del som jag behövt byta är rotorn.

De sista åren hade jag dock problem med beläggning på fallröretvid vid brännaren och i år började det stiga upp rök till kvarnen. Det visade sig att det var ett hål i brännarhuset som var orsaken. När jag rev kvarnen hittade jag förkolnade spånrester. Det måste ha varit nära att det började brinna i kvarnen!

Nytt brännarhus med packningar skulle gå på ca 4.000:- vilket kändes tveksamt att lägga på en 11 år gammal brännare. Det blev en 2 år gammal begagnad Effecta Supra Aero istället.

Nu kan jag konstatera att det egentligen bara var montaget som var enkelt med Bionan, den passade ju i oljebrännarens stos. Men det blev dessto mer arbete med uraskning i ett decennium. Jag har haft problem med flygaska i både min Pellmax VX och en tidigare kombipanna.

Med Effectan hamnar askan i asklådan där den skall vara istället.
Skriv svar