Ger upp!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Ger upp!

Inlägg av Zwentomen »

Nu begravs Bionan för gott. Sämre brännare har väl aldrig någonsin tillverkats....blir att hitta på någon annat komplement till veden
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Re: Ger upp!

Inlägg av kari »

Här i Finland,som du okså bor,har många gått över fron Biona till janfire nh mody.Du har janfires inistallerare i närheten,om du är intreserad .Om du kan finska kan du läsa pellettikeskustelu.net.
Jag också funderar på att gå över till Janfire,om draget i skorstenen räcker till.
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Re: Ger upp!

Inlägg av Zwentomen »

Ok! Bra att veta. Vem installlerar Janfire häromkring? Har den som ett alternativ, ett annat var px 21 eller axon som den nu heter men återförsäljarna häromkring sa att det är stor problem med softvaran på px 22/axon för tillfället och rekomendrade den inte.

Jag brukar nog läsa båda forumen och det verkar som om de flesta håller på att ge upp. Själv har mitt mått blivit rågat under våren...250 euro i delar och nu är det krångel med tändningen igen...alldeles för opålitlig brännare. Jag har pelletsen som komplement när jag är borta och då vill jag att det fungerar utan att frun skall sprinnga och kolla i pannrummet för jämnan. Pellets som komplement är jag inte beredd at ge upp än
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Re: Ger upp!

Inlägg av kari »

Googla på multiheat och klicka på återförsäljare.
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Ger upp!

Inlägg av sänkan »

Hej
Eldar själv i en hobbybrännare så länge det är kul.
Skulle jag ha något som fungerar i ur och skur utan något som fastnar eller hakar upp sig skulle jag välja
Biobjörn, tidigare namn Bionordic Viking B16. Tryckluftsuraskning i stället för skrapor som kan haka upp sig och billiga reservdelar. Priset 19000 SEK är inte högt. Installationen enkel.
Janfire är bra men priset rätt högt. PX21 P21 PX22 AXXON och allt vad de heter ska du hålla dig långt borta från om du vill undvika problem.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Re: Ger upp!

Inlägg av Zwentomen »

Har nära till återförsäljare av Janfire....vis av erfarenhet är det något som man bör uppskatta. Några hundra euro till eller ifrån bekymrar inte så mycket om jag vet att det funkar när jag är borta
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Re: Ger upp!

Inlägg av kari »

Frun kan alltid ringa återförsäljaren för hjälp,be dom komma om det är nonting fel.
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Ger upp!

Inlägg av sänkan »

Kari sätter fingret på det sämsta med Janfire. Det är bara återförsäljaren och ingen annan som ska befatta sig med brännaren. Har ÅF semester, annat att göra, är på kurs eller har gått i kk så finns det ingen att vända sig till om denna apparat fylld med invecklad elektronik och elektromekanink börjar krångla.
Alla andra brännartillverkare kan man kontakta som privatperson men inte Janfire.
Senast redigerad av sänkan den fre 02 mar, 2012 12:23, redigerad totalt 1 gånger.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ger upp!

Inlägg av Roli »

Nja... Ariterm och EcoTec brukar inte heller svara på frågor från privatpersoner, de hänvisar till återförsäljaren/installatören. Så att säga att alla andra utom Janfire svarar stämmer inte.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Ger upp!

Inlägg av Jakob »

Det kan ju vara skillnad på finska och svenska marknaden. Eventuellt kan ju partnerprogrammet se olika ut på olika marknader.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Ger upp!

Inlägg av sänkan »

Ja då har Ariterm också blivit sämre. Tidigare var dom inte helt omöjliga.
Synd bara att den supportlösningen ska finnas just för de mest komplicerade brännarna.
Det tekninkt enklare brännarna utan rörliga delar reparerar man rätt enkelt själv men blir der komplicerat så blir det svårt.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Re: Ger upp!

Inlägg av Zwentomen »

Bionan har ju på intet sätt varit svår att reparera. Bra beskrivningar som en normal halvhändig lätt förstår och återförsäljaren här i Finland är mycket trevlig och kunnig. Största problemet har varit att man inte kan lita på eländet.

Fick en offert på janfire idag och den är inte mycket dyrare än bionans riktpris i finland. Sen är det frågan om det lönar sig bättre för mig att köra på elpatron de gånger jag är borta i jobbresor? 10-20 nätter per år. Om solen lyser hälften så bra som idag så räcker solen relativt långt under halva året. Och de gånger jag är borta när det är svinkallt är 3-5 nätter per år....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Ger upp!

Inlägg av micke_932 »

Elpatroner är ju definitivt mer tillförlitligt än pellets oavsett vilken brännare du har så om det inte behövs mer än så så kan nog elpatroner vara ett bättre alternativ.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Re: Ger upp!

Inlägg av Zwentomen »

Plus att vi har en luftvärmepump som är tänkt mest för kyla. Men kanske den får jobba lite mera de ggr jag är borta i jobbresor nu för att stabilisera upp elförbrukningen
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Re: Ger upp!

Inlägg av Zwentomen »

Så var brännaren såld
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Skriv svar