Skruven av?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
andwi
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 24 okt, 2010 05:05
Ort: Holmsund

Skruven av?

Inlägg av andwi »

Fyllde pellets för ett par dagar sedan. I dag stannade brännaren med övertemp. Kollade matningen, och det kommer bara kanske 7 gram bränsle per minut. Jag gissar att det borde vara 10 gånger mer. Det kan väl vara så att skruven har gått av inne i förråden så att en stump fortfarande matar på lite grann. Jag har kört matningen i kanske 20 minuter och ser ingen skillnad. Innan jag skottar ut tre ton pellets på källargolvet skulle det kännas skönt om någon har en annan teori. Om nu skruven är av så antar jag att jag måste tömma ut all pellets, plocka bort allt skrot och sedan försöka korta slangen med någon dm.
Annars har den funkat utan anmärkning i något år. Man skall väl inte vara förvånad att om det nu är skruven som är av så händer det när förrådet är fullt och vi skall åka bort om ett par dagar...


Andreas
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Skruven av?

Inlägg av deasstore »

I mitt fall när skruven gått av har jag bara dragit ut den. (tömde inget ur behållaren. Men hade intaget kvar)
Sedan så lirkade jag in skruven igen. (tog bort matningsbegränsaren, "pinnen" som sitter i botten)
I mitt fall så har jag ju flexskruv och bionas inmatning.
Vet ju inte om du har samma lösning.

Har skruven väl gått av en gång så är den oftast sliten hela vägen. Min gick av flera gånger under en vecka. Så jag bytte till en ny skruv.
I mitt fall så var det aldeless för hår pellets. Och det fungerar sälla med denna lösning av intag och flexskruv.
Jag tog bort matningsbegränsaren så försvann smällarna. Men matningen blev enorm vilket gör att den inte går så bra. Mycket upp och ner i temp.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
andwi
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 24 okt, 2010 05:05
Ort: Holmsund

Re: Skruven av?

Inlägg av andwi »

deasstore skrev:I mitt fall när skruven gått av har jag bara dragit ut den. (tömde inget ur behållaren. Men hade intaget kvar)
Sedan så lirkade jag in skruven igen. (tog bort matningsbegränsaren, "pinnen" som sitter i botten)
I mitt fall så har jag ju flexskruv och bionas inmatning.
Vet ju inte om du har samma lösning.
Jag gjorde först så, fast jag förstår inte om du kunde få ut matningbegränsaren på det sättet. Eller drog du ut slang och allt? Jag fick in skruven så pass långt att jag behövde kapa c:a 7 cm av slangen. Jag provade att köra så men hade alldeles för dålig matning, kanske 40g per minut. Eftersom vi var tvungna att åtgärda det snarast så tog jag och byggde upp en hage utanför förrådet och skottade ut en massa pellets. Väl nere vid skriven så hittade jag inte något skrot av de som gått av. Skumt. Botten på hylsan var fullpackad så jag rensade den och förde in skriven (med matningbegränsning på plats). Till min stora förvåning så var det då lagoma 20cm skruv på kvarnsidan, kanske hade jag tryckt ihop skriven så pass att det inte behövdes kapas mer slang? Skumt nr2.
deasstore skrev: Har skruven väl gått av en gång så är den oftast sliten hela vägen. Min gick av flera gånger under en vecka. Så jag bytte till en ny skruv.
I mitt fall så var det aldeless för hår pellets. Och det fungerar sälla med denna lösning av intag och flexskruv.
Jag tog bort matningsbegränsaren så försvann smällarna. Men matningen blev enorm vilket gör att den inte går så bra. Mycket upp och ner i temp.
När jag nu har allt på plats så har jag fortfarande lite dålig matning, kanske 80g per minut. (När jag eldar för fullt är matningen kring 50%.) Jag skall nog prova att ta bort matningsbegränsningen och se vad det gör.
En tänkbar förklaring på haveriet är att jag hittade några träbitar i pelletsen, typ 2-3 cm gånger 5-6 cm och så pass snustorrt att det hade gått att blåsa in dem. Jag skall ringa Skelleftebränslen och fråga hur de tänkt.

Andreas
andwi
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 24 okt, 2010 05:05
Ort: Holmsund

Re: Skruven av?

Inlägg av andwi »

deasstore skrev:Så jag bytte till en ny skruv.
Varifrån köpte du ny skruv?
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Re: Skruven av?

Inlägg av Zwentomen »

Min skruv gick av förra hösten och orsaken till det tror jag främst låg i på tok för hård pellets och brant vinkel på skruven. I mitt fall hjälpte det med att kapa skruven en bit och ändra vinkeln för skruven. Under denna vinter har jag fått tag i mjuk pellets och bionan går som en dröm
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Skruven av?

Inlägg av deasstore »

andwin.

Du kan köpa skruv av mbio i lm.(löpmeter)
Matningsbegränsaren tog jag bort från det hållet man sätter i den så klart.=)
Jag tog bort slangen och skruven tillsammans. Då sitter ju intaget kvar och man kan kganska lätt skruva sig genom den pelletsen som lägger sig där när man ska sätta till baka allt. (satt dit skruv och slangen samtidigt. Som man ska göra enligt instruktionerna.)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar