vilken pellets kör ni med.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

vilken pellets kör ni med.

Inlägg av deasstore »

Japp. Undrar lite vad ni tycker passar bäst för eran anläggning. (biona)
Detta för att kunna lista upp de lämpligaste pelletsen för bionan. Ja den är ju unik med sitt tuggande..=)
Den trivs ju inte alltid med den hårdaste pelletsen som sägs ofta vara den bästa.


Själv så kör jag just nu med en hård pellets.. Vilket jag aldrig mer ska göra pga att det verkar slita nått otroligt mycket på skruven och motorn/växellåda.
Är det fler som upplever att det inte riktigt fungerara så bra med den hårda pelletsen. Visst det fungerar ur eldnings synpunkt men det låter (smäller) och skruven hoppar och slår.

Den bästa jag har kört är ok/q8 = neova. lagom hård och spröd. Går sönder lättare men smular inte.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Roberg
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 13:23
Ort: Mellersta Skåne

Re: vilken pellets kör ni med.

Inlägg av Roberg »

Jag under snart 7år kört enbart med Maxam pellets. Det har fungerat bra, men visst har jag många gånger funderat på hur bra det är för kvarnen. Det är ju som du skriver att det hoppar och smäller ganska kraftigt.
Biona 2000 först i Parca 3000 och från hösten -06 Combifire med spaksotning. Ca. 100m2 bostadsyta + källare, byggt på 30talet. Ca. 9m skorsten med 120mm slang. Ny brännkammare sommaren 09.
Lars W
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 11:09
Ort: Skattkärr/Karlstad

Re: vilken pellets kör ni med.

Inlägg av Lars W »

Kör med Stora Enso småsäck. Årets laddning är hårdare pressad och mycket mörkare än det varit tidigare vilket medför betydligt högre ljud från skruven med smällar. Har kört många olika fabrikat på pellets men det är bara Vestmarka brun som inte har funkat.
CTC1100 -98, Biona 2000-06, 6m Skorsten, 100mm Insatsrör, Mbio Rökgasfläkt med varvtalsbegränsare. Provar all pellets jag kan komma över.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: vilken pellets kör ni med.

Inlägg av ztz »

Kör med Stora Enso sedan två år tillbaka. Fungerar utmärkt.

Smällar i skruven kan bero på att själva innerskruven har blivit för lång eller att den töjs för mycket (bland annat pga av för hård pellets) och därmed spänns mot bottenplattan i inmatninsstosen i pelletsförrådet. Tror jag har kortat min innerskruv två gånger sedan 2003/2004. Kortar den 3-4 cm varje gång.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: vilken pellets kör ni med.

Inlägg av deasstore »

Ska bara tillägga att jag skrev fel i mitt inlägg.
Det ska vara Laxå pellets = OK/Q8. Inte neova.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar