Problem med matning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hammargren
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 17 okt, 2011 20:47

Problem med matning

Inlägg av hammargren »

Hej

Jag och min familj har flyttat till ett hus i början av sommaren med en Biona 2000 och vi har haft problem med brännaren från början.
Problemet är sådant att när jag startar brännaren så matar den pellets i ca 10 min innan den försöker att tända. Vilket har lett till en del "rökpuffar" som ett spännande inslag i vardagen.
Men har börjat med att stänga av skruven tills det att brännaren börja tända och då ställer den på auto vilket funkar till den ska starta upp igen.

Har även bytt Fotocellen men utan framgång.
Är det någon som har varit med om detta problem innan eller vet hur man kan lösa detta?

Tacksam för svar... med vintern runt hörnet.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Problem med matning

Inlägg av deasstore »

Något är helt galet..startdos i 10min. :shock:

Den ska mata en startdos i ca 40 sekunder
Har du möjlighet att koppla in dator till den. Så att du kan läsa in vad du har för inställningar.

Hör med tidigare ägare om han haft liknande fel.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Problem med matning

Inlägg av deasstore »

Funderar på de problem du beskrev och kommer fram till följande.

Om det hade varit fotocellen. Skulle den ändå bara börja med en startdos på 40 sekunder.
Så där undrar man om det verkligen står rätt till i styrsystemet.
Det kan ju vara så att du behöver ställa på känsligheten på fotocellen. Finns instruktioner på Mbio hemsida
Men det låter inte direkt som att det ska va fotocellen som strular. Om den nu matar med pellets i 10 minuter så måste ju hela brännaren vara full med pellets. 1 min ger ungefär 3dl. Det innebär att du har 30dl pellets i brännaren innan den tänder.?????
Nää. Det känns som vi behöver mer info.

Kom och tänka på tempgivaren. Vad visar den för temp när den står still? (bläddra i menyn på displayen)
Kan vara så att något är trasigt där. Att styrenheten får signal att det är varmare än vad det är. Vilket gör att den matar på pellets som bara den.??

Ingen annan som råkat ut för liknande??
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
hammargren
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 17 okt, 2011 20:47

Re: Problem med matning

Inlägg av hammargren »

Ska börja med att tacka för engagemanget. :)
Ang. Fotocellen har jag ändrat enligt anvisning och så som du säger är det nog inte den det är fel på.

Jag var nu nere och kollade på vad tempgivaren stod på.
Pannan är avstängd och den stod på 518 grader antar att den ska stå på 0 grader?
Kan det vara så att detta är felet?

Har inte möjlighet att koppla in datorn men det kanske är något för framtida problem?
Vad är det för sladd som ska användas?

Har även varit i kontakt med förra ägaren och de viste i stort sätt lika mycket (lite) som jag...

Återigen Tack!
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Problem med matning

Inlägg av deasstore »

Varför jag engagerar mig är för att jag har lite tid till det.=) Samt att jag vet ur förbaskat träligt det är när man inte vet vad som händer eller vad som är fel.

Att temepen står på 518 är ok. Det ska den göra när den inte är i drift.
titta på dessa sidor för att hitta lite instruktioner/support hur du kan koppla datorn till pelletsbrännaren.
http://www.mbio.se/index.php?page=support
Det du ska ha är en com port på datorn. (inte så vanligt i på dagens datorer.)


Vad är min matningen inställd på??
Skulle du kunna beskriva mer vad som händer. Det känns som att vi missar något. När uppkom felet.
Var det vid första försöket för er som det blev fel eller har ni kört brännaren ett tag. Om felet var vid första körningen så undrar man ju om det inte var fel på den när ägaren lämnade den?
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Problem med matning

Inlägg av deasstore »

förresten kolla relät till skruvmotorn. Det ska nog gå att följa kablarna från motorn in i styrskåpet.
kan ju var något glapp.
Det låter ju inte som något sådant fel eftersom den matar på som vanligt när du väl kommer igenom uppstarten.
Men man kan ju alltid kolla.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
hammargren
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 17 okt, 2011 20:47

Re: Problem med matning

Inlägg av hammargren »

Ja, det är inte kul när det inte funkar... Tack för att du tar dig tid.

Mini matning står på 18.
Har ändrat om bland reläerna i styrskåpet men ingen förbättring..

Det var från början tror jag, viset inte hur det skulle vara men när det blev drift stopp pga att det var fult i röret och kvarnen vridit sig. Tror det kan ha varit en eller två statare in på min karriär som Biona ägare.
Jag skruvade bort skruven och rensade den. sedan lät det som om den funkade igen men det hände ganska snabbt igen och det var då jag började ana att det var något som var galet..

Men vet om det var för att jag rensade skruven som felet uppstod eller om det var felet som gjorde så att jag var tvungen att rensa skruven.

Förra ägaren har inte varit med om detta innan..
Och brännarn skulle ha fungerat när vi flyttade in.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Problem med matning

Inlägg av deasstore »

Hmm.
Då är ju min matningen ok.

Detta verkar långsökt men Kolla om rotorn fungerar som den ska. (den som fördelar pelletsen på rostret)

1. Kolla så att alla anslutningar runt brännaren så att ingen kabel är lös. (jag lyckades dra ut kabeln till tempgivaren utan att märka det förrän den larmade.)
Gå grundligt igenom alla saker som sker i starten. tex blir tändelementet varmt. ( öppna luckan under och titta om tändelementet glöder som det ska när du startar, men glöm inte att stänga av pelletsmatningen innan )

2. Du säger att den matar bara på utan att stanna?? Menar du då att den kör på sina 18% i matning. (dvs matar - stannar - matar - stannar. En pulserande matning) Eller kör den konstant utan pulserande matning i 10 min??.
Om det är det sista nämnda så är något fel i styrsystemet. Eventuellt att du behöver byta hela styrenheten. Kan ju vara så att det går att få inbyte med en liten summa pengar. Ring mbio. Prata med dem och hör om de vet vad som kan vara fel.

3. Vad har du för brännarkammare?? Det skedde en uppgradering av dessa då den första konstruktionen var för vek och brann upp. Detta ser du lätt när du tittar in i röret. Då ska du ha ett öra med hål i på var sida om det inre röret.(fyrkantigt)

Förstår att det är svårt att ge info när man själv inte har så mycket kunskap om brännaren.
Men du lär dig nog.=)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
hammargren
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 17 okt, 2011 20:47

Re: Problem med matning

Inlägg av hammargren »

Rotorn är det den som snurrar in i brännaren?
Så var vitt jag kan se så fungera den.

Det är så att den matar i tio min innan den tänder och där efter funkar det som det ska.
Men det känns som du har rätt.. och jag har mailat dem på Mbio för att se vad de säger.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Problem med matning

Inlägg av deasstore »

Det jag menade tidigare var alltså där förbränningen sker. (det rör där eldkvasten kommer ut.)
Så det inte misstolkas och tror att det är fallröret, där pelletsen kommer in i brännaren.

Det verkar ju som att allt fungerar (förutom startsekvensen) eftersom när du väl har startat så kan den köra på som vanligt och stannar när tempen kommit upp i panna.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Problem med matning

Inlägg av deasstore »

Glöm inte att rapportera om du löst problement.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
hammargren
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 17 okt, 2011 20:47

Re: Problem med matning

Inlägg av hammargren »

Nä jag har inte glömt :)
Har bara varit mycket så har inte haft tid... Har inte fått tag på dem på mbio.se
Men har fått tag i en sladd till styrskåpet... Och det visade sig att startsekvensen låg på 500s nånting
Så ja ska se om det är så enkelt att bara ändra det till 40s.

Hoppas hoppas!
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Problem med matning

Inlägg av deasstore »

Stod det verkligen 500s. :shock:

Då förstår jag att det blir mycket pellets i startsekvensen.. :lol:
Undrar om tidigare ägare har ställt in den parametern själv?? Det kan ju inte helt plötsligt bara bli så??

Jag har ca 40sek i startdos.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar