Rimligt, eller......

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Re: Rimligt, eller......

Inlägg av kari »

allt tyder på dåligt drag. Biona behöver ordentligt drag.
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Rimligt, eller......

Inlägg av deasstore »

Sjunker pannan 10 grader under 10 minuter?? :shock:

Det är något som drar energi..
Kan shunten vara trasig?? fast då bör det väll märkas på att elementen är rejält varma.

Det är viktigt som kari säger att draget är bra, men sotaren har ju varit där och sagt att skorstensdraget är bra. Så därför bör ju inte det vara felet. Men det klart du har ju ett visst mottryck i pannan.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Rimligt, eller......

Inlägg av Heggan »

Både sotaren och röris menar att jag har egentligen för mycket drag.

Shunten står på 7 och jag vet inte hur man skall se om den är trasig.

Har kollat lite idag och sett lite tendenser.
1. Brännaren startar då min temperaturen är rätt (58)
2. Matningen går igång och håller sig på min (20) ett bra tag. Kan sen gå upp till 32-35 som max. Ligger dock
mestadels på 23-26. Aldrig över 40.
3. Tar ett par timmar för panntemperaturen att nå 70. Max är satt till 80. Nu ser det ut som om den aldrig
når 80 utan efter ett tag (blir nog som mest 72) börjar den gå bakåt igen och närmar sig 60. DÅ börjar det ryka ur kvarnen och lukta skunk.
Sen står den där och stampar tills dess jag drar ner max så att brännaren stannar och får ta igen sig.
4. Idag har jag minskat max till 72 och jag skall strax gå ner och kolla hur det går.

Om jag får tänka så ser jag nog att brännaren gör vad den skall men att det är nåt vajsing på pannan som gör att panntemperaturen inte stiger. Några tips?

Det går åt dryga två säckar per dag.

Brännartemperaturen ligger fint på runt 700 grader.

Tacksam för alla kommentarer. Skönt och tacksamt att några är intresserade av att hjälpa till. TACK

Ringer nog röris i morgon så får han kolla upp pannan och hela systemet. Blir tokig av att bara tänka på detta och nu kommer vintern också, då MÅSTE den bara fungera.
Köper också en luftvärmepump till stora rummet så jag kan stänga av radiatorerna dit dessa kan dra lite mycket (är 6,5 meter långa och halvmetern höga, ett på varje långvägg). Kanske det hjälper till....vi får se
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Rimligt, eller......

Inlägg av deasstore »

Shunten står på 7 av ??. Min shunt är graderad till 10 och skulle den stå på 7 så skulle jag nog köra ut säket en 65 grader ut till elementen.
1. går du ner till bara 58 grader i panna. kanske att du som minst skulle ha åtminstone 65grader.

2 Att den står och går på min matning (20%) är helt korrekt. Den kör på min matning tills den nått rätt arbetstemp. Men det antar jag att du visste.=)

3. Att det tar ett par timmar för den att jobba upp sig ca 12 grader är för mig lite väl mycket. Med tanke på att det knappt är kallt än.
*Har du kolla tså det inte är luft i systemet. Öppna shunten fullt och lyssna. jag gjorde det en gång då bubblade till i panna vilket måste ha varit en del luft som pressades ut till expansionkärlet. Fyll gärna på systemet när du ändå är igång. Ska finnas en påfyllnings kran någonstans i anslutning till pannan. Glöm inte att öppan shunten för fullt när du gör detta.
* Har du tittat in i brännaren och panna nu när du kört i 50 timmar. Är det något som brommsar rökgaserna. Kan du öka flödet i panna. tex ta bort några turbulatorer. (bara för att testa.)
Har du även provat att dra ut brännaren lite, den behöver faktiskt inte sitta ända in i hålet. Jag tror mitt brännarör sitter ca 10 cm utanför luckan.

* Glöm inte skriva upp vad du har gjort för förändringar när du hålle rpå. det är lätt att glöma.

*Dessa fenomen du beskriver hade jag också. Jag testa mycket innan ja gkom fram till att den var otät runt rosterpackningen och primärluftspackningen. samt att kvarnen läckte en massa. Efter packningsbyte och litet justering av bafflar i pannan som bromsar rökgaser. Så fungerar det bra.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Rimligt, eller......

Inlägg av Heggan »

Shunten är graderad till tio. Skickar ut ca 45 grader till elementen. Det går fortfarande bra. Har beställt nya packningar som skall komma i veckan.
Kör vidare så får jag se
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Rimligt, eller......

Inlägg av deasstore »

Hur går det.??

Angående shunten så kör jag knappt över 5 på skalan. Och skulle jag köra på 7 så skulle det bli så varmt så då skulle man inte trivas inne. =) Men sedan så är det ju skilland på vad man har för system.
´Jag har lågtemp radiatorer.

Detta är ett litet problem för mig eftersom vi i köket har ett nyare högtemp-krävande element. så ska vi har varmt i köket får jag öka på shunten men då blir det så varmt i andra rum så det blir inte behagligt.
(trivs bäst i 20 graders värme) Det kan vara något att tänka på när man köper till ett element. Har man lågtemp krävande element så bör man köpa ett liknande när man ska bygga ut med flera.
Nog om det..

Hoppas allt löser sig. Tråkigt när det strular så där och man inte riktigt vet felet.
Berätta gärna vad du har gjort och hur det löst sig. (om det nu gör det)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Rimligt, eller......

Inlägg av ztz »

Heggan, det vore bra om du uppdaterade din profil så att det syntes vad du har för "grejor".

Om du kör Star som desstore säger så har vi samma lösning.

Jag kör Star med Biona, har 6,5 skorsten med ett insatsrör på 110 mm. Värmer upp cirka 200 kvm till 22 grader och 80 kvm till runt 15 gr.

Just nu förbrukar jag knappt en säck per dag då det är 0 grader ute. På sommaren om jag kör på pellets så går det cirka en halv säck per dag.

Jag värmer upp Stars vatten volym (som är runt 100 liter tror jag) plus en acktank på 500 liter.

Start runt 60 och stopp runt 80. Detta tar cirka 3,5 timmar att värma upp.

Jag sotar någonstan mellan 60-80 driftstimmar.

Jag har också beställt långa turbolatorer från Värmebaronen. Men jag kör med två långa och två korta det är bäst i min installation.

Har kört i snart 8 år och det tuffar och går.

Det jag måste hålla under uppsikt är att rensa fallrörer ner i brännaren. För det bildas hårt backilit liknande ämnen på insidan av röret som tillslut täpper till så att inget pellets faller ner.



Så dina värden verkar väldigt extrema.

Har du sett till att flytta ut brännaren så långt ut som möjligt?
Har du någona draglucka?
Vad har du för röktemp innan dragluckan?
Om du har Star så har du ett inspektionsglas, hur ser lågan ut?
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Rimligt, eller......

Inlägg av Heggan »

Hoppsan atz...det var många frågor på en gång.....och jag måste villigt erkänna att jag inte har helt ordning på vad jag har för grejor....
Skall försöka att bena ut det snart och lägga ut det i tråden.....

Hur som helst kör jag ut ca 40 grader till elementen med shunten på strax under 7.
Har acc tank på 750 liter men termostaten sitter på pannan
Idag står termostaten på 58 resp 76 och då går den bra. Ökar jag max till 80 orkar den inte med och det blir bakslag med illaluktande rök som jag rapporterat om tidigare.
Fallröret rensar jag och det är. som du säger. beckat på insidan och det försöker jag rensa bort. Är ibland rädd att det sitter nåt viktigt på insidan av röret och vågar inte peta bort allt men här kanske jag har fel. Har jag det?
Draglucka har jag ovanpå pannan och drag så det räcker, enligt röris och sotaren. Nästan för mycket säger röris.
Röktemperaturen har jag inte mätt men har nog en termometer som är avsedd för detta liggande. Skall testa. Vad skall det vara?
Inspektionsglas har jag inte sett nåt finns absolut inte. Jag har förmodligen en äldre modell eller vad tror du?

Förlåt en okunnig, men vad är turbolatorer för nåt, och var sätter man dom?

Nu gör jag av med 2 säckar per dag och det verkar mycket vid den här milda årstiden.

Värmer upp 190 m2 inkl. ett rum på 80m2 och 5 meter i takhöjd. På måndag sätter dom in en luftvärmepump i stora rummet som skall avlasta Bionan. Jag stänger då av radiatorerna i det rummet.

Mycket text igen men det är skönt att forumet finns och att man kan få både tips och råd. Själv är jag dålig på att ge men all info man får kan göra att att man i framtiden har nåt att tillföra.
Tack alla ni som engagerar er...
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Rimligt, eller......

Inlägg av deasstore »

Det känns som att något är fel med acc tank. Där kan det vara felkopplingar eller termostater som är trasiga. Att du endast får ut 40 grader när shunten står på 7 låter som något är lite galet.
Det viktiga är hur tanken är kopplad.
Är den kopplad som en slavtank dvs du använder den som en enhet med panna. Då kan det vara lite svårt för brännaren attt orka värma allt vatten dvs 800 liter.
Det är lättare om den är kopplad så att panna flyttar över värmen när den kommit upp i 80 grader. Med hjälp av laddomat och några termiska ventiler så ska det fungera bra. Kolla vad du har för system.

Turbulatorer= en slags skruvformad stålaxel som ska trycka ut rökgaserna mot konvektionytorna.
Med andra ord . Där den varma rökgasen överförs till vattnet. Där är det också viktigast att sota om man ska ha bra verkningsgrad. Antar att du har sånna runda konvektionsytor. Som ska sotas varje/varannan vecka.

Men eftersom du hittills inte skrivit i din profil vad du har för anläggning (pannmodell,brännare, ålder på hus och storlek på uppvärmda ytan mm) så är det lite svårt att vet vad du har. Där av svårare att hjälpa till.

Att du har en draglucka är bra. Då kvittar det vad du har för drag i skorstenen denna ska ställa in så att det blir konstant drag hela tiden. (under eldning)

Jag hadde problem med att brännaren inte orkade med att ge värme till huset. Men då var det -30 grader ute. Samtidigt som jag hade aldeles för mycket mottryck i panna. Stor drag i skorsten har jag med.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Rimligt, eller......

Inlägg av deasstore »

Hur går det heggan!!

Har du gett upp hoppet. :shock:
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Rimligt, eller......

Inlägg av Heggan »

Har inte gett upp hoppet men fick jag välja idag hade jag inte eldat med pellets. Känns väl ok ibland men samma problem kvarstår. Ställer jag Max på över 70 grader så går den till 70, sen står den och stampar tills kvarnen beckar igen och Bionan stannar på grund av "ingen låga detekterad" och före stoppet så ryker det ur skruven och luktar satan.
Shunten står nu på 5 och jag får ut ca 40 grader till radiatorerna.
Min är 59 och Max är 70.
Fullt drag är konstaterat, både i panna och skorsten.
Jag har flyttat ut brännaren så mycket det går.
Matningen ligger på cirka 30 - 35% och det skall vara för lite enligt röris som menar att det skall ligga på 50 - 60%. Hur attan får man upp matningen?
Min matning är 25 och max är 90.
Har installerat luftvärmepump i stora rummet (80m2) samt stängt av radiatorerna där för att avlasta pannan men det ser inte ut att hjälpa.
Har ändrat och satt alla gamla radiatorer på Max medan alla nya (mer moderna) står på Max minus 1. Shunten står på 5.
Vill inte bygga om så mycket eftersom det finns nya pannor med integrerad brännare som skall fungera bättre, suktar lite på en sådan så jag får leva med Bionan till ett beslut växt fram.
Hoppas julen och våren blir varm.
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Re: Rimligt, eller......

Inlägg av abene »

Pannor med integrerad brännare har också sina problem.
Har du redan en modern Star panna tycker jag inte du ska ge upp ännu.

En kille i närheten eldar en Biona utan några problem alls. Snackade med hans installatör vid en rökgasinställning. Han sade att på vissa ställen är det nästan omöjligt att få en Biona att fungera och på en del ställen går det nästan av sig själv.
Kanske har du ett ställe där Biona vägrar att fungera bra. En mindre tekniskt komplicerad brännare för 6000-7000 begagnad blir en billig lösning som du kanske kan leva med.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Roberg
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 13:23
Ort: Mellersta Skåne

Re: Rimligt, eller......

Inlägg av Roberg »

Jag skulle vilja föreslå att du kollar luftvägen från fläkten till rotorn, att något inte begränsar vägen eller att oönskat läckage finns. Genom det fyrkantiga röret och vidare genom de vita packningar fram till rotoraxelns inloppshål. Har du flera effektväljarhål på det fyrkantiga röret är kanske för många öppna för att ge tillräckligt med luft till rotorn. Luftvägen fram till brännarröret bör kanske också kollas men då behöver man ta av locket på brännaren, vilket är lite jobbigt. Bl.a. behöver man ta ur temperaturgivaren och råkar man skada den är den dyr att byta. Risken är inte stor men man skall vara försiktig med själva givaren och kontrollera så att trådarna kommer tillbaka i rätt ordning. Naturligtvis skall spänningen vara bortkopplad till styrskåpet. Kontrollera att spjället är rätt justerat och att luft kan komma fram och ner till brännarröret. Har du fläktstyrd tändning sitter det en gummiduk som skall öppna fritt när förbränningsfläkten går.
Det är också viktigt att det finns luftöppning mellan kvarnen och brännaren. t.ex genom att anslutningsstosen från kvarnen inte är helt tät. Ha bara packning vid gavlarna. Det kan också vara borrat hål i slangen.
Biona 2000 först i Parca 3000 och från hösten -06 Combifire med spaksotning. Ca. 100m2 bostadsyta + källare, byggt på 30talet. Ca. 9m skorsten med 120mm slang. Ny brännkammare sommaren 09.
Pannrumsfen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 24 dec, 2011 00:50

Re: Rimligt, eller......

Inlägg av Pannrumsfen »

Heggan vad jag har läst har du 25 i min matning.
Om detta stämmer prova att ändra till 17 eller 18 i min matning.
Bionan är väldigt känslig när det gäller skorstensdrag och ändrar kraftigt på matningen för att få rätt temperatur i brännkammaren.
Jag är ny på forumet men har efter nästan 10 års eldande i Bionan ganska bra erfarenheter, jag har idag 17 i min matning och 670 grader i inställd temperatur.
Och detta fungerar perfekt i nya panna Exonom P 20 UB.
Som många har nämnt på forumet så är Bionan en AlfaRomeo, så länge den har perfekt drag och bränsle mängd så går den som en klocka och utan problem.
Biona nr 269 Exonom P 20 UB ( fd CTC Regent )
ACCtank 2x750l 185+100 uppvärmt funkishus från 1938
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Re: Rimligt, eller......

Inlägg av kari »

Du måste nollställa minnett i styrboxen okså ,vilket du aldrig har gurt förmodar jag.
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
Skriv svar