Nya fenomen...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
PeterTh
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 11:38
Ort: Alunda
Kontakt:

Nya fenomen...

Inlägg av PeterTh »

Hej
Jag har kört min Biona sedan 2003 och tycker väl att jag har rätt bra koll på hur den funkar och vad som behöver göras när den inte funkar. Brännaren sitter i en CTC V30 vedpanna med omvänd förbränning. Nu har jag fått ett fenomen som jag inte riktigt har sett förut och tänkte höra om forumets expertis kanske har några teorier.

Problemet är att den matning sopm brännaren behöver ha för att hålla 700 grader i brännkammaren medför att lågan kvävs och det slocknar. Genom att följa förloppet och långsamt öka max-matningen har jag nu nått 43% matning som max innan jag får problem med brännaren. Då är temperaturen cirkus 740 grader. Problemet är värst när panna och skorsten är nysotade och det lugnar ner sig när det börjar bli lite aska. Jag kan inte ha min dragbegränsare inkopplad heller för då får jag fina gengassmällar oavsett hur begränsaren är inställd. Någon med idéer om vad detta kan bero på? I övrigt beter den sig normalt. Rotorhöjd, packningar och koppen under brännaren har jag koll på.

Peter
--------------------------------------------------
Biona 2000 i en CTC V30 sedan 2004
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Nya fenomen...

Inlägg av danei »

Nu känner jag att jag är ute på djupt vatten. Men är det öppna kanaler till sekundärluften?
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Re: Nya fenomen...

Inlägg av kari »

Jag har haft samma fel och då hade sekundarluft kanalerna blivit tilltäpptä med skit.
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Nya fenomen...

Inlägg av deasstore »

Hur har det gått. Hittat felet?

Det verkar som att det är något knas med lufttillförsel som kari skrev. Tilltäppt någonstans?

Själv så tycker jag mig ha problem med att får upp värmen i pannan. Upptäckte att det var en massa luft i systemet och att eldkvasten som kommer ur brännaren gick emot en kall yta precis innanför luckan.

Jag satte dit en minerit skiva där lågan stötte mot den kalla väggen och avluftade pannan. Jäklar vilken skillnad.
Brännaren minskade nog en eldning på ca 10-15 minuter.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
PeterTh
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 11:38
Ort: Alunda
Kontakt:

Re: Nya fenomen...

Inlägg av PeterTh »

Hej
Har inte varit här på några dagar. Tack för era svar! Nu måste jag avslöja min okunnighet... Var hittar jag sekundärluftkanalerna? Någon som har en sprängskiss med flöden genom brännaren så man kan se hur det är tänkt?

Mvh
Peter
--------------------------------------------------
Biona 2000 i en CTC V30 sedan 2004
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Nya fenomen...

Inlägg av deasstore »

Sekundär luft hålen är de små hål som du ser om du tittar in i förbränningsröret.
De sitter en bit in. Två små öron med hål i.

Har det blivit täppt någonstans inne i dessa kanaler så måste man ta bort röret för att göra rent. (rätta mig om jag har fel)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
PeterTh
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 11:38
Ort: Alunda
Kontakt:

Re: Nya fenomen...

Inlägg av PeterTh »

Ok, då tror jag inte att jag har täppt där för jag har blåst med tryckluft genom hålen och det blåser då igenom ner mot brännkammaren iallafall. Ska kolla lite mer så får vi se.

Tack,
Peter
--------------------------------------------------
Biona 2000 i en CTC V30 sedan 2004
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Re: Nya fenomen...

Inlägg av kari »

Du ska inte använda trykluft .Du blåser isoleringen som sitter på andrasidan åt helsike som sedan tilltäpper lufthålerna igen.
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Nya fenomen...

Inlägg av deasstore »

Tänkte på samma sak som kari.

Det är något jag har lärt mig. Tryckluft kan var bra för att få bort skit men man bör tänka både en och två gånger innan man blåser till. Vart trycker man skiten. Flyger det iväg eller stannar det kvar någon annan stans.
Igentligen ska ju inte skit hamna inne i dessa utrymmen (sekundärluft hålen) eftersom det blåser ur dessa hål konstant när brännaren är igång. Så är det skit i mynningen så bör man suga ur det annars så blåser man ju in skiten.
Nu tror jag att PeterTh bara kollade med tryckluften denna gången för att se vart luften tog vägen, om det verkligen var stopp.

Undrar just om luften ska komma ut genom brännarkammaren. antar att det blåser helavägen tillbaka och ner i prämärluftskanalen. För vad jag har för mig ska luften dela på sig ifrån fläkten. Det går väll en kanal ovanför brännarhuset och ner genom röret och ut i hålen för sekundär och tertiär.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar